Viser innlegg med etiketten Agility. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Agility. Vis alle innlegg

tirsdag 22. juni 2010

Avgjørelsen er tatt…

GibsonoversiktKommer tilbake til den, men må bare vise dere litt fra gårsdagens innsats på Agilitybanen. Litt av problemet vårt er at Cora tror at banen er som en stor lekeplass, derfor fikk vi gode tips av Carina på hvordan vi skal få henne på plass, selv når vi er på banen. På lydighetsdelen av banen satte vi opp et hinder og så fikk hun belønning for å sitte stille og holde kontakt – i lengre og lengre intervaller og jeg beveget meg lenger og lenger bort. Helt vanlig kontakt altså. Så til slutt fikk hun lov å hoppe over – på kommando – ikke når hun selv syns det. Det skjedde jo det og – så da gikk vi bare tilbake til start og begynte på nytt igjen. Tilslutt gikk vi tilbake på banen som de hadde satt opp – og da funket alt så mye bedre – en stund. Hvis hun sprang egne veier ble det time out – eller tilbake til før hunderet og tok det på nytt. Til slutt tror jeg det ble for mye for lenge og hun måtte ta en lengre pause. Alt i alt en bedre økt enn vi har hatt siden kurset, tror jeg. Gibson var også der, og han var heller ikke helt med, så slutten av tiden gikk vi over på lydighetsdelen igjen og satt og så på de andre og trente kontakt. En god og rolig avslutning. Cora fikk ta et siste hinder på kommando og så ga vi oss på “topp”. Litt (mange) bilder:

 Kontakt5  Kontakt

Jobber kontakt først

Hinder  Hinder2Første hinder er OK – og siste og:  Hinder4 

Men så kommer bommen…

Bom

Den er så skummel!

Litt lokking:

  Bom3 Bom4 Bom6 Bom9

Så kommer hun seg over til jubelrop!

Må jo prøve å få henne til å gå over selv, så Monica hadde lagt ut snop på toppen:                  Bom7

 Bomklar2 Bomklar3Bom8

Og da gikk hun over fra begge sider til slutt! :D

Så kom det en liten periode hvor det gikk litt i vranglås, og jenta måtte ta pause:

Pause Hun klarte å ligge fint (en stund) mens jeg gikk ut av banen og bort i bilen for å hente vann:

 Pause1 Pause3 Pause4 Pause5 

Hun er nå skjønn og da – akkurat som halvbroren:

Gibson-2

 

Det kan nok gå en to-tre uker før vi er på banen igjen nå – for her kommer avgjørelsen:

De som har fulgt med oss en stund vet at Cora har hatt hyppige løpetider. Hun hadde den første i mai/juni i fjor – og nå er vi nettopp ferdige med den 4.!!!! Vi har unngått innbilte svangerskap og alt det medfører, men så hyppige løpetider medfører jo at hun alltid vil være i hormontopper/-daler. I løpetida er hun – bortsett fra et par dager der hun virkelig savner en guttevenn – ganske medgjørlig, men det er et par uker før den starter vi merker mest – hun blir rett og slett litt humørsyk og enda mer egenrådig og ufokusert enn alder og rase tilsier.

Jeg har laget mentale lister over for- og mot-argumenter, ventet til “bare” neste løpetid" for å se om ikke syklusene strekker seg litt lengre i tid, men nå etter 4. innser jeg at sannsynligheten for at syklusen hennes er på 3-4 måneder er stor.

Jeg har snakket med hundefolk – både de som har steriliserte tisper og de som ikke har og hva vurderingene deres er rundt løpetid/sterilisering, oppdretter og flere smådyrklinikker og lest uttallige nettsider i Norge og Sverige angående sterilisering og konsekvenser av dette. Det er et litt drastisk tiltak synes jeg – og ikke minst ikke gratis, men avgjørelsen har altså falt på at dette er til det beste for oss alle – inklusive Cora.

Hos veterinæren jeg har bestilt time hos foretar de en fullstendig fjerning – dvs at både livmor og eggledere fjernes.

I tillegg til at hunden ikke har løpetid – og dermed ikke kan bli drektig enten det nå er “på skikkelig” eller innbilt er det flere fordeler jeg har på min “for”-liste; 

  • Livmorinfeksjon – pyometra – som i verste fall kan være dødelig (to varianter av denne sykdommen). Spesielt vanlig og alvorlig hos eldre usteriliserte tisper som ikke har hatt kull. Ingen risiko for dette, da livmoren er fjernet.
  • Flere sykdommer i og i forbindelse med livmor (betennelser cyster, etc – som alle kan v'ære forløpere til livmorinfeksjon)
  • Jurkreft – dersom det gjøres i ung alder reduseres risikoen betraktelig. Hvis inngrepet gjøres før 1. løpetid har hunden 0,5% sjanse for å utvikle denne formen for kreft. Etter 1. løpetid er risikoen økt til 8%, og etter 3. løpetid oppe i 26%. (ikke av alle hunder, men av de som utvikler dette). Er hunden over 2 år før sterilisering vil denne risikoen fremdeles være som uten sterilisering – og jurkreft/ gynekologisk kreft er en hyppig forekommende type hos hunder.
  • Vi skal jo heller ikke ha valpekull, om vi ønsker flere er det nok av seriøse oppdrettere der ute som kan sakene sine mye bedre enn hva vi kan.

Note: Hunder får også hyppigere kreft (alle typer) enn mennesker! Uten å skremme noen – jeg siterer fra ulike kilder, men tar med argumentene som går igjen flere steder.
I utlandet (England, USA, Sverige og Danmark) virker det som det er større åpenhet og aksept om sterilisering enn i Norge dersom hunden ikke skal brukes i avl. Men igjen – ingen statistisk grunnlag fra min side – bare det jeg har kommet over.

Ulemper ved sterilisering;

  • Overvekt – dette argumentet kommer igjen og igjen. Dette har ingenting med hormon-nivået som sådan å gjøre – det går mer på at hunden bruker/krever mindre energi, samtidig som vi eiere fortsetter å fôre som før. Hunder som var i god form før operasjonen er like pigg og energisk som før inngrepet, men kroppen bruker ikke energi på sykluser og forberedelser på samme måte. Så her er det bare å stramme inn litt og evt gå over på et for med lavere protein-nivå – tenker jeg. Og så sies det også at eierne (etter de 2-3 første ukene) MÅ gjenoppta samme aktivitetsnivå – for hunden har ikke blitt lat – vi må bare ikke synes synd på den :-)
  • Inkontinens forekommer av og til hos steriliserte tisper, men det finnes kurer/medikamenter for å bedre dette.
  • Pris det varierer veldig må jeg si! Men det er ikke gratis, men så er det jo en engangsutgift.
  • Samvittigheten min. Har litt kvaler med at det er egoistisk av oss å gjøre dette, for det er jo ikke slik at hun er fullstendig rabiat og ukonsentrert i disse periodene, men for å “slippe litt lettere” unna. Det er heller ikke noe hun kan gi sitt samtykke til. Men har landet på det at det er jo ment til hennes beste, for at hun skal kunne delta på alle aktiviteter uten å måtte ha “karantene-tider”, f.eks kurs, fri-løp turer, sporing, agility, besøk etc.

Oppdaterer dere på hvordan det går – det skal skje på torsdag kl 0930!

mandag 12. april 2010

Byjenter på gårdsbesøk

Gunn (med Embla) har jo en gård som nesten ligger i Sandnes sentrum, og nå er det lam der oppe. Jeg har bedt fint om å få ta med jentungen opp dit hvis de fikk kopplam, og denne helgen kunne vi komme på besøk. Ellen fikk til og med ha med ei venninne. Det var en ny opplevelse for disse by-snuppene på 9 år - på godt og vondt - gårdslukter er visst ikke helt deres greie!! Men de koste seg masse og fikk lov både å mate og holde lammene som bare er noen få dager gamle, ta ut kaninen, kose med Zita - en herlig gammel "dame" som elsker å kose, og lete etter kattene som bor en eller annen plass på gården! :D Her fra lammefjøset:


Etter dette dro vi ut til Hellestø for å lufte alle hundene. Her er Cora og Embla i typisk lek. Jentene trodde det var slåsskamp, men det er bare litt høylydt leking!

I de værste raptusene synes Zita det blir litt mye - hun er så rolig og for gammel til slikt tull - da er det bedre å sette seg ned ved de små jentene og vente på litt mer kos:-)


Ellers så har jeg atså vært på IKEA og kjøpt en sånn krypetunnel for unger som jeg tenker å bruke som AG-tunnel i hagen. Den er litt lett og kort, men kan sikkert festes i bakken på et vis. I tillegg kjøpte jeg tynne gardinstenger på salg der (15 kr stk) som blir fine slalompinner for trening utenom å gå opp på banen. Kan ikke klage på været heller - så nå er det bare å komme seg ut å trene! Kanskje vi rekker litt før vi skal på "Karin-kurset" i kveld?

mandag 5. april 2010

Siste del av påskens aktiviteter

Nå er det ingen nåde - i morgen er det hverdag og jobb igjen. Men vi har da fått litt gjort i dagene som har gått siden sist og :-) Vi har hatt en deilig tur i hundeskogen på fredag med Gunn og Embla + Zita - en liten herlig dame på 9 år - miks av collie, japansk spisshund og cocker spaniel, veldig rolig og behagelig i forhold til de to andre "togene". Herlig vær (bare litt byger) og lite folk - så det var bare å LØPE på! På lørdagen dro vi ut til hytta på Rennesøy - de hadde jo meldt ganske så OK vær ihvertfall for lørdagen, og noen få men fine timer fikk vi jo der inne. Fikk til og med tatt ut båten, og der er Cora en racer - like manisk på bølgene oppover skroget som i fjor ja! :S Det er så herlig der ute for hun storkoser seg med å utforske eiendommen og kan gå helt fritt - og så bjeffer hun hvis døra er igjen når hun vil inn igjen. Vi følger jo med litt i vinduene da, men hun gjør ingen ugagn eller prøver å komme seg vekk - det er bare hundehimmelen synes hun og den første halve timen var hun ganske propell og visste ikke helt hvor hun skulle begynne. Været var ganske så kaldt og vindfullt pålørdags ettermiddag - og det samme da vi sto opp på søndagen, så vi feiga ut og dro hjem etter kun ei natt med margfrost! Men, men vi har ihvertfall kommet igang for året!

I dag har vi vært på tur i Sørmarka med India og Gibson + alle de andre som går der, og det var en drøy time med futt og fart og gøy. Bare se bildene. Vi møtte til og med en Affenpinscher - ikke hverdagskost!



Cora fikk øye på 3 jenter til hest - og satte etter. Jeg så at rytterne stoppet hestene og snakket til "noe" på bakken - sikkert Cora, men jeg var så langt unna jeg kunne ikke helt se hvordan hun oppførte seg - vi har ikke "trent" på hester - bortsett fra de som står i innhegning her oppe - og de er superkule og sikkert kjekke å leke som hvilken som helst annen hund synes hun. Jeg er ikke fortrolig med hester - og siden de vi ser på tur ikke har eiere/ryttere med seg blir alt litt for "på kanten" etter min mening - så vi gir oss før ulykker skjer. Men altså i dag klarte hun å komme helt bort til de uten at jeg klarte å gripe inn. Jeg har trent litt innkalling med fløyte i det siste siden jeg ikke er noen kløpper på å plystre - og jammen kom hun ikke - selv med superkule hester på veien. Veldig fornøyd, og jeg MÅ få "sosialisert" henne på hester - for det er tydelig at det er noe hun synes er kult og vil gjerne at hun kan oppføre seg rundt de - ellers er jo potensiale for totalkatastrofe til stede!

En kort løpevideo med India og Gibson


Og en kjapp en til - dette med India og en Portugisisk Vannhund (tror jeg)...



Etter en god tur-runde tenkte vi å ta oss en runde på Agilitybanen før vi dro hjem. Gibson ble jo med, og Gunn og Embla som har gått nybegynner kurs i Palmehelga kom også - etter først å ha hatt en spordag. Det var nok litt i overkant å forlange en god økt på banen etter så mye aktivitet i forkant, for ingen av hundene var særlig "tilstede" etter kun en runde eller to på noen enkle hinder.... Stakkars. Her er Gibson - han er blitt supergod på slalom - og er blitt en "selvstarter"


Han fikk et lite "anfall" av angst han og - etter å ha gått møne, vippa - som han ikke syntes noe om i dag - skulle han gå over balansen - og så sa det stopp - vi tror at han tror at det er vippa- og bare går og venter på at bakken skal bevege seg som på vippa. Se de triste ørene da!!! Dakar!
Cora fikk ihvertfall tatt et par hinder og tunnelen, vippa, møne og balanse - stort sett alt utenom pølse og lengdehinder - da ble alt bare "mas". Ingen bilder av oss denne gang. Men her er Embla klar til dyst:

Vi fikk til slalomen bedre enn noensinne - selv om det fremdeles er heftig føring fra min side. Vippa tok hun flere ganger uten at jeg holdt igjen - og hun sprang opp igjen og ville flere ganger - men SÅ plutselig ble det en gang for mye - og det ble totalvegring på den. Men etter litt andre hinder kom hun seg over flere ganger - da med at jeg holdt litt igjen. Ingen vits å prente inn frykt for noe - vi har jo lang nok vei igjen til å mestre alt som det er :D Vi ble igjen og så på de store proffe trente litt etter at vi ga oss og la hundene i bilen. Det er så kult å se på - og hundene har det jo så kjekt! Skal slå opp litt hinder her i hagen har jeg planer om - tunnel, slalom og et hinder eller to + et lengdehinder kanskje? Blir kanskje litt mye - jeg bor jo ikke akkurat med 5 mål fritt rundt her, men det bør gå - om ikke alt på en gang!

Nå er hun helt utslått her - men fikk laks og potetrester etter søndagsmiddagen over tørrforet (smak og behag sier nå jeg) - og etter at det var fortært var det ned med rullgardina - og godnatt under teppet i sofaen her. :D

onsdag 31. mars 2010

Zumba og andre påskeaktiviteter

Nå har påska startet.

Denne uka har jo vært kort, men allerede har vi fått mye gjort på få dager. Mandag var vi på agilitybanen med Gibson og de. Først en fri-runde på Vaulen. De fikk frest godt ut av seg da, og luftet hodene litt før de skulle "jobbe". Har ikke vært på Åsenbanen siden oktober eller så i fjor, men du så gøy det var å blåse støv av gamle "kunster". Det var vel ikke den mest intense økta, mye ble bare å få springe på "valgfrie" hinder og kose oss litt, men helt klart må vi komme oss opp dit jevnlig og strukturert - det er jo så gøy!!!
Gøy hadde jeg det og på tirsdag; da heiv jeg meg med på en Zumba time hos Elixia! Halle mann så sliten jeg ble - og det bare av å blande litt dans og aerobic, inkludert noen stakkarslige forsøk på latinohofter og "puppe-vrikk"! Søk på Zumba og du finner mye kult - og mye ukult - men fellesnevneren er at folk har det GØY - og får trent.
I dag var det litt jobb hjemmefra før vi heiv oss i turtøy med kvikklunsj og påskekake i sekken, og la i vei til Bjørndalsnuten. Været var akkurat som lovet - litt skiftende. Men de store (men få) dråpene kom ikke før vi var nesten nede igjen, så det var en grei tur. Turistforeningen har lagt ut gjestelogg på topper i distriktet - og her skriver vi oss inn i "historien":


Som dere ser var det ikke akkurat strålende sol, og det var ganske vindfullt på toppen her og, men vi måtte jo spise opp nistepakken - er jo målet og "godbiten" for å komme seg til toppen. Mens vi satt der og "tvang" ned sjokokake og Kvikklunsj fikk Cora springe og ha eget godbit-søk etter medbrakte fiskekake-biter. Når det var tomt satte hun seg misfornøyd ned og som Pinschere er - ikke så fornøyd i fuktig og vindfullt vær. Ikke lett å se, men hele hunden ristet! :D
Her et lite bevis på øreflagring ihvertfall!


God Påske alle sammen! Håper det blir en koselig en, selv om det ikke er meldt supervær!

PS. Har påskepyntet hjemmesiden også, men ikke oppdatert så mye mer denne gang...



fredag 12. mars 2010

Vårtegn!

Er det ikke herlig syn?! På den vante stien vår er det ett lite felt som har fått varme seg i sola nå i to uker - snøen er borte og SNØKLOKKENE har tittet fram! Så skal vi stille klokka - og alt tyder på at det er lysere og varmere tid i møte!

Cora er og ganske så fornøyd med at jord og gress-tuster begynner å titte fram med alle de gode luktene, men slaps og store vannpytter fra snøsmelting - nei huff - det tripper vi lett utenom.

Vi var på tur på onsdag med Gibson & folk i Sørmarka - og gjensynsgleden var stor (for min del og :-)) Kjekke folk og Gibson er jo en godgutt. Mye folk, hunder og unger i marka - men ingen konfrontasjoner eller overgrep. Betyr kanskje da at vi slipper unna våren uten løpetid og kan ta de turene vi vil og til og med opp på agility-banen igjen. De har stått på og ryddet banen og nybegynner treningene og vaktlistene er satt i effekt igjen. Det gjelder bare om å karre seg opp dit. De få hinderne vi har hatt på kurs og det vi gjør fritt i skogen viser jo at hun synes det er kjekt med litt fart og bevegelse, så som alltid er det eieren det står på.
Må ta med en siste historie - kan le litt nå, men var ikke spesielt blid da det skjedde; Jeg strikker jo en del, og på onsdag hadde jeg vært og kjøpt mye herlig, nytt garn (mohair og angora - godt og mykt - og ikke det billigste garnet heller!!!!). Det sto i en pose oppå en bag i gangen i underetasjen mens vi spiste middag. Vanligvis ligger Cora på stueteppet og kikker på oss og venter til vi er ferdige - da hender det jo at det kommer noe godt i skåla! Men ikke da - hun tuslet ned. Tenkte ikke noe mer på det - hun er jo ikke den lille ugangskråka hun var som valp lenger - før vi skulle sette oss ned med en kopp kaffe i TV-stua. Da jeg kommer ned trappene møter jeg et "forferdelig" syn! Hvert eneste av mine "kjære" nøster var dratt utover i en eneste stor vase - og store deler av det var tygd rett av så det var bare stumper på 30 cm igjen! = o "Bikkja" satt på gulvet ved siden av med "bevis-rester" hengende ut av munnen - og hun skjønte øyeblikkelig at her er det best å komme seg inn i buret! Der får hun jo være i fred. hmmmm Og de sier at de ikke gjør utspekulerte ting?
Veldig spak da hun kom luskende ut igjen og stakk snuten bort på hånda og kikket på meg med de tristeste øynene - og da var hun tilgitt. Sånn ser en slukøret hund ut (er nå skjønn og da):


Garnet kunne reddes det meste- og vi er venner igjen - da er det bare å fortsette å glede seg over våren som er i kjømda:

søndag 18. oktober 2009

AG-kurs i bursdagspresang!

På lørdag fylte Cora 1 år - tenk det - syntes det var nettopp jeg fikk mms fra Petra med bilde av de nyfødte nurkene. Et fantastisk kjekt år har det vært som nye hundeeiere - og at hun kan påvirke oss og dagene våre så mye! En skikkelig personlighet og et herlig vesen er hun. Ei tøff lita jente som har stor tilpasningsdyktighet. Den gleden og hengivenheten hun
viser oss gjør det jo umulig å bli lei eller i dårlig humør! I tillegg får vi jo vår daglige dose av mosjon - nå er det ingen unnskyldning god nok for å sløve i sofaen etter jobb - turen må vi jo ha. Livet som hundeeier er å anbefale!
He-he - jeg er COOOOOL!

Kake fikk hun ikke - enda - denne helgen har vi nemlig vært på Agility kurs for nybegynnere i SBK-regi. Og siden det florerer med godbiter på banen der, tenkte jeg at det kanskje ble litt mye for en liten mage. Tror nok hun satte mer pris på denne helgen enn noen kake.

Det var en fantastisk helg for både meg og Cora, selv om det ble lange dager og begge sine hoder og kropper kjenner nok øktene, var det så gøy! De sa på fredag at vi skulle gå bane som avslutning på søndag, og jeg hadde vel mine tvil om hvordan det skulle skje - men jammen - alle 15 hunder kom gjennom en bane med 11 hinder (inkl. noen felthinder) - ikke bare en - men to ganger. Kjempekjekke kursledere og -deltakere kombinert med et vær jeg ikke k an huske på lang tid for oktober begge dager...!!! Akkurat så gøy som jeg håpet det skulle være. Her er et knippe bilder - alle er tatt den siste timen - det var bare ikke mulig å få klemt det inn i løpet av innlæringsdagene :-)



Fra banen og hvileplassen for deltakerne

Litt action fra vår finalerunde:

Først balansebom - så 1. tunnel...



...så et hopp - før det krysses bak og over mønet...

Titt-tei - jeg tar veien utenom denne tunnelen, jeg - så spurt til mål så ørene flagrer!


Litt sliten, men like gode venner etter at runde 2 er ferdig!

Vi var så heldige at Marita (som viste seg å være nesten nærmeste nabo og dyrlege på Sandnes Smådyrklinikk) vill ta bilder av oss på banen- tusn takk. Det gjør at det ligger MANGE flere bilder på Coras side, både av oss og andre deltakere på kurset.


Nå skal vi hvile - Cora har krøpet inn i buret, som hun gjorde i går, men dette er noe vi likte begge to!