onsdag 6. juni 2012

Sånn går no' dagan...

Ser at det er skremmende lenge siden det har vært noen oppdateringer her, ja… :(  Det har vært en litt sur og kald men ikke minst travel vinter vår, men nå! – Herlig sommervarmen nytes:


Kjapt siden sist; Vi dro på ferie til Florida i påska. Nok en gang var Monica og Henning så utrolig snille at de ville ha Cora hos seg. Hundene gikk godt overens og var roligere inne. Monica sa faktisk at Cora var den som det var minst uro med innendørs. Hun er mye roligere hjemme også  enn i fjor – vi har bevisst kuttet ut all herjing inne. Men det var kanskje en annen årsak til at hun var litt rolig; Hun var med de på tur og klarte å finne godlukt å rulle seg i så hun måtte i dusjen. Om det var det hun rullet seg i, eller hundeshampoen som gjorde det – ihvertfal fikk hun kraftig utslett over hele ryggen. Fikk melding på ferie om hun hadde hatt dette før, men det har hun jo ikke. Ihvertfall ble det ikke bedre etter kort tid, så de måtte til dyrlegen med henne og hun ble satt på kortisonkur over 12 dager. Så da vi kom hjem var hun helt fin igjen og ingen men. Det blusset heller ikke opp igjen da kuren var ferdig, så…Det var da utgjort at de snille passerne skulle få ekstra bry. Så tusen takk igjen til Gibson-folket.
Vi hadde også konfirmasjon i huset 6. mai – som betyr travle tider i forberedelser. Så for Cora sin del har det stort sett vært turer som har vært aktivitetene. Enten i skogen eller på strand – eller rett og slett turer i langline for å få løpt av seg litt. Helgen for konfirmasjon fikk hun nok en gang lov til å overnatte hos Gibson. Litt pga logistikk med selskapsforberedelser vs turer og aktivisering, men ikke minst fordi det kom 25 stk hjem til oss og med en del yngre barn – og jeg orket ikke tanken på å hele tiden skulle passe på. Kunne stengt henne inne i et rom, men når de sa ja til å passe henne var det det beste for oss. Jeg kjenner jeg blir litt trist av å tenke på at jeg ikke kan stole 100% på henne rundt mange folk, men…
Når det gjelder voktingen og oppførselene hennes; Det er fremdeles MASSE lyd når det ringer på døra. Vi ber henne legge seg i buret (ikke stengt) og det gjør hun, men gir seg ikke med ule-bjeffene sine. Hvis det er kjentfolk som kommer inn roer hun seg raskt ned – og sporer opp godbitene vi hiver utover gulvet. Men er hun i stua og det kommer folk opp på terrassen (vi har jo hatt noen fine utedager) er det ikke bare bjeff – da er de ganske hissige lyder – og hun er nesten ikke til å få kontakt med. Føler vel ikke at framdriften er som jeg hadde håpet akkurat her, men…??? Det vi har lykkes med er at hun ikke så lett “motsetter” seg oss når vi ber henne gå ned av sofaen – eller legge seg på plassen sin. Og det går selvfølgelig på hvordan vi forholder oss til henne. Nesten fælt å si, men jeg tror hun ikke følte seg helt trygg hjemme hos oss, med at vi var for strenge i måten vi snakket til henne på. Nå føler jeg det er mer tillit fra hennes side, og da gjør hun også mer som vi ønsker hun skal gjøre. Selvfølgelig er det noen ganger vi må vente henne ut, men i stedet for å “presse” henne (f.eks ved å blokkere alternativer til å gå ned trappene, ta ett skritt tilbake så hun kan gå ned trappene uten at vi står  helt oppi henne). Så jo da – vi har kommet videre.
En annen ting vi må finne en måte å komme ut av en vond sirkel på; hunder vi møter i en omkrets rundt huset vårt oppfatter hun (tror jeg) som en trussel. Hun oppfører seg som om hun ikke er riktig navla – og spreller og hyler, knurrer og bjeffer. Klørne står nesten fast i asfalten for hun skal jage den andre hunden. Ikke så mye reaksjon utenfor hva hun definerer som sonen sin. I et slikt modus er hun heller ikke til å få kontakt med. Det kan gå hvis vi har jobbet inn kontakten og holder en viss avstand, men det er ikke alltid vi ser de før det “smeller” – og å begynne å hale å dra i henne da og prøve å få kontakt  - jeg får det ikke til – og ihvertfall ikke ungene hvis det skulle skje mens de går med henne. Så treningstips og treningshjelpere tas i mot med takk.
Men så da – over til det som er BARE kjekt. Etter en litt travel vår på mange fronter har vi altså nå så vidt kommet igang med rallytreninger igjen. Vi var blitt skikkelig rustne, men nå etter noen kvelder og noen få økter hjemme begynner det å løsne litt igjen. I går var en skikkelig kjekk kveld. Dessverre kunne i Ghita bli med i går, men vi var 6 stykker som bygget både en klasse 1 og klasse 2 bane – med hopp og matskåler og hele pakken. Noen av bilder av de som var med i går: 



Anne-Liss og Mayla i spiral, kl.1


Jorunn og Gnisten ved hinder kl.2


Kurt og Peysea trener kontakt (hun ble så lykkelig da hun så det var et hinder ibanen at hun nesten ikke klarte å konsentrere seg :)


Mimi i dekk


Mimi lineføring - hun har så vidt begynt å trene rally - og var flink i går :)


Vi gikk bane 1 først en gang med mye “rolls” og repetisjoner, altså ikke helt på nett med hverandre. Om det var at alle folk og hunder og lukter der var litt for spennenede. Så en runde til, litt bedre. Deretter måtte hun gå i bilen. Etter en pause kom hun ut igjen – og vi fikk kontakt nesten umiddelbart. Det virker som det er nødvendig for henne – en kjapp oppvarmingsrutine – litt hvile og hun får tenkt seg om, så går alt meget bedre. Tok enkelt elementer fra bane 2 som litt mer oppvarming – og så hele klasse 2 banen – 2 ganger. VELDIG FORNØYD med det ja!    
Så var det bilen igjen før vi rett før vi skulle hjem tok en siste luftintgs. Da ba jeg ikke om kontakt en gang – det var bare sånn :)
En episode som jeg gjerne skule vært foruten; Klasse 2 ekvipasjer går jo uten bånd. Og mens Cora og jeg så vidt har startet i vår bane (hun går i bånd) og jeg prøver å få henne i kontakt kommer glad bane 2 hund løpende for å “sjekke ut/hilse på” den nye hunden som kom inn på grusbanen. Det har skjedd før – og Cora gir - litt for tydelig etter min smak - uttrykk for at hun IKKE syns dette er kjekt og det blir litt gneldring og tumulter. Det har skjedd før og jeg blir så lei og forfjamset at jeg forrige gang dro Cora vekk. Da sa Ghita at det var det dummeste jeg kunne gjøre – og jeg vet det jo – men… Denne gangen prøvde jeg derfor å ikke dra henne vekk, men bare lage litt større avstand, og det roet seg fortere, sukk….Det blir kanskje bedre jo mer hun blir vant til å trene med andre hunder litt tettere på seg. Hun har forresten aldri likt når hunder som går løs kommer med litt fart mot hene når hun er i bånd, og kanskje jeg ikke kan forvente at det skal bli bra, men det er så voldsom reaksjon – hun kunne vel hatt noen nyanser når det gjelder språket sitt sånn at hun klarte å formidle ikke bare med store bokstaver?
Nå høres det ut som dagene består av kvaler og tanker rundt problemer som min hund har. Det er absolutt ikke slik! Dette er bare noen få øyeblikk, og med historikken vår kommer det litt mange tanker om hvorfor og hva gjør jeg galt. I hverdagen fungerer alt helt fint, kjente besøkende folk kan gå rundt i huset uten at hun leer på ørene eller øyelokkene, hun møter oss glad og fornøyd når vi kommer hjem, og venter fint og forventningsfult til turklærne er kommet på. Så alt i alt er dagene våre glade med Cora i hus, jeg vil bare at øyeblikkene hvor det er rom for forbedring skal bli kortere og kortere – derfor er det kjekt å lufte litt tanker – og skrive de ned – da blir de mer konkrete og lettere å forholde seg til syns jeg.