Mens vi var i rasevelger-modus var vi innom flere ulike alternativer, men falt altså til slutt ned på Pinscheren. Jeg vet jeg har skrevet om dette tidligere – da på hjemme siden vår, men tar en kjapp oppsummering her også, om hvorfor vi endte opp på Pinscher:
- Størrelse: Veldig praktisk størrelse med tanke på at vi skal ha plass til alle oss i familien i bilen + hunden. Vi kan gjerne kjøpe større bil, men ikke være nødt fordi vi har kjøpt hund (da ville det blitt en veldig dyr investering i hund!). Passelig størrelse for at ungene kunne klare å håndtere, samtidig stor nok til at den ikke lett blir sett på som en pyntehund
- Aktivitetsnivå: Vi ønsket en hund som hadde god kapasitet på turer i skog og mark. Vi er mest ivrige der når det er lite snø – så ikke så viktig at den var korthåret. Og en hund som var mulig å trene – om ikke til konkurranse, så ihvertfall til hobbybruk.
- Pelsstell: Ønsket ikke en hund som måtte jevnlig “vedlikeholdes” med kam og saks – ønsket heller å kunne bruke tid med aktiviteter og “hjernestell” av hunden, ikke på pelsstell.
- Helse: Ønsket en hunderase som generelt er friske, uten for mange sykdomsgener.
Pinscheren passer jo godt inn her, og derfor valgte vi også den rasen. Da vi kontaktet oppdrettere om kommende kull, var det utelukkende positive oppdrettere. Ikke at jeg hadde noen erfaringer med oppdrettere tidligere, men hadde ikke forestilt meg at alle (faktisk 5 ulike) var så seriøse og selektive når det gjaldt valpekjøpere. I og med at Pinscher-rasen var i ferd med å dø ut her i Norden fra 2. verdenskrig og fram til ca 1980 (pga sykdom og dårlig gemytt), er de fleste som driver med Pinscher oppdrett nøye på å fortelle at dette ikke er den enkleste hunden å anskaffe seg som første hund. De ivrige på å fortelle hva en Pinscher krever av eieren sin, og hva man kan forvente å få igjen av en lykkelig Pinscher.
Hva har vi fått? Jo vi har fått ei generelt glad jente som har sklidd godt inn i familien. Eller skal vi si det litt mer: hun har fått og også tatt sin plass i familien. Ellers:
- En god turkamerat, selv i litt pjuskevær. Ikke så glad i å jobbe “under kontroll” i pjuskevær, men turer i skog og mark i både snø og regn er ingen problem.
- Hun har pr. nå ikke hatt noen tegn på sykdom og vi har ikke frekventert veterinærkontoret.(Bank i bordet)
- En arbeidsvillig og lærevillig jente – men som “skur av” kanppen hvis det blir for ensformig.
- En hund med en god del instinkter på til jakt og vakt. Dette er litt i overkant av hva jeg kunne ønsket meg og som jeg ikke var så grundig i forundersøkelsene av. Jakt er kun slitsomt når det skal jaktes på katter, kaniner og fugler i hagen – ellers går det greit. Vakt kan bli litt vel mye. I mitt hode er det vel ikke nødvendig å vokte så mye når vi er hjemme i huset – da kan hun slappe av. Men det gjør hun altså ikke – selv om det er kjentfolk som kommer på besøk må det varsler høylydt! Det ene settet med håndverkere i forrige uke sa vi vel ikke trengte å låse dørene i vårt hus for det var vel ingen som våget seg nærmere enn å ta i døra med den hunden i huset! :D De trodde faktsik hun var en svær hund – og ble litt overrasket da hun trippet så fint i bånd rundt hjørnet for å hilse på de…Ulv i fåreklær?
Men når det er sagt, kjenner vi andre Pinschere som har mye mindre av dette igjen, så det kommer jo helt an på linjene i avlen. - Ei jente som jeg tror har mye glede i seg og finner stadig på ting som nesten er som valpe”unoter” og lek, men er samtidig blitt så voksen at hun lett kan avbrytes om det er noe vi ikke synes hun trenger å gjøre – f.eks hente et par sokker i vaskekurven og invitere til lek. Hvis vi da setter oss igjen, går hun for å finne noe annet som vi kanskje heller har lyst å leke med. Hun har mange ulike lyder for når hun er glad eller når hun kjeder seg. Den beste er når hun gjør noe hun MÅ gjøre selv om det var noe helt annet enn det hun kunne tenkt seg, f.eks legge seg i kurven og slutte å mase – et langt stønn/sukk/grynt bare for å virkelig fortelle oss at dette var det jeg hadde MINST lyst til akkurat nå.
Jeg har spurt meg selv om jeg ville valgt en Pinscher igjen? Jeg vet faktisk ikke. Men i så måte vet jeg ikke hvilken annen rase det skulle blitt heller….men uansett – jeg har fått kunnskap om hund og hundehold enn jeg hadde før. Kankje læringskurven har vært brattere enn den hadde trengt å være ved valg av annen rase, men det er uansett kunnskap som jeg har glede og nytte av.
- og en ting er sikkert – jeg hadde ikke byttet Cora og hennes “unoter” for noen annen hund!
Hvis jeg hadde valgt Pinscher igjen, ville jeg valgt bevisst fra linjer med litt mindre jakt/vakt innstinkter.
Jeg ville også vært nøye med linjenes helse-gener – det har forekommet en god del tilfeller av allergier blant Pinschere de siste årene, og det er ikke noe som er lett hverken for eier eller hund.
Det er en hund med mye personlighet og egenvilje – og det er fantastisk kjekt å se at en hund er litt seg selv og har det gøy her på jorda, og ikke bare gjør ting på kommando.
Det betyr jo at hun ikke alltid har lyst å jobbe med det DU vil, men det betyr at jeg som eier må jobbe mer og være kreativ i innlæringen. Kan være frustrerende, men åååå så kjekt når vi får det til! Om det er å anbefale for alle? Tja – det spørs litt hva du har tid og lyst til å gjøre. Jeg skjønner ihvertfall mer nå av hvorfor kennelen stilte så mange spørsmål ang. hva du er forberedt på om du får en Pinscher i hus. Ikke det at de er spesielt vanskelige – de er bare annerledes – herlig annerledes.
Litt av grunnen for at alt dette kom “ut” nå var at på “Norsk Pinscherklubb” sitt forum var en diskusjon for noen dager siden ang. lek i Pinscheren. Og der skjønte jeg at jeg ikke var alene om å slite med å jobbe inn lek som belønning, eller trene en Pinscher. Litt betryggende da – at jeg ikke gjør det feil – eller at Cora er spesielt sær – det er bare et trekk ved Pinscheren. For de av dere som ikke gidder å lese alle innleggene i tråden, her er en liten oppsummering:
- Jeg har to som det er mye lek i. Yngstejenta (9 mnd) leker med hvem som helst, har enda ikke takket nei til lek. Eldste (3,5 år) leker som regel, og ofte med andre mennesker også - men vil ikke leke om det er vått ute; hun er ikke veldig glad i dritvær, og blir derfor litt passiv av det.
- Er veldig individuelt, men de aller fleste pinschere leker ikke på den måten vi tenker på - altså at man kan bruke det som belønning i trening. Dvs at de vil leke hver gang man tar frem leken, om det er kaldt, vått eller hva det nå enn skulle være Man kan selvfølgelig lære de, men om det ikke ligger noe "jakt" eller "drifter" der fra før er det meget vanskelig å få til!
Jeg personlig syntes det er kjempe synd! Men det er jo ingen hemmelighet
Har sett veldig mange MH og også flere MT med pinschere, og er desverre YTTERST få som faktisk slenger seg i kampleken sammen med testleder. At de vil leke hjemme er virkelig en heeeeeelt annen ting enn at man kan bruke det som belønning i trening eller at de kan kampe ute med hvem som helst (Fra hun som har http://www.trayan.no/ – kåret til Årets Pinscher 2009, og konkurrerer i klasse 2 i LP) - Jeg er helt enig med at bruk at godbiter kan være mer beroligende, men er hunden ikke interessert i lek så kan den faktisk funke bra med godbiter. Men som sagt så en bør respektere pinscheren som den er, en selvstendig vakthund som ikke har den tjenestevilligheten som enkelte andre raser. Har du lyst å ha en hund som setter deg og dine lek høyere enn sine egne ideer, så er ikke en gjennomsnitt pinscher akkurat den type hund.
For å ta nok en gang en eksempel fra "pre historisk tide" ( jeg har hatt pinschere siden 1989) :
Når jeg trente med Ruuti på ruinsøk, så ble han belønnet med godbiter. Av den grunn at en gammel skinnhandske som jeg prøvde meg å belønne han med fikk han gira opp så at det tok en evighet å få han til bakkenivået og fortsette å lete etter neste figurant. Så f.eks. en gang han stopper på sin søkingsøkt, åpnen munnen uten å si et pip, lukker munnen og surfer rundt i ruinområde for å så komme tilbake til første plass og markere (med bjeff). DETTE er typisk pinscher : fant figuranten fort, men synes det var like interessant å se litt til om det var noe mer før han markerte. Altså gjør jobben, men har sine egne ideer og vil også følge dem.(Oppdretter Irene Kuisma, Kennel Rattenjeger) - Det er vel noe av det som kjennetegner pinscheren: Nettopp det at de lærer fryktelig fort (på godt og vondt), men er såpass selvstendige at de ikke helt ser nødvendigheten av å holde motivasjonen oppe endeløst. Da kan de finne på noe annet. Og som Irene skriver (noe som jeg syns er fryktelig morsomt, men som kan være upraktisk for deg): de lærer fort, men så kan de finne på å endre litt på hvordan det utføres De gjør det, men ikke nødvendigvis likt hver gang og de syns det er helt greit å vurdere litt her og der, sjekke noe samtidig osv. Ting som jeg ler meg skakk av, men som andre kan dø litt av om det ikke passer dem
- Er hund proppet med peronlighet og det liker jeg jo, det må man bare lære seg å leve med når man har pinscher - alt går ikke som planlagt alltid! Vet ikke hvor mange ganger Trayan har fått hele lydighetsgruppa til å bryte ut i latter av de merkligste tingen han plutselig ser seg nødt til å gjøre Er veldig mange lydighetshunder som mister helt personligheten sin og blir akkurat slik eieren vil ha de - det ser jeg ikke helt for meg at en pinscher vil gjøre, men det er helt greit! At Trayan på konkurranser kan finne på å hente brusen til dommeren i stedet for apporten syntes jeg bare er gøy - eller når han plutselig strekker seg før en øvelse og gjesper så høyt at alle rundt ringen begynner å le (Fra hun som har http://www.trayan.no/ – kåret til Årets Pinscher 2009, og konkurrerer i klasse 2 i LP)
- Det er jo veldig typisk. Korte økter og variasjon hvis man vil ha med pinscheren på leken. De går rett og slett lei og man ser så tydelig at de syns eieren er litt treg som ikke har skjønt at jobben er gjort allerede "Dette kan vi nå, så da må vi finne på noe annet." (Fra Linn – ei dame med lang fartstid som hundeeier – ikke alle av Pinscherrasen: http://www.amor-siempre.com/)
Så litt fra helga vår. Fantastisk utevær har vi hatt – og nå har Cora begynt sommermodusen. Det betyr at hun bare vil være ute. Så fort hun har stått opp står hun energisk ved vinduet eller ved terrassedøra og vil ut. Vi slipper henne ut i bånd i hagen og hun nyter hvert minutt og solstråle der ute :) På søndag dro vi ut for å gjøre noen påskeforberedelser på hytta, Coras eget lille paradis – der springer hun rundt hele dagen – og blir aldri lei. av og til litt sliten og må ta en pust i bakken:
Herlig liggestilliing!
Det var ikke bare Cora som nøt dagen der ute, jeg syntes og det var herlig med en kvil i solveggen:
I dag er været fremdeles supert og siden det ikke er organisert trening i kveld, skal Gunn, Monica og jeg prøve oss på å bygge en bane og sette opp noen skilter og ha egentrening. Det blir bra!