tirsdag 20. april 2010

Cora på sporet

I går var det kurskveld igjen, men denne gangen med en liten og kjekk vri. Karin driver jo egne kurs i ID-spor på  Trofast Hundeopplæring, og i går fikk vi en liten innføring i hvordan det er å gå ID-spor. Karin har en egen blogg også – så ser dere hvor seriøst hun tar “hundekarrieren sin – flink dame! Vi har jo gått helgekurs i Viltspor/blodspor, så litt har vi prøvd oss, men aldri med en figurant (person) i ved sporslutt. Nå hadde jo ikke Marius (figurant) gjemt seg så godt som dere kan se av bildene under, men det var tydelig på de hundene som var med at de skjønte tegningen. Marius har jo hundetekke (heter det det?) så det holder så premien for å finne ham var jo mer enn god nok for de firbente!

Her litt bilder fra i går kveld:

Dette er Kira - portugisisk vannhund

-----------

Dette er Bessie – en tysk spets:

----------

Og til slutt Cora-tutta:

Han-gikk-dit

Han gikk den veien…?  

Ivrig
Vet han gjemmer seg her….(litt overivrig?!)

Prøver å få henne til å forstå at det er kjekt å leke som belønning utendørs også – ikke bare pølse, men lekene er superkule – så lenge de er innendørs!!!

lekepremie Flinke jenta :)

Ellers ikke så mye å berette fra uka som gikk – en tur i hundeskogen på søndag – og der var det nesten flere folk enn hunder for en gangs skyld, men alle som va der hadde med eller var hundevante – så ingen sure miner. Faktisk en del godord å få av jenta, lydig var hun på innkalling, faktisk sånn at de bemerket det. Rett fra lek med hunder til meg uten noen nøling. Jeg klarte også å få henne til å la være å gå bort å snuse på nistepakka noen unger hadde lagt igjen på et bord – og må jo ta det med – flott skinnende pels. Det siste er jo ikke noen innsats fra vår side – Pinscherne har jo velur-pels som glinser veldig nå i vårsola! Men alltid kjekt å høre!

mandag 12. april 2010

Byjenter på gårdsbesøk

Gunn (med Embla) har jo en gård som nesten ligger i Sandnes sentrum, og nå er det lam der oppe. Jeg har bedt fint om å få ta med jentungen opp dit hvis de fikk kopplam, og denne helgen kunne vi komme på besøk. Ellen fikk til og med ha med ei venninne. Det var en ny opplevelse for disse by-snuppene på 9 år - på godt og vondt - gårdslukter er visst ikke helt deres greie!! Men de koste seg masse og fikk lov både å mate og holde lammene som bare er noen få dager gamle, ta ut kaninen, kose med Zita - en herlig gammel "dame" som elsker å kose, og lete etter kattene som bor en eller annen plass på gården! :D Her fra lammefjøset:


Etter dette dro vi ut til Hellestø for å lufte alle hundene. Her er Cora og Embla i typisk lek. Jentene trodde det var slåsskamp, men det er bare litt høylydt leking!

I de værste raptusene synes Zita det blir litt mye - hun er så rolig og for gammel til slikt tull - da er det bedre å sette seg ned ved de små jentene og vente på litt mer kos:-)


Ellers så har jeg atså vært på IKEA og kjøpt en sånn krypetunnel for unger som jeg tenker å bruke som AG-tunnel i hagen. Den er litt lett og kort, men kan sikkert festes i bakken på et vis. I tillegg kjøpte jeg tynne gardinstenger på salg der (15 kr stk) som blir fine slalompinner for trening utenom å gå opp på banen. Kan ikke klage på været heller - så nå er det bare å komme seg ut å trene! Kanskje vi rekker litt før vi skal på "Karin-kurset" i kveld?

mandag 5. april 2010

Siste del av påskens aktiviteter

Nå er det ingen nåde - i morgen er det hverdag og jobb igjen. Men vi har da fått litt gjort i dagene som har gått siden sist og :-) Vi har hatt en deilig tur i hundeskogen på fredag med Gunn og Embla + Zita - en liten herlig dame på 9 år - miks av collie, japansk spisshund og cocker spaniel, veldig rolig og behagelig i forhold til de to andre "togene". Herlig vær (bare litt byger) og lite folk - så det var bare å LØPE på! På lørdagen dro vi ut til hytta på Rennesøy - de hadde jo meldt ganske så OK vær ihvertfall for lørdagen, og noen få men fine timer fikk vi jo der inne. Fikk til og med tatt ut båten, og der er Cora en racer - like manisk på bølgene oppover skroget som i fjor ja! :S Det er så herlig der ute for hun storkoser seg med å utforske eiendommen og kan gå helt fritt - og så bjeffer hun hvis døra er igjen når hun vil inn igjen. Vi følger jo med litt i vinduene da, men hun gjør ingen ugagn eller prøver å komme seg vekk - det er bare hundehimmelen synes hun og den første halve timen var hun ganske propell og visste ikke helt hvor hun skulle begynne. Været var ganske så kaldt og vindfullt pålørdags ettermiddag - og det samme da vi sto opp på søndagen, så vi feiga ut og dro hjem etter kun ei natt med margfrost! Men, men vi har ihvertfall kommet igang for året!

I dag har vi vært på tur i Sørmarka med India og Gibson + alle de andre som går der, og det var en drøy time med futt og fart og gøy. Bare se bildene. Vi møtte til og med en Affenpinscher - ikke hverdagskost!



Cora fikk øye på 3 jenter til hest - og satte etter. Jeg så at rytterne stoppet hestene og snakket til "noe" på bakken - sikkert Cora, men jeg var så langt unna jeg kunne ikke helt se hvordan hun oppførte seg - vi har ikke "trent" på hester - bortsett fra de som står i innhegning her oppe - og de er superkule og sikkert kjekke å leke som hvilken som helst annen hund synes hun. Jeg er ikke fortrolig med hester - og siden de vi ser på tur ikke har eiere/ryttere med seg blir alt litt for "på kanten" etter min mening - så vi gir oss før ulykker skjer. Men altså i dag klarte hun å komme helt bort til de uten at jeg klarte å gripe inn. Jeg har trent litt innkalling med fløyte i det siste siden jeg ikke er noen kløpper på å plystre - og jammen kom hun ikke - selv med superkule hester på veien. Veldig fornøyd, og jeg MÅ få "sosialisert" henne på hester - for det er tydelig at det er noe hun synes er kult og vil gjerne at hun kan oppføre seg rundt de - ellers er jo potensiale for totalkatastrofe til stede!

En kort løpevideo med India og Gibson


Og en kjapp en til - dette med India og en Portugisisk Vannhund (tror jeg)...



Etter en god tur-runde tenkte vi å ta oss en runde på Agilitybanen før vi dro hjem. Gibson ble jo med, og Gunn og Embla som har gått nybegynner kurs i Palmehelga kom også - etter først å ha hatt en spordag. Det var nok litt i overkant å forlange en god økt på banen etter så mye aktivitet i forkant, for ingen av hundene var særlig "tilstede" etter kun en runde eller to på noen enkle hinder.... Stakkars. Her er Gibson - han er blitt supergod på slalom - og er blitt en "selvstarter"


Han fikk et lite "anfall" av angst han og - etter å ha gått møne, vippa - som han ikke syntes noe om i dag - skulle han gå over balansen - og så sa det stopp - vi tror at han tror at det er vippa- og bare går og venter på at bakken skal bevege seg som på vippa. Se de triste ørene da!!! Dakar!
Cora fikk ihvertfall tatt et par hinder og tunnelen, vippa, møne og balanse - stort sett alt utenom pølse og lengdehinder - da ble alt bare "mas". Ingen bilder av oss denne gang. Men her er Embla klar til dyst:

Vi fikk til slalomen bedre enn noensinne - selv om det fremdeles er heftig føring fra min side. Vippa tok hun flere ganger uten at jeg holdt igjen - og hun sprang opp igjen og ville flere ganger - men SÅ plutselig ble det en gang for mye - og det ble totalvegring på den. Men etter litt andre hinder kom hun seg over flere ganger - da med at jeg holdt litt igjen. Ingen vits å prente inn frykt for noe - vi har jo lang nok vei igjen til å mestre alt som det er :D Vi ble igjen og så på de store proffe trente litt etter at vi ga oss og la hundene i bilen. Det er så kult å se på - og hundene har det jo så kjekt! Skal slå opp litt hinder her i hagen har jeg planer om - tunnel, slalom og et hinder eller to + et lengdehinder kanskje? Blir kanskje litt mye - jeg bor jo ikke akkurat med 5 mål fritt rundt her, men det bør gå - om ikke alt på en gang!

Nå er hun helt utslått her - men fikk laks og potetrester etter søndagsmiddagen over tørrforet (smak og behag sier nå jeg) - og etter at det var fortært var det ned med rullgardina - og godnatt under teppet i sofaen her. :D