I går fikk vi vår første gjennomkjøring i en hel rally-bane igjen.
Dette er en uoffisiell konkurranse som Ghita har invitert til for å motivere til trening. Og det var det da; vi har ikke trent rally siden gruppetreningene sluttet før sommeren – tror det var tidlig juni. Utfordringene våre på rally banen er jo ikke nødvendigvis selve øvelsene (jo da de kunne helt sikkert vært mer presise og kjappere i vendinger etc), men heller det å få henne til å fokusere og holde kontakten med meg. Som regel er det så mye annet rundt som kiler i neseborene eller “hvisker” i ørene hennes. Uansett- vi blir jo ikke bedre uten å trene, så vi stilte nå opp i går og gjorde vår runde i kl1 banen.
Det skal jo være en cup som går over tre kvelder så vi fikk ikke vite resultatet der og da, men med vår innsats i går vet jeg jo hva utfallet blir for denne kvelden. Men vi har to sjanser til til å forbedre oss, og nå kjenner jeg at lysten til å trene litt rally igjen kom tilbake. Det er jo en så kjekke 2- og 4-beinte der!
Vi får nok ikke tellende resultat denne gangen, men allikevel var det ikke helt bortkastet i regn og blåst på Buggeland skole. (Skiltene måtte vektes ned med steiner for ikke å blåse bort.) Cora hadde noen tilfeller hvor gress og bakken og et hushjørne var mer spennende enn meg, men hun kom på plass igjen og diltet med. Det som skar seg helt var sitt-foran-høyre/venstre- frem/sittt. Der hadde hun helt “glemt” at hun kunne sitte foran meg – ikke sånn halvveis på siden– og også at hun skal inn på den siden armen peker… Et par forsøk uten framgang – så vi gikk bare videre. Da var jo allerede løpet ødelagt – så etter det var det ihvertfall trening! Men hun klarte sitt – ligg-sitt – i det drittværet på kald, våt asfalt! Mot slutten var det enkel 8-kjegler –og nok en gang var det akkurat som om det var DA hun skjønte hva vi holdt på med. For etter det var det en stopp- vri 90 høyre – stopp – og den gikk så fint atte – så en 270 og så mål. Tror også kanskje at hun kjenner igjen den røde stjerna på mål – for da begynte hun plutselig å hoppe og vente på leka som pleier å komme!
Men altså – det må jo være mulig å finne en oppvarmingsteknikk for oss som gjør at hun skrur på før de 3 siste skiltene!? Har nevnt det flere ganger og tror jeg tester det ut neste gang – hvis det er kjeglene/mål-skiltet hun ser tar jeg det bare med og varmer opp med det etter litt kontat og svingteknikk. kan umulig bli værre!
Etter at de som gikk klasse 2 bane hadde gått fikk vi lov å trene litt i den banen. Hoppet over noen av ølvelsene og øvde heller på de vi ikke fikk til i første omgang. I tillegg øvde vi noen øvelser på frihånd mens de andre gikk bane. Vi holdt GOOOOOD avstand, og som sagt da hadde hun jo tatt på rally-hodet og det var ingen problemer hverken med stå eller sitt i front og hun kom inn riktig både fra høyre og venstre…. Den tutta!
Uansett var det god treningsøkt – både med tanke på rally – og også med tanke på å kunne konsentrere seg med andre hunder i nærheten. I tillegg var hun kjempeflink å trene ro og kontakt ut av bilen – og bort mot bane-starten. Det har vi hvertfall trent nok på i løpet av høsten :)
Tusen takk for en kjekk kveld til alle sammen – og nok en takk til Ghita som “gidder”.