Viser innlegg med etiketten Øvelser. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Øvelser. Vis alle innlegg

tirsdag 22. mars 2011

Siste treningskveld før debuten!

I går var det rallytrening igjen. Som vi har gjort de siste gangene nå, har vi tatt en tur på Hellestø for å springe av oss litt før treningen. Blir ikke like lang tur som når vi “turer” der ute, men det har sett ut til å fungere bra. Når hun får komme ut av bilen igjen etter den korte kjøreturen fra stranda er hun ikke helt utslitt, men heller ikke så energisk at hun er vanskelig å få i kontakt. I går fikk vi tre runder på en bane med 9 poster (+ start/mål) i regi av Ghita. Første runden var det litt å lukte på inne i hekken , og så var det annen hund som skulle inn etter oss som ble luftet et stykke unna, men hun kunne skimte/lukte den og eieren bak noen busker. Dermed så ble det litt for spennende til å ville jobbe. Men vi kom oss gjennom, men jeg var ikke helt fornøyd – for hun datt ut og inn av kontakt og fvf var ikke helt bra, selv etter vår standard. Men vi rakk en runde til med en gang, og da klarte vi oss mye bedre. Var fornøyd med følgende etter gårsdagen:

image En av postene var sitt-stå – det gikk sånn noenlunde – denne har vi trent veldig lite på.

 

 

imageEt annet var dette. – og vi har trent dekk i alle mulige settinger nå etterhvert; asfalt, grus, gress, vått, tørt, stranda og i hundeskogen. Ikke alltid hun er så kjapp ned i dekk, men hun vet hva hun skal. Jukser av og til med å ha albuene litt høyt, så de siste ukene har hun kun fått belønning for når hun er plantet i bakken – ikke hvis hun løfter albuene – eller spretter helt op. Det må sies at ikke alle i heimen er like flinke med å gjennomføre dette – men så lenge hun vet det når det gjelder meg har det gått bra til nå. Vi trente lenge på sitt-dekk-sitt – så de første gangene jeg trente ligg spratt hun opp i sitt. Lurte litt på hvordan jeg skulle klare å trene/skille to så like kommandoer – for hun hadde tydeligvis lært seg kjeden og gjorde den automatisk– men det var bare å fjerne belønningen! surprise, surprise ;)  Nå ser jeg at hun venter på kommando – ikke går på “autopilot”.

Den siste jeg var spesielt fornøyd med i går var:

image  Her skal hun sitte og mens jeg snur meg skal hun løfte på rumpa og vri seg ettermeg og ende opp i sitt når jeg har snudd 90 grader. Her var jeg litt sløv i innlæringen og lærte henne ikke med en gang at hun må begynne å snu seg med meg. Hun fikk “lov” å sitte igjen og så når jeg hadde stoppet kom hun etter. Men nå har vi tunet den også. :)

 

I tillegg var hun kjekk å leke med etter hver runde i går – og ser at innsatsen på lek og herjing har gjort oss bedre som et team :)

Etter andre runden påpekte Ghita at jeg må passe på føringen av båndet mitt. Det kan se ut som jeg drar henne rundt i “yttersvinger” – ser ikke bra ut og det var ingen grunn tilå dra henne rundt heller. Det var derfor litt fokus fra meg på å holde håndleddet tett intil hofta hele tiden mens vi gikk. Da hadde jeg i tillegg bedt Ghita plassere seg i banen som hun ville gjort hvis hun skulle dømme, bare så Cora er vant til å få den forstyrrelsen. Vanligvis er vi jo alene der under trening, med en tilskuer”skare” behørig plassert utenfor banen. Jeg så at hun i runde 2 fikk tendenser til å gå og hoppe opp med frambena – særlig i dobbel 8 og på lengre strekk med fvf. Dette var det også i runde tre, og Ghita kommenterte dette også. Hun kommenterer aldri uten å gi konstruktive tilbakemeldinger, og hun mente jeg burde prøve å skru tempoet bittelitt ned. Har jo jobbet opp tempoet så hun ikke sovner og mister interessen underveis, men kanskje det ble litt mye. Skal teste dette ut til neste mandag.

Neste mandag er jo “debuten” vår i en konkurransebane. Heldigvis noen dager igjen, men en hektisk uke!!! Heldigvis har Kari-Anne sagt seg villlig til å trene med oss på søndagen. Har ikke mistet nattesøvnet ennå, men det kommer nok til å krible litt ekstra på mandag, ja!

Ikke absolutt 100% rolig og avslappet når arbeidsfolkene kommer om morgenen enda – spesielt nå som de har begynt å være mer inne, men det går bedre. Og om morgenen når hun skjønner at vi skal gå, går hun frivillig og legger seg i kjellerstua. Jeg har begynt å smøre en liten skalk med leverpostei hver morgen som hun får i det vi går ut døra, så det er nok den det lille matvraket mitt legger seg og venter på, men ungene som kommer hjem først, sier at hun er roligere enne hun var de første dagene så det går nå rette veien.

tirsdag 26. oktober 2010

Ja, ja …

… ikke alle dager kan være like gode. La i vei og kom fram til kursstedet med et drøyt kvarter å øve på før vi skulle møte Monica og Gibson til en liten luftings før kurset begynte. Det var vel det lengste kvarteret min tlmodighet har blitt utsatt for. Cora var IKKE i treningsmodus – mer jaktmodus. ALT – og da mener jeg alt skulle voktes på og sjekkes ut – fra det minste papiret som blåste, til skjærer som gjemte seg i buskene til traktorer som kjørte rundt på jordene. Legg på da at nesa enten var i bakken eller i lufta på overvær. Hmmmmf. Kjekke leker og kontakttrning med gode varierte godbiter i overflod hjalp ikke det spøtt! Jeg har ikke fått utdelt den største tålmodigheten og i går strakk jenta det til det ytterste! Etter iherdige forsøk på å få Cora til å ville det samme som meg kom endelig Monica og Gibson. Det var en fantastisk gjensynsglede! Vi la i vei på en liten tur, men som humøret var ble det ikke en full runde (tar vanligvis ca. 20 min – akkurat passelig før et kurs for oss), men en liten runde hvor dedt var en konstant stopp rygg tilbake for å få henne på plass før hun stakk rett ut igjen – med meg i bånd bak. Gibson var og litt gira, og det hjalp ikke at Cora ledet utmarsjen. Som sagt en liten tur for å gjøre det mest fornødne før vi snudde og gikk tilbake til bilen for en liten “tenkepause”. Da var de andre kommet også så vi hadde en liten innledning uten hunder først for å høre hva vi hadde lyst å trene på. Litt forskjellig – og jeg hadde bange anelser for om jeg kunne få noe ut av kvelden i det hele tatt, men Ghita sa jeg skulle prøve etter bilpausen å trene litt kontakt for å se om hun “ville” bli med. Som sagt så gjort, og sammen med Monica trakk vi oss litt unna for å trene kontakt med Cora. Tilslutt (tok ikke mer enn maks 5-6 minutter . men lange!) klarte vi å få henne på – så humøret steg betraktelig :) Så fikk hun hvile litt igjen, for selv om hun ikke gjorde som jeg ville, brukte hun MYE energi på alt “vaset”. Gibson fikk komme ut – og Monica har trent inn “stå” fra sitt (i front) og nå var Gibson skikkelig på – det gikk jo som en drøm! De er blitt veldig flinke – og han klarte nesten sidesteg også – så det er ikke lenge før den også sitter – veldig bra jobba. Monica har også trent Cora “på plass” fra front med inngang fra høyre – og på plass er blitt mye tettere og rettere. Kudos til Monica for god trening mens vi andre har sløvet på stranda!

Så tok vi ut kjeglene for å trene spiral fra høyre og venstre. Karin og Marius fikk bygge en bane som Ghita hadde laget tidligere. Spiralen gikk fint – må bare være flinkere å belønne kontakt i alle svingene – for Cora var med – det gikk bare litt fort og litt uvant :)

Til slutt fikk vi briefe og gå banen som var satt opp – vi byttet på å være fører og hund, for det var ikke stemning for å gå bane MED hund. Veldig lærerikt å gå en bane både som hundeløs fører og ikke minst som hund. Selv om vi kan lese og dermed forvente hva fører skal gjøre er det neimen ikke lett å skulle følge med!

Etter kurset fikk Monica og jeg – og de som ville – i oppgave å prøve å tegne vår egen bane (evt. med færre poster) til neste og siste kurskveld. Jeg må si at jeg ble litt inspirert og heiv meg i tegningen da jeg kom hjem. sendte den til Ghita i dag for kommentarer. Her kan du se banen jeg tegnet: 

 

Jeg var ganske så fornøyd med meg selv – og inviterte Monica med ti¨l å gå den. Så kom kommentarene fra Ghita:

Godt jobba,, men noen små feil er det ;) (Red anm: Ghota er alltid så flink til å fokusere på det vi gjør bra også i tillegg til konstruktiv kritikk – takk for det :)) – her kommer det jeg må rette opp:

Spiral må gå rett frem fra skiltet - når øvelsen er ferdig kan du svinge den i den retningen du vil (som passer med resten av banen). Etter sakte marsj og spring marsj må det alltid komme en vanlig marsj, derfor kan disse to skiltene ikke komme etter hverandre. (Jeg visste dette, men trodde at jeg kunne gå rett fra sakte til  rask uten å gå innom vanlig marsj…) Pass ellers på plassering av skiltene. Slik jeg ser det nå står skiltene på venstre side av der du skal gå - det betyr at hunden risikerer å kræsje i skiltene. Man skal tegne skiltene til høyre for føreren - da blir det lettest å gå banen - og å holde styr på skiltene.

Ja, ja ikke så ille gæli til å være ganske så fersk – får rette det opp – og SÅ invitere Gibson med på trening :) Først skal jeg og COra “sniktrene” litt (hi-hi)

onsdag 15. september 2010

Øvelsene vi har vært gjennom til nå

I løpet av kurset skal vi gjennom alle de 30 skiltene som er for klasse 1 (Nybegynner). Det vil være 12 skilter som gjennomgås og er i lekse mens vi er på ferie, så her er det bare å hive seg rundt! Har laget ei liste under med det vi har gått gjennom og fått øve oss på til nå. Ser da at gjennomgående må jeg øve på utgangsstilling (fot/på plass) – det er jo alfa og omega her som i så mye annet. I tillegg skal jeg øve meg selv i å trene kroppsspråk - invitere henne på plass vved å ha rett og åpen holdning, i stedet for å  å bøye meg fram for å prøve og “lirke” henne på plass. Også terping på et godt tips om at hvis du vil at hunden skal følge med – start med venstre fot når du går – der du vil at hunden skal bli/vente – begynn med høyre. Slike små nyanser plukker hunden lett opp – HVIS du gjør det KONSEKVENT, og du har fått et “gratis” signal. Må også bli fllinkere på å time belønningen og klikkeren.

Øvelse nr. Forklaring Vi kan
101-STOPP - Sitt Fører går inn til øvelsesskiltet. Fører gjør holdt. Hunden setter seg i utgangsstilling. Når dette er utført kommanderer fører hunden til å følge med forvoer til neste øvelse Så lett – men akk så skjevt :)
103-STOPP-Sitt- Dekk Som i øvelse 101, men kommanderes ne i dekk fra sitt. Fører kommanderer til å følge forover direkte fra dekk – til neste øvelse OK
104-STOPP-Sitt-Dekk-Sitt Som 103, men fra dekk kommanderes hunden opp i sitt før kommando framover til neste øvelse. OK
105-STOPP-Sitt-Gå rundt Fører gjør holdt, hund i utgangsstilling. Kommando for bli/vent og går rundt hunden (mot klokkeretning) – tilbake til utgangsstilling. Kommando for framover til neste øvelse OK
106-STOPP-Sitt-Dekk-Gå rundt Som 105, men her går fører rundt mens hund ligger i Dekk/vent. Direkte videre til neste skilt fra dekk OK
107-Høyre sving 90 graders sving til høyre under marsj OK
108-Venstre sving 90 graders sving til venstre under marsj OK
109-Helt om høyre Ekvip. gjør 180 graders sving til høyre (samme retning som inngang til øvelsen). Fører snur mest mulig på stedet og hund følger i tett bue Kan bli “tightere”
110-Helt om venstre Som 109, bare mot venstre Kan bli “tightere”
115-Sitt foran-høyre frem Under marsj kaller fører hunden til å sitte foran seg. Kan ta opp til 3 steg bakover slik at hunden snur og setter seg i front. Kommanderer hunden til utgangsstilling ved å gå inn fra førers høyre side og bak ryggen. Framover i marsj uten at hunden setter seg. Første halvdel grei – sitt foran. Inn i utgangsstilling må øves mer på
116-Sitt foran- venstre frem Under marsj kaller fører hunden til å sitte foran seg. Kan ta opp til 3 steg bakover slik at hunden snur og setter seg i front. Kommanderer hunden til utgangsstilling ved å gå inn fra førers venstre snur og kommer ved fot. Fremover i marsj uten at hunden setter seg. Første halvdel grei – sitt foran. Inn i utgangsstilling må øves mer på
117-Sitt foran-høyre sitt Som 115, men hund sitter i utgangsstilling før ekvip. går framover til neste øvelse Ikke prøvd, men utfordringen blir vel nesten som 115?
118-Sitt foran-venstre sitt Som 116, men hund sitter i utgangsstilling før ekvip. går framover til neste øvelse Ikke prøvd, men utfordringen blir vel nesten som 116?
123-STOPP-90grader- vri høyre-STOPP Hund i utgangsstilling, fører vrir seg 90 grader til høyre på stedetog stopper. Hunden flytter seg etter og sitter i utgangsstilling. Kommanderer framover til neste øvelse. Igjen er det det med utgangsstillingen som må terpes på
124-STOPP-90grader-Vri venstre - STOPP Hund i utgangsstilling, fører vrir seg 90 grader til venstre på stedet og stopper. Hunden flytter seg etter og sitter i utgangsstilling. Kommanderer framover til neste øvelse Igjen er det det med utgangsstillingen som må terpes på
127-STOPP-1,2,3, steg frem Fører gjør holdt og hunden setter seg i utgangsstilling. Fører tar ett steg framoverog gjør holdt. Så følger 2 steg – holdt, og 3 steg-holdt. Hunden følger etter og setter seg i utgangsstilling hver gang fører gjør holdt. Fører har her lov å kommandere ned i sitt for hver holdt. OK

Da er det bare å hive seg i regntøyet, kle “pysa” i regndekken og gå av gårde :) Vi øver litt hjemme hver dag – og hun har kjempelyst å jobbe, særlig med det samme jeg kommer fra jobb, da er hun “utsultet” på kontakt. Så vi trener litt på plass mens jeg lager middag, samt litt svinger og holdter. Hun tror jo hun får noe fra kjelen, ha ha – så er det bare tørre kuler. Alt det du får plass til på et langt smalt kjøkken. Da kan hun heller ikke sette seg så langt unna meg, og det trenger vi jo mest av alt å trene på nå i starten. Når jeg avslutter fordi middagen er klar, er hun superklar til å trene mer, men da har hun ihvertfall ikke gått lei etter den økta.