Kommer tilbake til den, men må bare vise dere litt fra gårsdagens innsats på Agilitybanen. Litt av problemet vårt er at Cora tror at banen er som en stor lekeplass, derfor fikk vi gode tips av Carina på hvordan vi skal få henne på plass, selv når vi er på banen. På lydighetsdelen av banen satte vi opp et hinder og så fikk hun belønning for å sitte stille og holde kontakt – i lengre og lengre intervaller og jeg beveget meg lenger og lenger bort. Helt vanlig kontakt altså. Så til slutt fikk hun lov å hoppe over – på kommando – ikke når hun selv syns det. Det skjedde jo det og – så da gikk vi bare tilbake til start og begynte på nytt igjen. Tilslutt gikk vi tilbake på banen som de hadde satt opp – og da funket alt så mye bedre – en stund. Hvis hun sprang egne veier ble det time out – eller tilbake til før hunderet og tok det på nytt. Til slutt tror jeg det ble for mye for lenge og hun måtte ta en lengre pause. Alt i alt en bedre økt enn vi har hatt siden kurset, tror jeg. Gibson var også der, og han var heller ikke helt med, så slutten av tiden gikk vi over på lydighetsdelen igjen og satt og så på de andre og trente kontakt. En god og rolig avslutning. Cora fikk ta et siste hinder på kommando og så ga vi oss på “topp”. Litt (mange) bilder:
Jobber kontakt først
Første hinder er OK – og siste og:
Men så kommer bommen…
Den er så skummel!
Litt lokking:
Så kommer hun seg over til jubelrop!
Må jo prøve å få henne til å gå over selv, så Monica hadde lagt ut snop på toppen:
Og da gikk hun over fra begge sider til slutt! :D
Så kom det en liten periode hvor det gikk litt i vranglås, og jenta måtte ta pause:
Hun klarte å ligge fint (en stund) mens jeg gikk ut av banen og bort i bilen for å hente vann:
Hun er nå skjønn og da – akkurat som halvbroren:
Det kan nok gå en to-tre uker før vi er på banen igjen nå – for her kommer avgjørelsen:
De som har fulgt med oss en stund vet at Cora har hatt hyppige løpetider. Hun hadde den første i mai/juni i fjor – og nå er vi nettopp ferdige med den 4.!!!! Vi har unngått innbilte svangerskap og alt det medfører, men så hyppige løpetider medfører jo at hun alltid vil være i hormontopper/-daler. I løpetida er hun – bortsett fra et par dager der hun virkelig savner en guttevenn – ganske medgjørlig, men det er et par uker før den starter vi merker mest – hun blir rett og slett litt humørsyk og enda mer egenrådig og ufokusert enn alder og rase tilsier.
Jeg har laget mentale lister over for- og mot-argumenter, ventet til “bare” neste løpetid" for å se om ikke syklusene strekker seg litt lengre i tid, men nå etter 4. innser jeg at sannsynligheten for at syklusen hennes er på 3-4 måneder er stor.
Jeg har snakket med hundefolk – både de som har steriliserte tisper og de som ikke har og hva vurderingene deres er rundt løpetid/sterilisering, oppdretter og flere smådyrklinikker og lest uttallige nettsider i Norge og Sverige angående sterilisering og konsekvenser av dette. Det er et litt drastisk tiltak synes jeg – og ikke minst ikke gratis, men avgjørelsen har altså falt på at dette er til det beste for oss alle – inklusive Cora.
Hos veterinæren jeg har bestilt time hos foretar de en fullstendig fjerning – dvs at både livmor og eggledere fjernes.
I tillegg til at hunden ikke har løpetid – og dermed ikke kan bli drektig enten det nå er “på skikkelig” eller innbilt er det flere fordeler jeg har på min “for”-liste;
- Livmorinfeksjon – pyometra – som i verste fall kan være dødelig (to varianter av denne sykdommen). Spesielt vanlig og alvorlig hos eldre usteriliserte tisper som ikke har hatt kull. Ingen risiko for dette, da livmoren er fjernet.
- Flere sykdommer i og i forbindelse med livmor (betennelser cyster, etc – som alle kan v'ære forløpere til livmorinfeksjon)
- Jurkreft – dersom det gjøres i ung alder reduseres risikoen betraktelig. Hvis inngrepet gjøres før 1. løpetid har hunden 0,5% sjanse for å utvikle denne formen for kreft. Etter 1. løpetid er risikoen økt til 8%, og etter 3. løpetid oppe i 26%. (ikke av alle hunder, men av de som utvikler dette). Er hunden over 2 år før sterilisering vil denne risikoen fremdeles være som uten sterilisering – og jurkreft/ gynekologisk kreft er en hyppig forekommende type hos hunder.
- Vi skal jo heller ikke ha valpekull, om vi ønsker flere er det nok av seriøse oppdrettere der ute som kan sakene sine mye bedre enn hva vi kan.
Note: Hunder får også hyppigere kreft (alle typer) enn mennesker! Uten å skremme noen – jeg siterer fra ulike kilder, men tar med argumentene som går igjen flere steder.
I utlandet (England, USA, Sverige og Danmark) virker det som det er større åpenhet og aksept om sterilisering enn i Norge dersom hunden ikke skal brukes i avl. Men igjen – ingen statistisk grunnlag fra min side – bare det jeg har kommet over.
Ulemper ved sterilisering;
- Overvekt – dette argumentet kommer igjen og igjen. Dette har ingenting med hormon-nivået som sådan å gjøre – det går mer på at hunden bruker/krever mindre energi, samtidig som vi eiere fortsetter å fôre som før. Hunder som var i god form før operasjonen er like pigg og energisk som før inngrepet, men kroppen bruker ikke energi på sykluser og forberedelser på samme måte. Så her er det bare å stramme inn litt og evt gå over på et for med lavere protein-nivå – tenker jeg. Og så sies det også at eierne (etter de 2-3 første ukene) MÅ gjenoppta samme aktivitetsnivå – for hunden har ikke blitt lat – vi må bare ikke synes synd på den :-)
- Inkontinens – forekommer av og til hos steriliserte tisper, men det finnes kurer/medikamenter for å bedre dette.
- Pris – det varierer veldig må jeg si! Men det er ikke gratis, men så er det jo en engangsutgift.
- Samvittigheten min. Har litt kvaler med at det er egoistisk av oss å gjøre dette, for det er jo ikke slik at hun er fullstendig rabiat og ukonsentrert i disse periodene, men for å “slippe litt lettere” unna. Det er heller ikke noe hun kan gi sitt samtykke til. Men har landet på det at det er jo ment til hennes beste, for at hun skal kunne delta på alle aktiviteter uten å måtte ha “karantene-tider”, f.eks kurs, fri-løp turer, sporing, agility, besøk etc.
Oppdaterer dere på hvordan det går – det skal skje på torsdag kl 0930!























