På søndag ble det arrangert Pinschertreff for Sør Rogaland på Hellestø stranda. Været var upåklagelig og det betydde jo at mange hadde tatt turen dit – og de uten Pinschere eller hunder. Litt konflikt der, for det var ikke alle strandgjestene som likte de skjønne dyrene våre. Men, men vi kom oss bortover på stranda og de fikk slippe løs igjen der det ikke var så mange folk. Det var 7 pinschere og 6 dvergpinschere – første gang det er flere av de store på et treff :) Tror jeg bare skal smelle til med bildeserie jeg, så taler de vel for seg selv:
Små og store koste seg med hundene i bølgekanten
Løping
Cora og Nadira (helt fra Karmøy!) lekesloss
Jeg har lånt bilder av Gry til Nadira fra forumsidene.
Mer eller mindre organisert kaos
Graving er alltid kjekt
Jeg begynner på mitt eget hull jeg…
Hmm – har de kommet lenger enn meg, mon tro?
En stk. sliten og sandete hund. Takk og lov for kort pels!
Sånn sluttet den helgen, og i går på mandag var det første kveld og teori hos Ghita Fossum som har Rallylydighet Nybegynner kurset vi har meldt oss på. Der står det masse kjekk info om hundene deres og aktiviteter hele familien er med på – veldig aktive og flink er de. Link også til eksempler på hvordan en RL bane kan se ut – og ikke mins presentasjon av de siste tilskuddet til hundestammen- Lille Ficus jenta en Pyreneisk gjeterhund – f. 10.06.10 – et sjarmtroll som sjarmerte oss alle da hun var med på teorien i går.
Vi gikk litt gjennom historien for Rallylydighet – en ganske ny aktivitet som kom til Norge fra Canada for kun 5-6 år siden. 1. land ut var som det ofte er USA, Canada nr. og Norge nr. 3 av land begynte å utdanne dommere, og dermed klare for å starte konkurranser. Ikke værst. Ghita gikk på det 2. kurset som ble holdt her i Norge og man kan vel si at en mer kvalifisert kursleder er vel vanskelig å finne – en av de som har vært med på å bygge opp sporten! Videre gikk vi litt gjennom prinsippene som det trenes og læres inn etter – 100% positivt – og de som bruker straffemetoder eller “ulovelige” bånd blir bortvist fra trening og konkurranse.Så til selve utfordringene. Hun gikk gjennom de skiltene som nybegynner vil treffe på, og og hvilke regler det dømmes/trekkes etter. Ser at vi har en del å øve på ja! Var så vellykket med å lage liste så jeg prøver å lage meg en liten oversikt her over hva som skal stå på treningsplakaten vår de neste ukene:
- På plass = sitte på venstre side. Vi bruker på plass kommandoen for å gå i kurven – så vi må finne ent annet ord for å få dette utført
- Sitt-stå = Sitte og rett opp i markert stå
- Sitt-ligg-sitt - selvforklarende
- Fri ved fot = gå maks en halv meter fra foten, uansett om du svinger høyre/venstre – og det skal og være en øvelse hvor du tar ett skritt til høyre og hunden skal flytte seg med – parallellt med for- og bakbeina. Hmmm- bakpartskontroll-treningen må vi ta opp igjen skjønner jeg.
- Kontakt trening – et must for at dette skal i boks.
Det som var litt fint var at nå ser jeg praktiske anvendelser for de enkelt-tingene som vi har lært av Karin på Hverdagslydighetskurset! Yeah! Og en annen ting – Karin og Marius fra disse kursdagene skal og gå på dette kurset! Gulp – fikk litt prestasjonsangst der – men det skal bli gøy. Neste mandag er første praksiskveld – gleder meg kjenner jeg,



