Her fra den siste turen på Hellestø - 1 time med lek og moro tar på!
Ellers har det blitt begrenset med turer - eller vi går jo turer men i bånd siden løpetida ikke er over enda. Det er vinterferi fra kurset vårt og -og siden vi hadde to uker til rådighet fikk vi i lekse å lære inn et "sirkusnummer" til neste kurskveld. Vi er godt i gang - både et par med rockering og 8-tall - og så prøver jeg å få til å stå på to uten å hoppe - det er vel det vanskeligste. Hun er ganske festlig - for når vi begynner med trening - tror hun at hun skal vise alle triksene sine - danse - hi-five, sitte, ligge og lukke skuffer/dører! Begynner å skjønne de nye kommandoene som legges på, men av og til ser hun ut som et ? og begynner altså med et av de "gamle" - ha-ha Men det er god trening når hun ikke får løpt skikkelig fra seg!
tirsdag 23. februar 2010
Skitur!
Her er det jo enda masse snø og is - og i går kapitulerte jeg og kjøpte ski! Stein har og kjøpt nye - det er bedre å bruke snøen enn å bare klage over den - selv om den godt kan gå bort nå! Uansett - ungene har jo vinterferie - og trenger litt aktivisering - som vi voksne - og ikke minst Cora. Hun elsker å springe når det er løs snø - ikke så kult med "hard" snø. Etter middag i dag heiv vi oss derfor i bilen og kjørte til Melsheia - et turområde mindre enn ti minutters kjøretur unna. Det var en del folk, men ikke ille -og det var flere løyper gått opp - og det er lys der og - så selv om det blir litt seint på dagen er det fullt mulig å legge flere turer opp dit. Ikke avskremt, altså. Cora drar som en liten helt, og nå ligger hun under teppe i sofen - ganske utslitt :-)
onsdag 17. februar 2010
Utfordringen
Cecilie og Frost ga oss en utfordring -

Ellers er hun ei uke ut i sin 3. løpetid - og nå går det utover knær, stoler, vegger - og stort sett alt som står i ro. Vi var jo litt bekymret for at vi kom til å leve i konstant løpetid modus, for de to første kom med 3,5 måneders mellomrom - men nå er det ca 6 måneder siden - det kan vi leve med.
Vi var på kurs på mandag, og terpet mer på bli, passering og å gå pent i bånd - og så litt target. Vi har kjøpt targetstick - og den skjønte hun ganske kjapt. Target er egentlig ganske enkelt å trene synes både jeg og hun. I kveld skal vi rundt Stokkelandsvannet med Embla - gå pent i bånd SAMMEN med andre hunder må også trenes inn :-)
Ellers må jeg jo få ta med en liten oppdatering på målene mine. De jeg satte for Cora er jo påbegynt - så var det mine personlige...Treningen - tja - kunne vært bedre, men er i gang igjen etter jul. Var på en i går - og skal faktisk ha ei økt på søndag - har satt meg på ei liste på senteret - så må jo nesten karre meg av gårde da! Jobben; Ja - bedre struktur og organisering - til og med ei uke på kurs for å håndtere kreative, men styrte prosesser - kjempenyttig i mange sammenhenger - så det skal jeg og bruke på å få styrt heimen bedre - men de er og blitt flinkere - men der må jeg si at det har de gjort mest på egenhånd, så der slapp jeg billig unna :-D Alt i alt synes jeg året har begynt riktig så godt - litt lei snø og is nå, men det betyr jo at vi har våren og sommeren å se FRAM til!
Utfordringen går videre til;
Elisabeth, Patrick og Dixie
Gunn og Embla
Monica og Gibson
Kari Anne og Ayla
Lene og Azarel
1. Gå inn på mappa "Mine bilder"
2. Velg den 4. eller 7. mappa.
3. Finn frem det 4. eller 7. bildet.
4. Sett inn bildet i et innlegg og skriv litt om det.
5. Utfordre 5 nye, legg ut en link til de du utfordrer og gi beskjed til dem.
Her er vårt bidrag. Og ja det ble helt nesten selvfølgelig et hundebilde! Bildet er tatt den dagen Cora kom hjem til oss - dette er vel kun et par timer etter hun kom i hus- dvs i halv elleve tida på kvelden 12.12.08. Hun var slettes ikke trøtt her - men 2 minutter etterpå sloknet hun fullstendig - en lang dag og en lang reise fra Stockholm - for ikke å snakke om alt det ukjente! Men du ser på tøtta at hun ikke ser spesielt skremt ut!
2. Velg den 4. eller 7. mappa.
3. Finn frem det 4. eller 7. bildet.
4. Sett inn bildet i et innlegg og skriv litt om det.
5. Utfordre 5 nye, legg ut en link til de du utfordrer og gi beskjed til dem.
Her er vårt bidrag. Og ja det ble helt nesten selvfølgelig et hundebilde! Bildet er tatt den dagen Cora kom hjem til oss - dette er vel kun et par timer etter hun kom i hus- dvs i halv elleve tida på kvelden 12.12.08. Hun var slettes ikke trøtt her - men 2 minutter etterpå sloknet hun fullstendig - en lang dag og en lang reise fra Stockholm - for ikke å snakke om alt det ukjente! Men du ser på tøtta at hun ikke ser spesielt skremt ut!

Ellers er hun ei uke ut i sin 3. løpetid - og nå går det utover knær, stoler, vegger - og stort sett alt som står i ro. Vi var jo litt bekymret for at vi kom til å leve i konstant løpetid modus, for de to første kom med 3,5 måneders mellomrom - men nå er det ca 6 måneder siden - det kan vi leve med.
Vi var på kurs på mandag, og terpet mer på bli, passering og å gå pent i bånd - og så litt target. Vi har kjøpt targetstick - og den skjønte hun ganske kjapt. Target er egentlig ganske enkelt å trene synes både jeg og hun. I kveld skal vi rundt Stokkelandsvannet med Embla - gå pent i bånd SAMMEN med andre hunder må også trenes inn :-)
Ellers må jeg jo få ta med en liten oppdatering på målene mine. De jeg satte for Cora er jo påbegynt - så var det mine personlige...Treningen - tja - kunne vært bedre, men er i gang igjen etter jul. Var på en i går - og skal faktisk ha ei økt på søndag - har satt meg på ei liste på senteret - så må jo nesten karre meg av gårde da! Jobben; Ja - bedre struktur og organisering - til og med ei uke på kurs for å håndtere kreative, men styrte prosesser - kjempenyttig i mange sammenhenger - så det skal jeg og bruke på å få styrt heimen bedre - men de er og blitt flinkere - men der må jeg si at det har de gjort mest på egenhånd, så der slapp jeg billig unna :-D Alt i alt synes jeg året har begynt riktig så godt - litt lei snø og is nå, men det betyr jo at vi har våren og sommeren å se FRAM til!
Utfordringen går videre til;
Elisabeth, Patrick og Dixie
Gunn og Embla
Monica og Gibson
Kari Anne og Ayla
Lene og Azarel
torsdag 11. februar 2010
Vinterstemning på Hellestø
Er på kurs i Bergen denne uka, så det har ikke blitt oppdateringen fra forrige helgs herlige strandtur - nesten som et lite mini-Pinscher treff:
Det var en herllig tur - ikke så kaldt - og det var mange der - utenom oss også - her er alle; Gibson, Mira, India og Cora :D
Her er menneske-gjengen...
og dere kan nesten se hvor fort det går når hun graver her - herlig å få sand å grave i - ikke bare det der hvite stoffet!

Cora fant ut at hun ville bade til og med!
Enda flere bilder fra den turen i Fotoalbum på hjemmesiden.
På lørdagen var vi og hentet "snop" fra dogsnacks - superkjekt og spennende;

Her på bildet ser dere et av de nye Vi2 båndene hun har fått - her er det andre;

Skal bli kjekt å komme hjem igjen i morgen til familien, ja!
Det var en herllig tur - ikke så kaldt - og det var mange der - utenom oss også - her er alle; Gibson, Mira, India og Cora :D
Her er menneske-gjengen...og dere kan nesten se hvor fort det går når hun graver her - herlig å få sand å grave i - ikke bare det der hvite stoffet!

Cora fant ut at hun ville bade til og med!
Enda flere bilder fra den turen i Fotoalbum på hjemmesiden.På lørdagen var vi og hentet "snop" fra dogsnacks - superkjekt og spennende;

Her på bildet ser dere et av de nye Vi2 båndene hun har fått - her er det andre;

Skal bli kjekt å komme hjem igjen i morgen til familien, ja!
torsdag 4. februar 2010
Treningsoppdatering
Kan jo ikke bare sitte å drømme heller. Vi trener jo litt hver dag - om enn ikke så lenge om gangen. Mandag var vi jo på kurs og der hadde vi passeringstrening og båndtrening med innlagt kinderegg-øvelse. (Vi holdt nesten på å ikke komme oss hjem i snøkavet, men tok tida til hjelp så gikk det da til slutt!) Vi skulle passere Karin både med og uten fostyrrelser. Forstyrrelsen denne gangen var favorittleka til Cora - og så fort hun så den tok hun rett ut, men med kontaktlyden fikk jeg henne tilbake til meg - og så kunne vi bruke kinderegg til å olde fokus vekk fra forstyrrelsen. Det er første gangen vi har fått kinderegg så gdt til og ble så glad da jeg plutselig skjønte hvordan det skulle være. Før har det vært i grenseland om hun holder fokuset på meg - og har vel ikke vært fornøyd før mandagen. Har jo brukt en enkel variant tidligere - og ikke klikke når hun tar fokuset mot forstyrrelsen, kun når hun tar kontakt med meg, men nå skal det bli andre boller.
På tirsdagen traff vi Gibson og India med folk i sørmarka. Stakkar Monica har sklidd på isen og skadet seg, så det var en koselig og rolig tur for oss mennesker denne gangen. Hundene derimot - de har jo ikke tid til å ta det rolig - så de fikk seg none gode runder der oppe. Siste delen av turen tok jeg henne i bånd og gikk mot P-plassen og trente på å gå pent. Hun var så flink! Var sikkert litt mindre giret etter å sprunget en time, men allikevel. Framme ved bilen ble vi stående å prate litt - og hun var så rolig og satte seg bare for å vente - ikke trakk hun i båndet - og ikke hoppet hun opp på meg -bare øyekontakt!
De siste to dagene har det blitt mest innetrening - Nina Ottosen og håndteringstrening. Håndteringstrening er lekse på kurset (selv om vi ikke kommer neste gang, trengs det jo å læres) - og jeg ble litt overrasket at un ikke synes det er SÅÅÅÅ kult å bli tatt på - selv ikke av oss? Hadde ikke trodd det, men så har det jo vært når hun har kommet bort for å kose jeg har tatt og klemt på henne - ikke "bare sånn uten videre" Men nå kommer jeg bort og legger hånda på skulderen hennes - og så når hun ser på meg - klikk og godbit. Viktig å gi godbiten etter at du har tatt vekk hånda - så de ikke føler konflikt med et lite ubehag og godbit - da kan kanskje godbiten bli bare "-bit" etterhvert - og ingen belønning. Når hun er i rett modus kan jeg ta og klappe og "klype" overalt, men altså ikke alltid.- men det tror jeg skal gå greit etterhvert. Kurset og hundetrenign avdekker altså mange nye sider av min tolkning av Cora - og det er spennende. Mye å lære når det er første hunden, gitt!
Føler at jeg har begynt på målene jeg satte til nyttår, men ikke i mål enda, nei - men det er mange dager igjen i 2010 - heldigvis.
På tirsdagen traff vi Gibson og India med folk i sørmarka. Stakkar Monica har sklidd på isen og skadet seg, så det var en koselig og rolig tur for oss mennesker denne gangen. Hundene derimot - de har jo ikke tid til å ta det rolig - så de fikk seg none gode runder der oppe. Siste delen av turen tok jeg henne i bånd og gikk mot P-plassen og trente på å gå pent. Hun var så flink! Var sikkert litt mindre giret etter å sprunget en time, men allikevel. Framme ved bilen ble vi stående å prate litt - og hun var så rolig og satte seg bare for å vente - ikke trakk hun i båndet - og ikke hoppet hun opp på meg -bare øyekontakt!
De siste to dagene har det blitt mest innetrening - Nina Ottosen og håndteringstrening. Håndteringstrening er lekse på kurset (selv om vi ikke kommer neste gang, trengs det jo å læres) - og jeg ble litt overrasket at un ikke synes det er SÅÅÅÅ kult å bli tatt på - selv ikke av oss? Hadde ikke trodd det, men så har det jo vært når hun har kommet bort for å kose jeg har tatt og klemt på henne - ikke "bare sånn uten videre" Men nå kommer jeg bort og legger hånda på skulderen hennes - og så når hun ser på meg - klikk og godbit. Viktig å gi godbiten etter at du har tatt vekk hånda - så de ikke føler konflikt med et lite ubehag og godbit - da kan kanskje godbiten bli bare "-bit" etterhvert - og ingen belønning. Når hun er i rett modus kan jeg ta og klappe og "klype" overalt, men altså ikke alltid.- men det tror jeg skal gå greit etterhvert. Kurset og hundetrenign avdekker altså mange nye sider av min tolkning av Cora - og det er spennende. Mye å lære når det er første hunden, gitt!
Føler at jeg har begynt på målene jeg satte til nyttår, men ikke i mål enda, nei - men det er mange dager igjen i 2010 - heldigvis.
Dagdrømmer
mandag 1. februar 2010
Jeg er så glad i....
...broddene mine! Har tenkt på det lenge nå fordi det har vært så holkete og lite kjekt å gå - spesielt med det til tider turboladete dyret i bånd! Genialt. Jeg er også glad for at hverdagslydighetskrset til karin ved Siddis Hundeskole har startet opp igjen - og for de kule brillene jeg har fått meg - verden ble med ett så mye klarere!
På forrige hverdagskurs var det fri ved fot innlæring som sto for tur, men siden kurset er lagt opp til at du kan lære inpå et litt mer individuelt grunnlag, trener vi inn først nå båndtrening - og det å gå fint i bånd - for der er det en del mangler. Til tider er jeg veldig fornøyd, og når vi går "øverunder" på litt "kjedelige" plasser - så som skolegård eller P-plasser går det supert og kontakten er veldig bra. På turer i parken eller litt mer "interessante" stier - er det vanskeligere. Jeg stopper når båndet blir stramt - og da piler hun tilbake til meg og kikker opp - men "glemmer" det i neste sekund....Det er vel bare å fortsette i samme stil - så gir hun vel opp...Target trenign derimot - det tar hun lett - vi har øvd inn (kanskje den er 80% perfekt - så litt igjen, men..) slalom mellom bena mine - med bruk av snutetarget på håndflate. Hun er kjempeglad og superivrig når vi skal lære noe nytt, og gir alt hun har - men altså ikke på det der båndgreiene!
Passeringstrening med andre hunder og å gå forbi folk uten hund er blitt veldig bra - ikke så lett å gå forbi et ekorn i parken i går - eller endene som ligger og kvakker etter mat i elva! :-D
Vi var nemlig en runde i Sandvedparken i går med Gunn og Embla for de hadde og lyst til å øve på å gå fint i bpnd. De har det inne, men Embla "glemmer" seg litt når det er andre hunder med på tur - og vi trenger all trening vi kan få, så vi la i vei. Jeg syntes jo Embla var superflink i forhold til mitt lille vesen - men så var det jo ikke så lett å være sosial og få med seg alt de gjorde - for jeg prøvde å holde fokus på Cora - og klikke og belønne til den store gullmedaljen. Vi møtte jo en del andre hunder også - så det ble en god treningsøkt. Embla har løpetid og snart kommer den vel til oss også (ja jeg har sagt det lenge nå, men :-)) så kanskje vi får en del slike turer de neste ukene?
I kveld er det kurs igjen - og da skal vi vise hvor "flinke" vi har vært. Tror vi kommer til å bli på dette temaet en stund, men det er det som er så bra med dette kurset - at du får hjelp til det du trenger å øve på. Det skal komme innkalling som tema snart også - enda bedre!
På forrige hverdagskurs var det fri ved fot innlæring som sto for tur, men siden kurset er lagt opp til at du kan lære inpå et litt mer individuelt grunnlag, trener vi inn først nå båndtrening - og det å gå fint i bånd - for der er det en del mangler. Til tider er jeg veldig fornøyd, og når vi går "øverunder" på litt "kjedelige" plasser - så som skolegård eller P-plasser går det supert og kontakten er veldig bra. På turer i parken eller litt mer "interessante" stier - er det vanskeligere. Jeg stopper når båndet blir stramt - og da piler hun tilbake til meg og kikker opp - men "glemmer" det i neste sekund....Det er vel bare å fortsette i samme stil - så gir hun vel opp...Target trenign derimot - det tar hun lett - vi har øvd inn (kanskje den er 80% perfekt - så litt igjen, men..) slalom mellom bena mine - med bruk av snutetarget på håndflate. Hun er kjempeglad og superivrig når vi skal lære noe nytt, og gir alt hun har - men altså ikke på det der båndgreiene!
Passeringstrening med andre hunder og å gå forbi folk uten hund er blitt veldig bra - ikke så lett å gå forbi et ekorn i parken i går - eller endene som ligger og kvakker etter mat i elva! :-D
Vi var nemlig en runde i Sandvedparken i går med Gunn og Embla for de hadde og lyst til å øve på å gå fint i bpnd. De har det inne, men Embla "glemmer" seg litt når det er andre hunder med på tur - og vi trenger all trening vi kan få, så vi la i vei. Jeg syntes jo Embla var superflink i forhold til mitt lille vesen - men så var det jo ikke så lett å være sosial og få med seg alt de gjorde - for jeg prøvde å holde fokus på Cora - og klikke og belønne til den store gullmedaljen. Vi møtte jo en del andre hunder også - så det ble en god treningsøkt. Embla har løpetid og snart kommer den vel til oss også (ja jeg har sagt det lenge nå, men :-)) så kanskje vi får en del slike turer de neste ukene?
I kveld er det kurs igjen - og da skal vi vise hvor "flinke" vi har vært. Tror vi kommer til å bli på dette temaet en stund, men det er det som er så bra med dette kurset - at du får hjelp til det du trenger å øve på. Det skal komme innkalling som tema snart også - enda bedre!
Abonner på:
Innlegg (Atom)





