Viser innlegg med etiketten Hellestø. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Hellestø. Vis alle innlegg

tirsdag 22. mars 2011

Siste treningskveld før debuten!

I går var det rallytrening igjen. Som vi har gjort de siste gangene nå, har vi tatt en tur på Hellestø for å springe av oss litt før treningen. Blir ikke like lang tur som når vi “turer” der ute, men det har sett ut til å fungere bra. Når hun får komme ut av bilen igjen etter den korte kjøreturen fra stranda er hun ikke helt utslitt, men heller ikke så energisk at hun er vanskelig å få i kontakt. I går fikk vi tre runder på en bane med 9 poster (+ start/mål) i regi av Ghita. Første runden var det litt å lukte på inne i hekken , og så var det annen hund som skulle inn etter oss som ble luftet et stykke unna, men hun kunne skimte/lukte den og eieren bak noen busker. Dermed så ble det litt for spennende til å ville jobbe. Men vi kom oss gjennom, men jeg var ikke helt fornøyd – for hun datt ut og inn av kontakt og fvf var ikke helt bra, selv etter vår standard. Men vi rakk en runde til med en gang, og da klarte vi oss mye bedre. Var fornøyd med følgende etter gårsdagen:

image En av postene var sitt-stå – det gikk sånn noenlunde – denne har vi trent veldig lite på.

 

 

imageEt annet var dette. – og vi har trent dekk i alle mulige settinger nå etterhvert; asfalt, grus, gress, vått, tørt, stranda og i hundeskogen. Ikke alltid hun er så kjapp ned i dekk, men hun vet hva hun skal. Jukser av og til med å ha albuene litt høyt, så de siste ukene har hun kun fått belønning for når hun er plantet i bakken – ikke hvis hun løfter albuene – eller spretter helt op. Det må sies at ikke alle i heimen er like flinke med å gjennomføre dette – men så lenge hun vet det når det gjelder meg har det gått bra til nå. Vi trente lenge på sitt-dekk-sitt – så de første gangene jeg trente ligg spratt hun opp i sitt. Lurte litt på hvordan jeg skulle klare å trene/skille to så like kommandoer – for hun hadde tydeligvis lært seg kjeden og gjorde den automatisk– men det var bare å fjerne belønningen! surprise, surprise ;)  Nå ser jeg at hun venter på kommando – ikke går på “autopilot”.

Den siste jeg var spesielt fornøyd med i går var:

image  Her skal hun sitte og mens jeg snur meg skal hun løfte på rumpa og vri seg ettermeg og ende opp i sitt når jeg har snudd 90 grader. Her var jeg litt sløv i innlæringen og lærte henne ikke med en gang at hun må begynne å snu seg med meg. Hun fikk “lov” å sitte igjen og så når jeg hadde stoppet kom hun etter. Men nå har vi tunet den også. :)

 

I tillegg var hun kjekk å leke med etter hver runde i går – og ser at innsatsen på lek og herjing har gjort oss bedre som et team :)

Etter andre runden påpekte Ghita at jeg må passe på føringen av båndet mitt. Det kan se ut som jeg drar henne rundt i “yttersvinger” – ser ikke bra ut og det var ingen grunn tilå dra henne rundt heller. Det var derfor litt fokus fra meg på å holde håndleddet tett intil hofta hele tiden mens vi gikk. Da hadde jeg i tillegg bedt Ghita plassere seg i banen som hun ville gjort hvis hun skulle dømme, bare så Cora er vant til å få den forstyrrelsen. Vanligvis er vi jo alene der under trening, med en tilskuer”skare” behørig plassert utenfor banen. Jeg så at hun i runde 2 fikk tendenser til å gå og hoppe opp med frambena – særlig i dobbel 8 og på lengre strekk med fvf. Dette var det også i runde tre, og Ghita kommenterte dette også. Hun kommenterer aldri uten å gi konstruktive tilbakemeldinger, og hun mente jeg burde prøve å skru tempoet bittelitt ned. Har jo jobbet opp tempoet så hun ikke sovner og mister interessen underveis, men kanskje det ble litt mye. Skal teste dette ut til neste mandag.

Neste mandag er jo “debuten” vår i en konkurransebane. Heldigvis noen dager igjen, men en hektisk uke!!! Heldigvis har Kari-Anne sagt seg villlig til å trene med oss på søndagen. Har ikke mistet nattesøvnet ennå, men det kommer nok til å krible litt ekstra på mandag, ja!

Ikke absolutt 100% rolig og avslappet når arbeidsfolkene kommer om morgenen enda – spesielt nå som de har begynt å være mer inne, men det går bedre. Og om morgenen når hun skjønner at vi skal gå, går hun frivillig og legger seg i kjellerstua. Jeg har begynt å smøre en liten skalk med leverpostei hver morgen som hun får i det vi går ut døra, så det er nok den det lille matvraket mitt legger seg og venter på, men ungene som kommer hjem først, sier at hun er roligere enne hun var de første dagene så det går nå rette veien.

torsdag 17. mars 2011

Tømmermenn er kanskje ikke så farlige??? Eller….

Tror jenta har kapitulert litt. På mandag da jeg kom hjem var hun skikkelig opp-pumpet på adrenalin og hadde tydelige tegn på stress. I går kom jeg hjem litt tidlig, mens de enda var der. Jeg lot henne få gå i gangen nede mens jeg gikk opp for å gå ut på terrassen for å snakke med de. Da blei det liv i leiren kan du tro. Kom inn igjen og tok båndet på henne og lot henne bli med opp. Rett bort til vinduet for å sjekke hva det er de holder på med – så til stuevinduet for å se han som gikk på den andre siden. Men ingen hysterisk bjeffing eller klynking – bare veldig interessert. Jeg holdt på å lage mat så det var mer interesant. :) Selvfølgelig var det litt godbiter å få. Flere godbiter da hun la seg i sofaen i solstrålene og rolig kikket på arbeidsfolkene. Hun var i stua alene mens jeg fortsatte med middagen, og pluselig går det i terrassedøra og den ene mannen kommer inn. Hører hun tar sats og bykser over gulvet, hiver meg rundt og får tatt båndet hennes før hun kommer seg bort. Tror han skvatt litt for han smalt igjen døra, men jeg ba han komme inn. Han gjorde det og Cora ville bare hilse, men hun var ikke akkurat rolig (selv om det ikke kom noen lyder fra henne) så hun fikk ikke komme bort. Så la hun seg rolig ned igjen.

I dag skulle Stein til tannlegen, så han hadde en litt rolig start på dagen og var hjemme med Cora og arbeidsfolkene. De hadde 9-pause og ville ta den inne i 2. etasje (kaffen blir fort kald nå utendørs). Da fikk hun komme opp – med tilsyn – og hilse på de – og ingen tegn til å ville jage de eller angripe de. Så da sto grinda i trappa åpen og hun tuslet opp og ned flere ganger uten å lage noe bråk. I dag da ungene kom hjem fra skolen lå hun for første gang og sov i kurven sin – ikke stå som ei spent fjør i vinduet i døra. Ting er jo ikke så skumle når hun skjønner hva det er! :D

På  tirsdag var vi på Hellstø med Embla og Gunn. En herlig runde der og avsluttet med litt rallytrening – fvf, venstresving og ligge mens belønning blir gitt – alternativt – gå rett videre fra ligg uten godbit. Tror siste alternativet er best – fort gjort å gå veien om sitt eller stå hvis jeg skal belønne ligg. Øvde også litt på skiltet som sier stopp(sitt) vri 90 til høyre – stopp(ny sitt). Hun skal begynne å flytte seg før jeg har stoppet andre gang. Det går greit som regel, men siden jeg snur vekk fra henne og ikke har øyne i nakken har hun lett for å bli distrahert når vår kontakt blir brutt. Spesielt siden der vi øvde var rett ved stien en del bruker for å gå tur i sanddynene på Hellestø – men fikk til noen selv med forstyrrelser. Gunn og Embla øvde på sin lydighet – og for en tålmodighet Embla utviste, selv om Gunn hevder det er bedre uten lekekamerater på samme trenignsfeltet. Jeg syntes det så bra ut jeg  - for hva det er verdt :p

Påbyggingsprosjektet har jo sin egen blogg, men må bare vise synet som møtte meg da jeg kom hjem i dag. Fra veien:

IMG_2735Nå kan vi se høyden det blir når det blir ferdig. Mange flere bilder i Lunden 12.

tirsdag 8. mars 2011

Våren i sikte?

I går var det Rally-trening og ved treningsstart var det faktisk dagslys en stund! Herlig å gå mot lysere tider. Lysere kvelder betyr også at det er mulighet for gode friturer etter arbeidstidens slutt også, så i det siste har vi både fått trent og gått noen gode turer – ikke det verste det. Vi liker våre og håper den ikke bare er i sikte men i anmarsj!

På treningen i går gikk vi en ny bane igjen, og jeg syntes denne var verre å briefe. Ikke fordi vi ikke kan øvelsene, men i går var faktisk skiltene plassert sånn at du måtte time utgangen fra forrige skilt sånn at du ikke gikk rett inn i det neste. Og ja – det var gjort med vilje – ikke feil oppsett av banen. Vi har fokusert litt på å sitt-bli og dekk-bli, samt det å vende venstre uten at Cora slepper baken mot bakken. I bli øvelsene er trikset å ikke gi godbit hvis hun har reist seg. Det jeg fikk en liten aha-opplevelse på i går er at hun kan ikke reise seg når jeg har sagt det og tygge ferdig før vi går videre – hvis hun skal ha godbit, må hun sitte/ligge til den er ferdig – for øvelsen er nemlig slik at det er direkte marsj fra ligg –ikke en pause i stå før en går videre. Så der må vi terpe litt mer – evt. kutte ut godbitene under konkurranse. Samme er det med sitt-bli, der skal en og gå direkte videre fra sitt – ikke via stå. Første runden i går lå hun fint i dekk og sitt. Ikke så mange som ville gå bane akkurat da så vi gikk en runde til – da var ikke dekk så kult. Men den er der – så det er bare å øve og øve og øve…

Venstre vendiger gikk fint, men jeg tok litt stor bue og var bevisst på å ikke kikke ned på henne for å holde henne høyt, og det funket fint. Vi kan sikkert gjøre alt bedre – tettere fri ved fot, nærmere kontakt i 8-tall og spiraler, men stort sett er jeg godt fornøyd med framgangen vår.

Før treningen i går var vi en kjapp tur på Hellestø – ser ut som det er oppskriften på å få maks ut av treningen. Det skal sies at hun var litt vanskelig å få i kontakt med det samme vi kom ut av bilen – for det var flere hunder der enn på lenge. Men så lenge de ikke var i/rundt banene da vi gikk, var det ingen problemer når hun først hadde skrudd om “knappen”. Har jo fått boka “kontakt” jeg nevnte tidligere – men ikke lest den enda – hmmm – tror de funker best hvis man leser de – og ikke bare står i hylla. Nå skal jeg ha noen dager fri i vinterferien, så kanskje jeg ihvertfall begynner på den :)

mandag 21. februar 2011

God økt!

I dag var det klart for rallytrening igjen. Vi har jo ikke øvd så mye på momentene de siste ukene, for leksa var jo å leke – eller å få i gang leken og kontakten/interessen. Vi har jo klart fint vær for tida, om enn noe kaldt, så sammen med Monica og Gibson la vi inn en liten tur på Hellestø før treningen i dag. Med litt bedre vær og litt avbrent energi håpet jeg virkelig at det ville gå bedre på treningen enn sist gang. Det var også flere på treningen sist gang, og det er alltid kjekt å bli kjent med nye folk og hundene deres – 2 andre i dag utenom Gibson og Cora. Og det var en skikkelig god trening i dag følte jeg. Og det tror jeg alle følte. Med bare fire ekvipasjer kan Ghita få gjort den jobben jeg føler hun har lyst å gjøre også – nemlig å gi oss individuelle tips til forbedring. Samtidig er det veldig nyttig for oss som ser på å høre kommentarene. Jeg hadde ihvertfdall noen aha opplevelser i dag – både med tilbakemeldingene fra Ghita og fra å se på de andre som gikk – så da er det bare å hive seg rundt og legge til moment-trening, belønningstiming til lekeleksene våre :) Her er lista som jeg tror må være vår første prioritet:

1. Belønning for “bli”-posisjon og ikke når hun har reist seg. Dette for å unngå at hun reiser seg for å ta godbiten før momenten er over (når jeg sier den er det).

2. Passe på at ved venstre svinger/vendinger at hun får belønning når hun går helt rundt uten at bakenden detter nedover (på vei ned i sittestilling). Hun har tendenser til å ville sette seg når tempo blir lavere fra meg og hun må vende “på innsiden”

3. Fortsette å jobbe med fvf/kontakt/leking

Når det skal sies, var jeg veldig fornøyd med en del ting i dag også – så jeg lager ei liste over det og jeg, for motivasjonen sin del :)

1. fikk henne i lek. Med det samme vi kom til Hellestø (før treningen) prøvde jeg å leke, men da var hun ikke interessert. Så gikk vi noen runder på P-plassen og hun fikk gjort sitt fornødne og fått vekk den verste nysgjerrigheten – og så etter en liten løperunde på stranda var hun ganske gira på leken. Hun fikk ta den med seg å springe, men hun kom tilbake med den. Ikke perfekt avlevering, men det har jeg heller ikke vektlagt. Da jeg tok henne ut av bilen på trening var hun sååå kjekk og ville dra i leka med en gang. Jeg løp også med henne fra bilen og ned –og hun kom raskt i kontakt-modus.

2. Siden kontakten var satt gikk hun fint fvf, men 1. runden var hun (og jeg) ikke helt i synk.

3. Jobbet litt etter 1. runden mens de andre sto på P-plassen, uten hunder, og hun fokuserte på meg :) og vi fikk prøvd ut et par ting som Ghita hadde på pekt på runden vår.

4. 2. runden gikk mye bedre – og her var det bare min egen dårlige timing på belønning som gjorde at hun ikke gikk perfekt – igjen i bli-posisjonene.

5. Så og har sett tidligere at jeg må holde litt tempo på runden – og det var også noe som jeg så på noen av de andre i dag og – og mener selv at jeg begynner å finne balansen mellom tempo og ytelse.

Så hvis du kikker innom her Ghita må du si fra hvis det er flere ting vi bør være oppmerksomme på, men takk for en kjempekjekk kveld. En hilsen til iskalde Monica og Gibson også – både for tur og god innsats!

tirsdag 31. august 2010

Pinschertreff og Rallystart

På søndag ble det arrangert Pinschertreff for Sør Rogaland på Hellestø stranda. Været var upåklagelig og det betydde jo at mange hadde tatt turen dit – og de uten Pinschere eller hunder. Litt konflikt der, for det var ikke alle strandgjestene som likte de skjønne dyrene våre. Men, men vi kom oss bortover på stranda og de fikk slippe løs igjen der det ikke var så mange folk. Det var 7 pinschere og 6 dvergpinschere – første gang det er flere av de store på et treff :) Tror jeg bare skal smelle til med bildeserie jeg, så taler de vel for seg selv: 

IMG_2320

IMG_2329

Små og store koste seg med hundene i bølgekanten

IMG_2323  

Løping

Cora og Nadira (helt fra Karmøy!) lekesloss

 

Jeg har lånt bilder av Gry til Nadira fra forumsidene.

IMG_2331 IMG_2335

Mer eller mindre organisert kaos

Graving er alltid kjekt

IMG_2336

Jeg begynner på mitt eget hull jeg…

IMG_2345IMG_2344

IMG_2342 IMG_2343 

Hmm – har de kommet lenger enn meg, mon tro?

  IMG_2350 IMG_2352

En stk. sliten og sandete hund. Takk og lov for kort pels!

 

 

 

 

 

 

 

 

Sånn sluttet den helgen, og i går på mandag var det første kveld og teori hos Ghita Fossum som har Rallylydighet Nybegynner kurset vi har meldt oss på. Der står det masse kjekk info om hundene deres og aktiviteter hele familien er med på – veldig aktive og flink er de. Link også til eksempler på hvordan en RL bane kan se ut – og ikke mins presentasjon av de siste tilskuddet til hundestammen- Lille Ficus jenta en Pyreneisk gjeterhund – f. 10.06.10 – et sjarmtroll som sjarmerte oss alle da hun var med på teorien i går.

Vi gikk litt gjennom historien for Rallylydighet – en ganske ny aktivitet som kom til Norge fra Canada for kun 5-6 år siden. 1. land ut var som det ofte er USA, Canada nr. og Norge nr. 3 av land begynte å utdanne dommere, og dermed klare for å starte konkurranser. Ikke værst. Ghita gikk på det 2. kurset som ble holdt her i Norge og man kan vel si at en mer kvalifisert kursleder er vel vanskelig å finne – en av de som har vært med på å bygge opp sporten! Videre gikk vi litt gjennom prinsippene som det trenes og læres inn etter – 100% positivt – og de som bruker straffemetoder eller “ulovelige” bånd blir bortvist fra trening og konkurranse.Så til selve utfordringene. Hun gikk gjennom de skiltene som nybegynner vil treffe på, og og hvilke regler det dømmes/trekkes etter. Ser at vi har en del å øve på ja! Var så vellykket med å lage liste så jeg prøver å lage meg en liten oversikt her over hva som skal stå på treningsplakaten vår de neste ukene:

  • På plass = sitte på venstre side. Vi bruker på plass kommandoen for å gå i kurven – så vi må finne ent annet ord for å få dette utført
  • Sitt-stå = Sitte og rett opp i markert stå
  • Sitt-ligg-sitt - selvforklarende
  • Fri ved fot = gå maks en halv meter fra foten, uansett om du svinger høyre/venstre – og det skal og være en øvelse hvor du tar ett skritt til høyre og hunden skal flytte seg med – parallellt med for- og bakbeina. Hmmm- bakpartskontroll-treningen må vi ta opp igjen skjønner jeg.
  • Kontakt trening – et must for at dette skal i boks.

Det som var litt fint var at nå ser jeg praktiske anvendelser for de enkelt-tingene som vi har lært av Karin på Hverdagslydighetskurset! Yeah! Og en annen ting – Karin og Marius fra disse kursdagene skal og gå på dette kurset! Gulp – fikk litt prestasjonsangst der – men det skal bli gøy. Neste mandag er første praksiskveld – gleder meg kjenner jeg,

mandag 12. april 2010

Byjenter på gårdsbesøk

Gunn (med Embla) har jo en gård som nesten ligger i Sandnes sentrum, og nå er det lam der oppe. Jeg har bedt fint om å få ta med jentungen opp dit hvis de fikk kopplam, og denne helgen kunne vi komme på besøk. Ellen fikk til og med ha med ei venninne. Det var en ny opplevelse for disse by-snuppene på 9 år - på godt og vondt - gårdslukter er visst ikke helt deres greie!! Men de koste seg masse og fikk lov både å mate og holde lammene som bare er noen få dager gamle, ta ut kaninen, kose med Zita - en herlig gammel "dame" som elsker å kose, og lete etter kattene som bor en eller annen plass på gården! :D Her fra lammefjøset:


Etter dette dro vi ut til Hellestø for å lufte alle hundene. Her er Cora og Embla i typisk lek. Jentene trodde det var slåsskamp, men det er bare litt høylydt leking!

I de værste raptusene synes Zita det blir litt mye - hun er så rolig og for gammel til slikt tull - da er det bedre å sette seg ned ved de små jentene og vente på litt mer kos:-)


Ellers så har jeg atså vært på IKEA og kjøpt en sånn krypetunnel for unger som jeg tenker å bruke som AG-tunnel i hagen. Den er litt lett og kort, men kan sikkert festes i bakken på et vis. I tillegg kjøpte jeg tynne gardinstenger på salg der (15 kr stk) som blir fine slalompinner for trening utenom å gå opp på banen. Kan ikke klage på været heller - så nå er det bare å komme seg ut å trene! Kanskje vi rekker litt før vi skal på "Karin-kurset" i kveld?

søndag 7. mars 2010

Møte med en "ny" Pinscher!

Endelig var det tid for å ha litt friløp igjen - det er nå en måned siden løpetida startet - så vi satset på å dra ut til Hellestø. Hun har sluttet med å klenge seg på alt som står i veien, så vi var ikke spesielt nervøse. Cora var SÅÅÅÅ ivrig når hun skjønte hvor vi skulle - hele hunden ristet! Hun har jo fått løpe litt den siste uka, men ikke som hun gjør når vi er i "hundeparadis"! Ridgeback klubben har jevnlige treff på søndager - så det første vi møtte var unge og voksne RR - kult! Så plutselig så vi at det var en Pinscher til der - hmmm - vi kunne ikke dra kjensel på den - og så kommer eierne bort - like glade som oss ved å være "likesinnede" - og det var Cita (eller Sita). Jeg har bare hørt om disse via Monica til Gibson - men vet at de også bor på Sandnes - kjekt å endelig hilse på dem. Hun er en voksen dame på 3 år- fra Zepzax - også i Sverige. Kanskje det blir flere møter med de - håper jo det :-)

Turen fortsatte langs sjøkanten - og det var litt tåkete der ute - men den tar vi - betyr jo at det blir varmere i været!!! - men veldig fint å gå - og fikk en herlig vårfølelse:

Det var mer solgløtt enn det ser ut på bildene her - og faktisk ganske store bølger - en herlig tur. Litt flere bilder;

Dette er vanligvis herlige sanddyner - enda en del snø igjen...

De andre står og venter - men med øra på snei - det var noe spennende i snøen der!