tirsdag 31. august 2010

Pinschertreff og Rallystart

På søndag ble det arrangert Pinschertreff for Sør Rogaland på Hellestø stranda. Været var upåklagelig og det betydde jo at mange hadde tatt turen dit – og de uten Pinschere eller hunder. Litt konflikt der, for det var ikke alle strandgjestene som likte de skjønne dyrene våre. Men, men vi kom oss bortover på stranda og de fikk slippe løs igjen der det ikke var så mange folk. Det var 7 pinschere og 6 dvergpinschere – første gang det er flere av de store på et treff :) Tror jeg bare skal smelle til med bildeserie jeg, så taler de vel for seg selv: 

IMG_2320

IMG_2329

Små og store koste seg med hundene i bølgekanten

IMG_2323  

Løping

Cora og Nadira (helt fra Karmøy!) lekesloss

 

Jeg har lånt bilder av Gry til Nadira fra forumsidene.

IMG_2331 IMG_2335

Mer eller mindre organisert kaos

Graving er alltid kjekt

IMG_2336

Jeg begynner på mitt eget hull jeg…

IMG_2345IMG_2344

IMG_2342 IMG_2343 

Hmm – har de kommet lenger enn meg, mon tro?

  IMG_2350 IMG_2352

En stk. sliten og sandete hund. Takk og lov for kort pels!

 

 

 

 

 

 

 

 

Sånn sluttet den helgen, og i går på mandag var det første kveld og teori hos Ghita Fossum som har Rallylydighet Nybegynner kurset vi har meldt oss på. Der står det masse kjekk info om hundene deres og aktiviteter hele familien er med på – veldig aktive og flink er de. Link også til eksempler på hvordan en RL bane kan se ut – og ikke mins presentasjon av de siste tilskuddet til hundestammen- Lille Ficus jenta en Pyreneisk gjeterhund – f. 10.06.10 – et sjarmtroll som sjarmerte oss alle da hun var med på teorien i går.

Vi gikk litt gjennom historien for Rallylydighet – en ganske ny aktivitet som kom til Norge fra Canada for kun 5-6 år siden. 1. land ut var som det ofte er USA, Canada nr. og Norge nr. 3 av land begynte å utdanne dommere, og dermed klare for å starte konkurranser. Ikke værst. Ghita gikk på det 2. kurset som ble holdt her i Norge og man kan vel si at en mer kvalifisert kursleder er vel vanskelig å finne – en av de som har vært med på å bygge opp sporten! Videre gikk vi litt gjennom prinsippene som det trenes og læres inn etter – 100% positivt – og de som bruker straffemetoder eller “ulovelige” bånd blir bortvist fra trening og konkurranse.Så til selve utfordringene. Hun gikk gjennom de skiltene som nybegynner vil treffe på, og og hvilke regler det dømmes/trekkes etter. Ser at vi har en del å øve på ja! Var så vellykket med å lage liste så jeg prøver å lage meg en liten oversikt her over hva som skal stå på treningsplakaten vår de neste ukene:

  • På plass = sitte på venstre side. Vi bruker på plass kommandoen for å gå i kurven – så vi må finne ent annet ord for å få dette utført
  • Sitt-stå = Sitte og rett opp i markert stå
  • Sitt-ligg-sitt - selvforklarende
  • Fri ved fot = gå maks en halv meter fra foten, uansett om du svinger høyre/venstre – og det skal og være en øvelse hvor du tar ett skritt til høyre og hunden skal flytte seg med – parallellt med for- og bakbeina. Hmmm- bakpartskontroll-treningen må vi ta opp igjen skjønner jeg.
  • Kontakt trening – et must for at dette skal i boks.

Det som var litt fint var at nå ser jeg praktiske anvendelser for de enkelt-tingene som vi har lært av Karin på Hverdagslydighetskurset! Yeah! Og en annen ting – Karin og Marius fra disse kursdagene skal og gå på dette kurset! Gulp – fikk litt prestasjonsangst der – men det skal bli gøy. Neste mandag er første praksiskveld – gleder meg kjenner jeg,

tirsdag 24. august 2010

Hverdagslivet

Ja nå er hverdagen i gang igjen. Vi har jo ikke hatt så lang fri som de, men merker at dagene er mer hektiske for oss også, når alle skal av gårde på skole, skolebøker skal ha bokbind, lekser skal sjekkes, gymtøy pakkes, og Cora - hun stresser mer enn det hun har gjort i sommerferien.Helt klart at hun merker stemningen i huset, men etter et par dager var hun og tilbake i tralten. det slo meg her om dagen at dette burde jeg skrive ned, men så har det blitt lite  tid her inne i det siste, men her kommer det: Vi gikk på den korte morgenturen vår og vi var på en trang sti som det ikke er plass til mer enn en i bredden - og da må hunden gå enten foran eller bak. Cora ledet an - og plutselig kom det to syklister i mot. Tenkte at jeg hpoer de stopper for dette kan bli litt vel trangt, men det gjorde de ikke. fikk Cora rett foran og inntil meg, men ingen plass å komme seg av veien. Først syklet den ene forbi - uten reaksjon fra Cora - hun syntes bakken var mer interessant - og travet ufortrødent videre. Det gikk akkurat like bra da den andre passerte. Det er så rart - eller ikke så VELDIG rart, men litt pussig at det skal være så forskjellig fra når det går folk 20 meter fra huset som hun MÅ bjeffe på - for ikke snakke om hvis vi får besøk - da blir hun jo helt "bonkers" - mens vi er ute langs veien er folk uten hund totalt uinteressante. Dørklokker og besøk er vi altså langt unna å ha kontrollen på. En annen ting hun har begynt med er å "spille" totalt tissetrengt og MÅ ut i hagen om kvelden. Vi har prøvd å overse, men siden hun ikke gikk sist gang og det er 4 timer sidne ettermiddagsturen tror vi jo det er en sjanse for at hun må lufte seg en siste gang før natta (dette er fra sånn i 21 tida når roen burde ha senket seg). I går f.eks var jeg ute med henne 3 ganger og Stein 1, og det var ikke før i halv 11 tiden hun klarte/ville tisse - og etterpå var alt greit. Før maste hun når hun måtte og så ferdig med det. Tror det har noe med at hun "er blitt vant til" å gå løs på hytta hele dagene nå i helgene i sommer og synes det er litt kjipt å måtte være inne hele tide - så at det er mer for å ta seg et par løperaid i hagen. Den er ikke inngjerdet og hun kan ikke gå løs - veien og naboen sine kaniner er litt nærme.Og jo da - det skjer selv om vi har lange løs-turer også - så fort hun har kvilt seg litt. Men, men, hun gir seg sikkert snart når været blir kjipere og kjipere. Ellers så har vi fått tillatelse fra kommunen om å bygge på/ut - så i morgen kommer den siste befaringen før materialene bestilles inn og arbeidslistene settes. Laget en liten blogg om det prosjektet og, jeg - regner med at det er mye frustrasjon og følelser som må få utløp et sted - og fint å ta det der og ikke la det gå utover "uskyldige" familiemedlemmer, venner eller kollegaer :) Kikk innom den og, og kom med tips om inspirasjonssider og egne erfaringer og tanker da vel. Linken ligger til høyre - den heter Lunden 12, men du kan også klikke her  ;p

tirsdag 17. august 2010

Sommerens siste dager og høstens aktiviteter

Ristelek er gøy!
Nå må vi vel si at sommeren er på hell - skolen har startet opp igjen, og det er varmt i været. Det er ofte sånn - er det ikke? At når solen endelig har fått varmet opp terreng - så er det slutt på ferien - for de fleste. Vi er jo så heldige at vi ikke har tatt ut ferien skikkelig - vi drar rundt høstferie tider. Flere detaljer er vel dumt å annonsere her :) Uansett - i den forbindelse skal Cora være hos Gibson med familie. Det har vi begyntå øve oss på - et kjapt lite besøk hos de etter en god tur i sørmarka her om dagen. Tror hun var litt sjokkert å møte Gibson på jemmebane - han var litt mer sjef der enn det som var vanlig på turer - der hun styrer showet. Men ingen uheldige situasjoner - det var bare at han var mer hjemmevant enn hun - ikke så rart kanskje? En tur i Sørmarka har vi altså hatt, og noen på Bråstein. I tillegg har vi hatt de siste to helgene på Rennesøy - hundeparadiset - og kjekt for oss voksne og. Som dere skjønner lite struktrert trening - bare kos og lek, men nå er det tilbake til hverdagen igjen, for hunder som folk. 30. august starter et 7 ukers  kurs i Rallylydighet. Her kan du lese mer om hva det går i - det er så langt jeg har kommet. Det blir sikkert mer oppdateringer på detaljer når vihar kommet i gang. Der skal både vi og Gibson og de gå - kjekt det - så får vi noen å lære og øve med. Gleder meg til det - håper bare hun er treningsvillig selv om det er nok et høstkurs for tutta! Legger ved et bilde som viser litt hvor kjekt alle har det på hyttetur: 



tirsdag 3. august 2010

Tur til Bynuten + litt valpereklame

skilting

 

På søndag var vi på Bynuten – eller ihvertfall på vei opp til den. Utrygt vær og litt lenger vi hadde tenkt gjorde at vi snudde før vi begynte stigningen opp, men det var en hyggelig tur for store og små 2- som 4-beinte.

 

 

Først litt valpereklame:

Appealing Grace’s G-kull f. 01.07.10 vokser og trives. Det ble født 5 stk – 3 black/tan hanner og 2 røde tisper. Foreldre er Black Bohemia Pauline (Pelline) og Hickson Fellow out of Five. Pga avbestillinger fra kjøpere er det fremdeles 3 stk ledig; 2 hanner og ei tispe, leveringsklare slutten av august. Legger ut litt bilder her – så får dere gå inn på Petras side www.moudi.se for å se alle. Klikk på I Valplådan – der ligger det mange bilder fra første dag. Hun har og ei Facebook gruppe for de som er der. Vanskelig å velge noen få bilder – resten får dere klikke dere inn å se på selv.

 

Nå kommer mange bilder fra turen:

Velkomstkomite 

Koselig velkomstkomite. Jeg måtte bære Cora over fe-rista og da fulgte de etter både meg og hund. Tror jeg var den med høyest puls da!

veikryss

Er på riktig vei…

Flatanuten2

Dette er Flatanuten – så vi må litt lenger.

Idyll

Mange fine idylliske vann

langs-stien

Langs stien. Faktisk et av få bilder hvor Cora er med – hun var høyt og lavt, foran og bak oss – hun koste seg masse og var faktisk litt støl på mandags morgen!

bade 

hmmm- ingen godbiter?

baconhund   Ellenrast 

Pause for alle. Cora passer på at baconet blir korrekt tilberedt og riktig fordelt

      opp-dit

På baksiden av denne toppen (tror jeg) vi skulle opp, men det var så tunge skyer…

Tunge-skyer

… at vi valgte å snu før humøret forsvant.

oppover hjelpe-far

på-toppen---not 

Siden vi ikke kom opp på Bynuten fant han en annen topp å bestige

  Eksotisk-øyparadis 

Flotte øyer – nesten som man kan se i Vietnam/Thailand?!

 

 

Kuene var borte da vi skulle hjem – heldigvis!

Alle var enige om at det var en fin tur – og neste gang skal vi opp!

Har også pyntet litt på Hjemmesiden vår + lagt opp mange bilder i albumene der – så klikk innom den også da!