tirsdag 28. september 2010
Cora på ferie
Jeg har skrevet innlegg på bloggen min og dere er hjertelig velkommen til å stikke innom å lese hvordan Cora har det :-)
Vi blir veldig glade for en hilsen. Mulig det kommer noen innlegg i bloggen til Cora også etterhvert, imens får dere nøye dere med å lese hos oss :-)
søndag 26. september 2010
Pakket og klart og endelig en løpetur igjen
I går var ikke været så bra som i dag, men på ettermiddagen lysnet det, og vinden løyet så turen på Bore-stranda med Gunn, Embla og Zita var bare kjekk, Det har vært en stund siden det har vært en skikkelig langtur med friløping og Cora benyttet sjansen. Propell så sanda føyk. Embla hang på og løp “smartere” for å skjære av løpebanen så hun kunne få full-kontakt leking. Coras løsning på det er bare å springe på med kjappe vendinger. Veldig rart å se de to – det ser brutalt ut, men de fortsetter å by hverandre opp til denne leken, så det er nok ikke så ille som det ser ut. Men veldig annerledes lek enn mellom to Pinschere. Regnet kom da vi var på vei hjem, heldige med den turen. Cora var full av sand og det fester seg en del selv om hun ikke har så mye pels, men tørket og børstet av henne før vi gikk inn. 1 times tid etterpå så jeg at pelsen på høyre side hadde fått mange små hakk – så ut som felt med ståpels. Litt etterpå kom det mange små blemmer der pelsen nå hadde virkelig reist seg. Rett inn i dusjen med henne – hun hadde jo rullet seg minst to ganger som jeg så – og vasset i tilsig-vann rundt stranda. En grundig skrubb i dusjen – dette er nesten det værste du kan gjøre med jenta – liker det virkelig ikke! - og en grundig tørk så forsvant det heldigvis. Et par små kuler igjen i dag, men det er nok bare noe hun har vært i kontakt med og en lokal hud irritasjon.
Så håper vi at byggeprosessen har kommet MYE lenger når vi kommer hjem igjen :)
søndag 19. september 2010
Framgang
Ja da - tror jeg ser framgang i på plass/utgangsstilling, men kun inne. Ute blir hun litt vel ivrig og tror at det er om å gjøre å sitte ved siden og foran meg så hun har full øyekontakt. For øyekontakt = gir belønning. Det er i hvertfall derfor jeg tror hun gjør det hun gjør. Selv om hun nå ikke får godbiter før sitt er fin – mp hun alltid innom den der, før jeg tar et par skritt og da blir den ihvertfall rett – om ikke så tett. Er redd jeg lærer henne en kjede nå – at først sitter vi skjevt, går et par skritt, og så blir det bra. Hmmm. Problemet er størst på de første sitt-gangene, hvis dere skjønner. Når vi er i bevegelse og går med litt stopp og vending går det greit, men skilt 101 – Stopp-Sitt så blir den ALLTID feil! Hun har også begynt å “spankulere” veldig med forbeina når vi går rundene med fvf og vendinger. Ser pussig ut og litt flott synes jeg, og det gjør jo ingenting, så det må hun bare gjøre. Hun konsentrerer seg da ihvertfall :) På fredag møtte vi Gunn og Embla i parken for litt tur og trening. De er jo inne i siste uka med Lydighetskurset sitt, og vi kaver jo på med vårt. Været var jo trøstesløst, men Cora hadde vært inne hele dagen og omtrent “omkommet” av å passe på alle arbeidsfolkene som har holdt på rundt huset. Det er nemlig den andre framgangen, byggeprosjektet vårt. Du kan se mer om det her: Lunden 12.
Vi fikk trent litt, men vi “brøt” en av reglene med å trene en og en for at den andre skulle observere, men så at Gunn og jenta hadde god kontakt til tider (Embla er nemlig veldig sosial og vil heller være på vår side av banen og ikke gå “kjedelige” runder” med Gunn på andre siden), og hadde flotte sitt/bli og dekker. Ingen – hverken 2 eller 4-beinte syntes dette var det beste været å trene i, men vi fikk inn noen runder på grusbanen ihvertfall, før vi fortsatte turen rundt i parken.
I dag er det familiebursdagsbesøk, så hun får seg nok en liten luftetur, men ingen kakebesøk på henne :) I morgen er det ikke kurs, men trening og besøk hos “feriekolonien”.
Snakke om ferie: Koh Chang er det første stoppet vårt – og her er en lokal værmelding – ikke standard fra Thai Met – de melder litt basert på statistikker, men fra en som driver utleie og internettcafe der nede. De siste ukene har det vært mye nedbør og tordenvær, og sjøen ikke særlig fin for svømming/snorkling eller båtturer, men nå:
Our latest weather comment on 19 Sep 2010 @ 16:24: Dry and sunny with 50% cloud cover in the morning. Clear air, clear and calm sea. By late afternoon there's only 10% cloud coverage, a great day, with just a slight breeze.. (kommentar: temp. 31 grader – og så lenge det ikke bygger opp til storm, ikke så veldig klamt. De dagene det er skikkelig tunge skyer er temp det samme, men da legger de inn en kommentar med feks.: 30 deg, feels like 38 deg! Ikke at jeg skjønner hvordan de kan måle det, men det høres hvertfall veldig klamt ut! )
JIPP I – sånn har det vært de siste tre dagene – og til og med Thai Met melder lettere og bedre vær i ukene som kommer!!!! Ja da – det blir bra.
onsdag 15. september 2010
Øvelsene vi har vært gjennom til nå
I løpet av kurset skal vi gjennom alle de 30 skiltene som er for klasse 1 (Nybegynner). Det vil være 12 skilter som gjennomgås og er i lekse mens vi er på ferie, så her er det bare å hive seg rundt! Har laget ei liste under med det vi har gått gjennom og fått øve oss på til nå. Ser da at gjennomgående må jeg øve på utgangsstilling (fot/på plass) – det er jo alfa og omega her som i så mye annet. I tillegg skal jeg øve meg selv i å trene kroppsspråk - invitere henne på plass vved å ha rett og åpen holdning, i stedet for å å bøye meg fram for å prøve og “lirke” henne på plass. Også terping på et godt tips om at hvis du vil at hunden skal følge med – start med venstre fot når du går – der du vil at hunden skal bli/vente – begynn med høyre. Slike små nyanser plukker hunden lett opp – HVIS du gjør det KONSEKVENT, og du har fått et “gratis” signal. Må også bli fllinkere på å time belønningen og klikkeren.
| Øvelse nr. | Forklaring | Vi kan |
| 101-STOPP - Sitt | Fører går inn til øvelsesskiltet. Fører gjør holdt. Hunden setter seg i utgangsstilling. Når dette er utført kommanderer fører hunden til å følge med forvoer til neste øvelse | Så lett – men akk så skjevt :) |
| 103-STOPP-Sitt- Dekk | Som i øvelse 101, men kommanderes ne i dekk fra sitt. Fører kommanderer til å følge forover direkte fra dekk – til neste øvelse | OK |
| 104-STOPP-Sitt-Dekk-Sitt | Som 103, men fra dekk kommanderes hunden opp i sitt før kommando framover til neste øvelse. | OK |
| 105-STOPP-Sitt-Gå rundt | Fører gjør holdt, hund i utgangsstilling. Kommando for bli/vent og går rundt hunden (mot klokkeretning) – tilbake til utgangsstilling. Kommando for framover til neste øvelse | OK |
| 106-STOPP-Sitt-Dekk-Gå rundt | Som 105, men her går fører rundt mens hund ligger i Dekk/vent. Direkte videre til neste skilt fra dekk | OK |
| 107-Høyre sving | 90 graders sving til høyre under marsj | OK |
| 108-Venstre sving | 90 graders sving til venstre under marsj | OK |
| 109-Helt om høyre | Ekvip. gjør 180 graders sving til høyre (samme retning som inngang til øvelsen). Fører snur mest mulig på stedet og hund følger i tett bue | Kan bli “tightere” |
| 110-Helt om venstre | Som 109, bare mot venstre | Kan bli “tightere” |
| 115-Sitt foran-høyre frem | Under marsj kaller fører hunden til å sitte foran seg. Kan ta opp til 3 steg bakover slik at hunden snur og setter seg i front. Kommanderer hunden til utgangsstilling ved å gå inn fra førers høyre side og bak ryggen. Framover i marsj uten at hunden setter seg. | Første halvdel grei – sitt foran. Inn i utgangsstilling må øves mer på |
| 116-Sitt foran- venstre frem | Under marsj kaller fører hunden til å sitte foran seg. Kan ta opp til 3 steg bakover slik at hunden snur og setter seg i front. Kommanderer hunden til utgangsstilling ved å gå inn fra førers venstre snur og kommer ved fot. Fremover i marsj uten at hunden setter seg. | Første halvdel grei – sitt foran. Inn i utgangsstilling må øves mer på |
| 117-Sitt foran-høyre sitt | Som 115, men hund sitter i utgangsstilling før ekvip. går framover til neste øvelse | Ikke prøvd, men utfordringen blir vel nesten som 115? |
| 118-Sitt foran-venstre sitt | Som 116, men hund sitter i utgangsstilling før ekvip. går framover til neste øvelse | Ikke prøvd, men utfordringen blir vel nesten som 116? |
| 123-STOPP-90grader- vri høyre-STOPP | Hund i utgangsstilling, fører vrir seg 90 grader til høyre på stedetog stopper. Hunden flytter seg etter og sitter i utgangsstilling. Kommanderer framover til neste øvelse. | Igjen er det det med utgangsstillingen som må terpes på |
| 124-STOPP-90grader-Vri venstre - STOPP | Hund i utgangsstilling, fører vrir seg 90 grader til venstre på stedet og stopper. Hunden flytter seg etter og sitter i utgangsstilling. Kommanderer framover til neste øvelse | Igjen er det det med utgangsstillingen som må terpes på |
| 127-STOPP-1,2,3, steg frem | Fører gjør holdt og hunden setter seg i utgangsstilling. Fører tar ett steg framoverog gjør holdt. Så følger 2 steg – holdt, og 3 steg-holdt. Hunden følger etter og setter seg i utgangsstilling hver gang fører gjør holdt. Fører har her lov å kommandere ned i sitt for hver holdt. | OK |
Da er det bare å hive seg i regntøyet, kle “pysa” i regndekken og gå av gårde :) Vi øver litt hjemme hver dag – og hun har kjempelyst å jobbe, særlig med det samme jeg kommer fra jobb, da er hun “utsultet” på kontakt. Så vi trener litt på plass mens jeg lager middag, samt litt svinger og holdter. Hun tror jo hun får noe fra kjelen, ha ha – så er det bare tørre kuler. Alt det du får plass til på et langt smalt kjøkken. Da kan hun heller ikke sette seg så langt unna meg, og det trenger vi jo mest av alt å trene på nå i starten. Når jeg avslutter fordi middagen er klar, er hun superklar til å trene mer, men da har hun ihvertfall ikke gått lei etter den økta.
tirsdag 14. september 2010
3. Rallykurskveld
I går var kvelden for 3. kurskveld (2. praksiskveld). Nå som vi må innrømme at høsten er kommet, var vel ikke været annet enn forventet, men ikke noe typisk Pinscher-trivsels-vær. Men sånn er det jo, og vi hadde med regndekke for sikkerhets skyld. Heldige Brorsan Gibson, han har fått ny Hurta hel regndress! Vi kom litt før kurset startet og gikk en fin runde i skogen sammen med Gibson og Ritva og Bizo heiv seg også med. Etterpå gikk vi gjennom noen skilter fra sist gang og så fikk vi øve oss på noen nye. Cora er blitt ganske så flink på fvf når hun har skrudd på knappen, så øvelser med vendinger og marsj klarer hun flott. På plass – med en fin og tett sitt – ikke så bra. Sitt foran – høyre/venstre (altså; du kommer inn, hunden setter seg foran deg, og du skal kommandere den på plass enten fra høyre eller venstre side går for så vidt, men det er med target på finger foreløpig. Jeg merker selv at jeg kanskje skremmer henne litt vekk fra meg, blir fort ivrig og lener meg fram og over henne. Tips fra Ghita og de andre: belønning fra venstre hånd og tett inntil foten, rett i rygg og skuldre, for å få henne til å komme tettere. Vet det jo – kan det være så vankelig å huske da, damen! Ghita tipset og om å bare la henne gå og oppsøke meg og belønne tett ved venstre fot, så får vi tune inn sitten når hun er vant til å gå så tett. Da vi kom hjem var hun faktisk litt giret og høy – tror det ble litt lenge i bilen fordi jeg ble stående og tatle litt etter kurset. Men plutselig fant hun teppet og pakket seg inn:
Så begynte jo ikke-så smarte-.meg å ta bilder (mobil kamera med dårlige lysforhold :( ):
Hva er det nå da?
Skal jeg få noe?
Men hun la seg ned igjen – en kjapp luftings i hagen før det var helt kvelden – det tar på selv om det ikke er så mange minuttene hun er i aktivitet om gangen på en kurskveld! Det skal noe til å følge dobbeltsignalene til eier – og hun prøver det hun kan – for godbiter er så GODT!
Nå blir det lenge til neste gang jeg får gått på kurs med Cora. Neste mandag er det frikveld, så drar familien på tur, men Cora tror jeg får være med Monica og Gibson, så da er hun vel ferdig utlært til jeg kommer hjem igjen og vi kan opp igjen treningen uti oktober en gang? Hmm - kanskje jeg må tørrtrene på stranda – sikkert noen halvtamme aper eller øgler der som vil jobbe for en godbit?
torsdag 9. september 2010
Rally- og tur-trening
I går gjennomførte Monica m/Gibson og jeg og tutta den planlagte trenings- og feriekoloni turen vår. Viktig å holde seg til planen :) Cora skal jo være hos de når vi reiser på ferie – ikke lenge til nå – og vi tenker det er greit hun har vært hjemme hos de noen ganger – både for hennes del og for Gibson sin del. Gibson er mye mer sjef i sitt eget hus enn npr de er på tur, forståelig nok, og Cora vet ikke helt hvordan hun skal forholde seg til det. Vi har gjort dette en gang tidligere også, og det gikk bedre nå enn da, men fremdeles ikke helt komfortabel. Blir sikkert bedre når hun får noen av sine ting med seg – så som buret og kurven så hun føler at hun bare må forholde seg til Gibson sine ting. Vi trener – eller Monica er det som må slite med det – å ha begge i samme kobbel. Ikke så lett for hundene som vil gjerne ha litt mer plass rundt seg og gjør det de kan for å holde max avstand. I tillegg er begge opptatt av å komme seg fram og vimse i bånd – spesielt i sele. Men sånn ser det altså ut:
I tillegg er det litt logistikk utfordringer når det må legges inn “toalett-besøk”:
Heldigvis er jo Henning også hjemme i den perioden– og da kan de ha hver sin hund på noen turer.
Vi tok en runde rundt Mosvannet først med de samlet og så byttelånte vi hund. Cora gikk som et lys for Monica – skulle ønske hun gadd å bry seg om meg like mye på turer :s. jeg fikk prøve å ha en hund som omtrent setter seg på skoene – gibson adlød mine kommandoer også :) På returen stoppet vi på en grusbane for å trene litt på lydighetsøvelser som vi hadde i lekse fra mandag. Innkomst, kontakt, sitt og fvf var vel det vi var innom. Her er en liten serie derfra:
Cora i fvf – marsj. Fin kontakt og hun setter seg ikke like fort som tidligere. Når jeg stopper setter hun seg – må trene mer på at hun kun får belønning på sitt når det kommer fra en kommando.
“Sitt” gjør hun jo – men den er ofte litt skjev – og med litt avstand:
Når jeg da prøver å gå litt nærmere flytter hun seg som om vi skulle ta en vending – hmmmm. Prøver å shape inn at hun skal komme nærmere – men som regel ender det med et par bjeff og at hun legger seg eller prøver noen andre “kunster” – så det virker ikke som hun forstår helt hva jeg mener? Og hun blir jo fort frustrert... Tips anyone? Hvis jeg prøver å lokke henne inntil for å kunne klikke når hun er nærmere – har hun ikke rompa nedi:
Men hun kan – se her:
Vi øvde også på 1,2,3,steg fram – sitt – det funker fint – da blir sitt litt bak meg, men ganske tett – det er ved innkomst og utgansposisjon hun ikke vil komme nærmere. Mens vi trente satt Gibson og Monica og så på og motsatt etter tips fra Ghita m-fl. Dette for at det er lettere å gi tilbakemeldinger når du ikke trener selv, og litt ekstra trenign for hundene – både å “bare” skulle se på, og for hunden som trenes – da blir det litt forstyrrelser. Særlig Cora roper hengivent til Gibson – og skulle gjerne vært ute på grusen sev. Her er Gibson tilskuer:
Han fikk trene selv også – og ingenting galt med denne sitte-posisjonen:
Han blir lett forstyrret av særlig- smell:
se den stusselige halen, dakar – men Monica ventet og trente videre – det er vel bare en vanesak å kunne skru på treningsknappen. En kjekk, men slitsom økt for både Cora og meg – men vi skal ha oss noen runder i kveld også – det må da gå an å få til et fin og tett sitt – hun kan jo så mye annet?
tirsdag 7. september 2010
“Samspill og glede”
I går var dagen for å starte innlæringen for hunder med eiere. Det er vel egentlig eiere som må lære seg å vise hva de vil at hundene skal gjøre, men mottoet for RL er jo “Samspill og Glede” så begge parter må yte. Vi møtte Gibson m/folk ved P-plassen der treningen skulle foregå og tok oss en liten runde i bånd i skogen først. Litt usikker på hvor mye aktivisering de skal ha før et kurs; for lite har de for mye energi, for mye stimuli og lukt og passering av andre hunder på turen kan de bli så giret at de ikke klarer å fokusere. Det er vel en liten innkjøring før vi finner den perfekte balansen. Men de fikk ihvertfall luktet og gått litt på ny plass og gjort det de skulle før de ble plassert i bilen for å roe seg av før kurset startet. Nå er jo dette en helt ny plass, og i tillegg var det en del forstyrrelser fra turgåere med og uten hund, andre hundekurs som pågikk – riktignok et stykke unna der vi holdt på, og i tillegg litt trafikk. Men når vi først kom i gang fikk alle hunder og eiere kontakt og jobbet med sitt. I tillegg til oss er det det 2 Schæfere – ca 2 år gamle, Gibson som snart er 2,5 år og en Tervuren som er 3 år. Leksa fra teorikvelden var å finne belønning med ulik styrke til din hund. Ulike godbiter eller leker. Cora er jo totalt matvrak så jeg stilte med pølse, fiskekaker og tubeost . I tillegg kjedelige godbiter for den første turen – da prøvde vi å komme i modus ved å gi godbiter, men spare de beste til kurset. Alltid like glad i snop den der jenta :) Fikk henne litt opp i lek også, men er det mat og hente velger hun det.
Programmet for kvelden var;
- Kontakt – gå med hunden ved siden av deg og den skal søke/holde blikk-kontakt – fri-ved-fot øvelse
- Sitte (på kommando) – Cora har det med å sette seg “alltid” – en adferd hun har oppnådd “mye” med, så det går nesten automatisk, men fikk beskjed om å belønne sitt kun når du har satt sitt – så vil jeg bryte denne adferden.
- Sitte foran – her må de jo kunne kommandoen “Sitt” – og den skal gjelde uansett om hunden er foran, bak deg eller ved siden
- Vending 90 grader høyre og venstre – og hunden skal flytte seg slik at den alltid sitter på eiers venstre side. Her er en fordel at hunden har bakpartskontroll og flytter seg med deg uten at du må korrigere den på plass. Klossetrening er bra å gjøre her.
Kjenner at jeg er litt rusten i klikk og belønnings-timingen min etter å ha sløvet siden vi sluttet med kurskvelder før sommeren, men ser at det er mulig å få til hvis jeg bare tar litt om gangen. Kjekt at Gibson og de og trener med oss – vi har allerede hatt ei økt og har avtalt ei til hvor vi turer og trener. Ghita tipset om at det er smart å bare la en hund trewne så kan den andre eieren stå å se på og gi tilbakemeldinger.
Så til neste uke skal dette øves på + få inn sitt og bli – og vite at hun gjør det på min kommando – ikke fordi det er en “vane”. Så skal jeg vel begynne å pugge skilt. I teksten her ligger de vi har vært borti allerede – så kan jeg jo legge ut de som er nye for hver uke etterhvert som vi går gjennom de :) Jeg tok noen bilder fra kvelden i går, men nå er det jo høst og kurset startet litt seint, så det var blitt mørkt. Legg til skiltbelysning og litt lang avstand var de ikke helt vellykket. Men det kommer helt sikkert en anledning til, så jeg prøver igjen da.
Kanskje noen flere skilt som vi kunne klare ved hjelp av gårsdagen, men dette er i hvertfall et representativt utvalg. Bevisst har jeg ikke tatt med “mål” skiltet – er et stykke igjen dit ;)
Dagen før kurset leste jeg på Kari Anne sin blogg noen tips som hun har erfart for at du skal få mest mulig ut av en kurskveld. Kjente meg igjen der ja – og skal prøve å ta de med meg videre. Man skal lytte til erfarne fjellfolk – eller hundefolk! Verdt et besøk innom for noen og enhver – godt å ha i bakhodet selv utenom kurskvelder – hunder trenes ofte bare på hverdagssituasjoner, og hvis du får en uventet reaksjon fra hunden din – kan det være dagsform, men hvis du tenker deg om kan du påvirke “dagsform” og sette hunden din opp i situasjoner så den takler det best mulig.
Ekstra kjekt og nyttig var det at Ghita sendte mail i dag med en god oppsummering av kvelden – både det vi hadde godt igjenom og tilbakemelding på observasjoner som gjør at vi får enda mer igjen for treningen.
