torsdag 13. september 2012

Kong(e)-leking!

KONG sort X-TremePå gårsdagens kurskveld var det innkalling som sto på planen. Vi er bare 4 hunder/deltakere og det er jo litt luksus! Vi fikk beskjed om å hive alle hemninger over bord og bli litt gale. Hmmf – men vil vi at hundene skal synes vi er de kuleste i hard konkurranse med mye annet, må vi jo gjøre litt mer enn å gi en liten godbit og en liten hilsen. Så da var det jo bare å la det stå til! Vi har jo lekt oss litt her hjemme –og også på privattimen, og har kommet fram til at bytteleke med to like konger er pr nå det kjekkeste.

I dag når middag og skolelekser var ferdig, var det bare å hoppe i det. Da hadde selvfølgelig det meldte regnværet satt inn, men fiskekaker var med som “lokkemiddel” hvis det skulle gå helt i stå i øseværet. La ikke ut på så lang tur heller, bare rett opp ved skogen og fotballbanen her. Så etter en liten tur opp med nødvendige æreneder unnagjort ble det litt båndtrening/kontakttrening det siste stykket opp til fotballbanen. Det er en plass vi ofte pleier å herje litt med pinner og godbitsøk, så hun er ivrig når vi nærmer oss dit. Så også i dag – det er en plass hvor det går en del hunder og det er også annen mennesketrafikk der – så nesa går rett i bakken og halen sveiper og alt er bare digg. Hun var i langline og jeg lot henne gå utover og lukte – og så satte jeg fløyta til munnen og sprang motsatt vei. Tror dere jenta fulgte med eller??? JAAAAAAAAAAA!!!! og da var det bare å “dryle” den ene av de to av gårde langs bakken – hun etter - og jeg snudde og herjet og hylte. Tror hun syntes dette var überkült – for hun hadde noen glade små bjeff og hoppet og snurret rundt meg. (Passet godt på denne gangen å ikke komme for nær i fare for å tråkke på henne en gang til!) den andre ble sparket av gårde og hun etter. Tok bare noen få runder med dette og sluttet før hun ble lei. Da vi gikk videre så jeg tre ungdommer som hadde vært i skolegården og spilt basket hadde stilt seg opp for å kikke på “opptredenen”. Satser på at de ikke går i guttungen sin klasse – for da får vel han høre det på skolen i morgen om den litt rare mora han har – ikke greit når du er 15 år ;)

Vi tuslet videre – og tror kanskje at adrenalinet pumpet godt i Cora, for hun vimset MYE og trakk godt av gårde i alle retninger. Stoppet opp og sto bare helt i ro, og klikket og belønte da hun tok kontakt. I starten var det ikke mye kontakt å spore, men etter kun et par økter med belønning for bare å komme mot og kaste et blikk opp, begynte hun å gå med slakk line og ta kontakt. Tok ei økt til med litt innkalling, da ikke på fotballbanen, men i marka ved siden av; Lot hun gå båndet helt ut før jeg fløytet og i det hun snudde sparket jeg kongen av gårde og løp og ropte ;) Etter kun to runder begynte hun å puste med åpen munn  og var mindre ivrig, så da sluttet vi med en bytting av kong mot fiskekakebit og vi kunne gå hjem.

Turen varte vel ikke mer en 35 min maks, men Cora har nå ligget strak ut siden. Selv sitter jeg og kjenner at jeg er ganske stiv i lår/legger etter to dager med intensiv leke-trening. Ser at hun nå skjønner at dette og er trening, og hun er glad i å trene/øvelser med oss – så lenge det ikke blir for mange repetisjoner. Men dette ser veldig lovende ut! Og det er kjekt – det er bare å ha selvironi og hive hemningene over bord!

mandag 10. september 2012

Lekse-“lesing”

Forrige onsdag var jo første kurskveld, og selvfølgelig fikk vi lesker til denne onsdagen. Leksene besto i å trene videre på kontakt, finne kule leker til innkallingstreningen skal begynne, begynne å trene burleken + litt teori som må leses. Alt med referanse til kursheftet vi fikk. Vi er godt igang, og har funnet ut at hun liker best at vi har to like leker hun har en og jeg har en – og når hun kommer på innkalling blir den andre utløst og hun slipper den første. Meget enkelt, men kanskje det er det beste. Vi kom godt i gang med den der whippet leka også innendørs, så ved godt mot la jeg veien om fotballbanen på fredagen. det var kjemepkjekt og hun ble skikkelig gira, men så skulle jeg gjøre det litt vanskeligere og gjemte meg bak en lite tre mens jeg kalte inn – hun kom som et lyn og jeg herjet med leka. Hun ville så gjerne ha tak i den at hun sprang rundt meg og før jeg fikk snudd meg klarte jeg å tråkket – hardt - på den ene forlabben hennes :( Hun peip høyt, men ingen halting, men etter det er den leka totalt uinteressant – hverken inne eller ute – selv ikke når hun er kommet i lekemodus… Det som funker fint er de to kongene som sagt – som bytteleking. Det gjorde vi på Hellestø på lørdag, og jeg har sjelden sett henne så gira og ivrig – ingen problemer med å få henne inn da nei! Vi hadde også noen fine hundemøter der ute hvor jeg heller la veien litt utenom de vi møtte og hvor hundene selv bestemte om de ville hilse og hvis de hilste var det på hverandres premisser – uten innblanding fra eiere. Også dette etter anbefaling fra Karin. Jeg har tenkt at så lenge hun går uten bånd vil det jo gå greit, men det er altså ikke slik. Så nok en ting på meg. Og jo flere OK hundemøter vi har, desto lettere vil det nok gå.

Jeg må også få si at Ellen er blitt kjempeflink å trene med Cora, og i helgen hadde hun venninne på overnatting helt fra fredag, og også hun ble litt bitt av treningsbasillen og var med på både turer og treningsøkter! Herlig å se. Hun kan nå komme inn uten at det blir mer enn hilsing og logring. Også sønnen sin kompis kom inn og fikk en vennlig dult av forlabbene uten noe mer bruduljer. Begge disse ungdommene er jo noen som har gått inn og ut av huset her i flere år, men nå stoler jeg på at de kan komme inn uten at jeg trenger å stå vakt.

Det med dørklokka er blitt bedre, men enda er det en del hyl og pip, men hun piper samtidig som hun kommer til meg, og det høres mindre aggressivt ut, så det går framover. Det samme kan jeg si om båndturer også – MYYYE mindre draing nå, og hun søker mer kontakt med oss på turene. Det hjelper å tenke slik Karin minnet oss på – fokuser på det en får til og der en ser framskritt, så er det mye lettere å jobbe med utfordringene! Food for thought!

torsdag 6. september 2012

Da er vi i gang!

Klikkertrening for din hund - Morten Egtvedt Cecilie Køste Cecilie Køste

Nå har vi altså hatt teori, privattime og første time på høstens kurs i Canis-regi v/Karin B. Lyng. I går kveld var det første kveld med alle hundene (4 stykk) + en lånehund som vi fikk trene forstyrrelser med.

Som sagt er det ingenting jeg ikke har hørt før, men alle gode ting kan ikke sies for ofte. I går var det basic kontakttrening som gjaldt – både når de gikk ut av bilen, ved fri bevegelse rundt på treningsfeltet og også å følge etter men eier gikk bakover. Det gikk kjempefint. Ellen var den som sto for klikking og belønning mens jeg var “linefører”. Det er første gang Ellen har trent Cora i en slik setting og jeg tror det ga mersmak – de var slitne begge “småjentene” da vi kom hjem gitt!

Og treningen gikk kjempefint – litt spennende lukter i ene enden av trenigsfeltet, men ellers kunne hun ikke brydd seg mindre om de andre hundene – ingen hun kjente fra før. Til og med var det fremmed hund som kom inn til bilen vår med åpent bur i – men kylling og pølse og Ellen var mer interessant. :)

Med i kursavgiften følger det med ei bok – og siden vi hadde 100% hverdagslydighet fra før fikk vi velge en annen. Da ble det “Klikkertrening for din hund” (av Cecilie Køste og Morten Egtvedt). Ser ut til å være e kjekk bok med tips til aktivisering og innlæring.Litt kult å se Linn Palm sin bok – “Valpen flytter hjemmefra” var en del av utvalget hun hadde tatt med seg. Linn er erfaren Pinscher eier med Knøttet og Zorro og har altså skrevet ei bok som er blitt godt tatt i mot på hundefronten. Kjekt det.

I tillegg gikk vi til anskaffelse av nytt leketøy. Neste uke skal vi begynne med innkalling – da er det jo alfa og omega at du er kulest av alt kult (måker, kaniner, katter, hunder – konkurransen er stor!). Leka er fra Crash Test Toys – og kalles en Whippet leke – en saueskinn”hale” i enden av en flexisnor som er festet til en pinne. Mer som en katteleke. Den skal vi altså leke med hver gang vi roper henne inn for at hun skal synes det er kult å komme. Så kan vi begynne med fløyteinnkalling  når forventnigene til kule leker med oss er “innprentet” :) Har også kjøpt inn to konger – for bytteleking fant vi ut på privattimen var kjekt. Og kongene var kule å leke med for de spratt mer ukontrollert.

Etter at jeg meldte oss på kurset har jeg merket at jeg har begynt å tenke på hva vi har lært på tidligere kurs, og har prøvd å gjeninnføre noe av det vi en gang har lært. Og jeg må si at på de siste 2 ukene er hun blitt flinkere til å gå i bånd, uten alt for mye haling og draing, men samtidig har jeg vært mer konsekvent på å belønne henne for OK innsats og overse at hun stopper opp og “fryser” på hva det nå enn er hun får ferten av. F.eks – for to dager siden gikk vi i nærområdet, og på vei ned fra skolen over en fotballbane møtte vi en liten Chihuahua i flekisbånd som kjeftet voldsomt på oss fordi vi var der ( :) ). Tok en liten bue og tenkte at nå må jeg bare få henne forbi uten at hun gjør stort nummer av det – og jamen – Cora kikket så vidt bort – kikket på meg og gikk rolig videre – uten inngripen fra meg! Yeah! Like etter det mtte vi 2 stk eiere med hver sin Cavalier. Nå var vi på en litt bred gangsti/smal vei – så jeg kortet inn båndet og sa bare gå fint.  Forresten – dette er en kommando jeg sikkert har brukt opp – for jeg sier gå fint – og da slakker hun litt av – eller overser det – og noen ganger kommer hun tilbake og setter seg – så den funker vel ikke akkurat som tenkt men….Uansett – en lyd fra meg gjorde at hun kikket opp – jeg fikk belønt og vi gikk pent og pyntelig forbi de 4 møtende. Kun et lite blikk i det vi passerte – så var det over.

Vi har følgende i lekse til neste gang:

  • leking – SUPERLEKING;
    • begynne der hun synes er kult å leke – inne eller i hagen, og leke til hun er skikkelig giret opp. Gjerne rope henne til oss når hun ligger og sover – eller ikke gjør noe – slik at hun lærer at når vi roper er det alltid noe kult. Så kan vi etterhvert begynne på mer vanskelige steder, og til slutt legge på fløyta for innkalling når vi vet hun kommer tilbake og vil leke med oss. leke både med whippethalen, kongene og de andre kjekke lekene.
  • Kontakt
    • Inne har vi god koll på kontakten – så den må vi bare trene opp ute også

Ellen skal få lov til å bruke klikker når hun er med Cora for hun klarte fint å time det i gåt. Og om hun skulle misse litt så gjør det ikke noe – Cora kan klikk-godbit-koblingen, og hun vet også det grunnleggende med øyekontakt. Det er så kjekt å se at begge to synes det er kjekt å trene med hverandre!

I dag er det tur i Hundeskogen og det blåer og høljregner – men, men – kjekt å komme seg ut litt for det!