Fikk svar fra Siddis Hundeskole i dag om at vi får delta på kurset til elgen. Det var bra. Jeg tenkte det var best å spørre de om det var grit å vise snuten der siden jeg jo tror hun hadde en mild form for kennelhoste forrige helg, og de hadde kontaktet veterinær som sa at så lenge Coras form var bra kunne vi komme, men bare følge med og ta hensyn om hun skulle bli sliten (mer enn normalt). Jeg tenkte vel mer på å ikke ville smitte andre hunder, men hvis de sier OK så kommer vi :) nedlesset i godbiter og varme klær - håper været blir som det var på AG-kurset - fantastisk strålende høstvær!
onsdag 28. oktober 2009
tirsdag 27. oktober 2009
Frisk igjen
Formen på oss alle er nå bra igjen. Cora har ikke hatt nyseanfall eller harking og snue siden søndag - og i går var hun tilbake til sitt vanlige humør igjen - heldigvis. Jeg har hørt fra flere nå at det går kennelhoste her i distriktet og tror nok selv at det har vært en mild form av dette hun har hatt - for symptomene er vel ganske lik vår "menneskeforkjølelse". Heldigvis har hun blitt vaksinert, og det sies jo da at de blir lettere angrepet, selv om man ikke slipper unna alle virus. Håper bare jeg ikke har gjort andre hunder alvorlig syke :-S. Har i hvertfall gitt beskjed til de jeg kjenner og har vært i kontakt med om at vi sannsynligvis har hatt dette og at de passer litt ekstra på sine hunder. Fikk denne linken om Kennelhoste av instruktøren på vaplekurset vi gikk på - hun har funnet veien til Bloggen vår - kjekt! :-D Håper ikke dette betyr at vi er eksludert fra Hverdagslydighetskurset vårt til helgen - jeg har fortalt om situasjonen, men håper han ikke ber oss vente. ;-)
I går fikk vi også diplomet fra Agilitykurset i SBK regi:

I går fikk vi også diplomet fra Agilitykurset i SBK regi:

søndag 25. oktober 2009
Snue og høststemning
Stakkar Cora - i hvertfall synes hun det selv! Hun har snue og harker og hoster litt. Spesielt i dag med mye vind ute var hun spesielt plaget i halsen. Det begynte på torsdag kveld med at hun nøs og var sliten, men jeg tenkte det var etter forrige helg og torsdagens anstrengelser. Men fredag og hele helgen har hun vært litt slapp og vil helst sove - og aller best synes hun det er hvis hun får sove med hodet i fanget vårt - og de øynene hun kan sette opp. :-o Matlysten er dårlig, hun drikker ikke så mye - det er litt urovekkende - og det er ikke mye mas eller initiativ fra hennes side til å ville leke eller gå ut. Litt varm er hun, men tror ikke det er noe som regnes som feber. Trodde ikke hunder kunne bli syke av menneskevirus?? men alle her hjemme har hatt sin runde med sår hals, tørrhoste og snue - og det virker som det er det Cora har fått. Heldigvis er ingen av oss de som har de verste symptomene på den "skumle" svineinfluensaen. Tenkte litt på om det kanskje var en reaksjon på de bærene hun har glefset i seg fra hagen - det er vidsst noen av de som smaler ekstr odt, for hun MÅ oppom buskene og få i seg litt av de hver gang. Har prøvdå søke etter de, men kan ikke finne de på "gift-listene", så regner med at det et snev av høstsnue.
I dag var formen litt bedre - ikke så mye harking, og hun har spist og drukket det siste døgnet, så jeg tenkte å ta henne med på tur i skogen. Det likte hun jo! Var ikke helt sitt vanlige jeg - farten var ikke helt på topp hele tiden, men hun fikk seg ihvertfall en god tur. Trente henne litt på innkallling, og hun er blitt så mye bedre både til å gå ved siden og komme tilbake selv om det er spennenede hunder lenger framme på stien. Det hjalp også at vi ikke gikk i følge med andre hunder - da er hun enda mer selvsikker og ikke så lett å få inn igjen, men i dag kom hun HVER gang på innkalling - i tillegg søkte hun tilbake eller sto og ventet til jeg kom. Synes jeg ser mer kontaktsøking fra henne etter agility kurset -så JIPPI! Men vi møtte jo Gibson med Henning og Kahn med faren til Henning - og hun kjente de igjen :-)
Nå ser det ut til at det fantastiske været vi har hatt de siste to ukene er over - nå er det grått med litt regn i lufta og masse vind. Håper bare snuen gir seg og ikke blir verre i ruskeværet! Neste helg er det nemlig nok en treningshelg utendørs på Hverdagslydighet 2 med Siddis Hundeskole -og det gleder jeg meg til allerede :-)
I dag var formen litt bedre - ikke så mye harking, og hun har spist og drukket det siste døgnet, så jeg tenkte å ta henne med på tur i skogen. Det likte hun jo! Var ikke helt sitt vanlige jeg - farten var ikke helt på topp hele tiden, men hun fikk seg ihvertfall en god tur. Trente henne litt på innkallling, og hun er blitt så mye bedre både til å gå ved siden og komme tilbake selv om det er spennenede hunder lenger framme på stien. Det hjalp også at vi ikke gikk i følge med andre hunder - da er hun enda mer selvsikker og ikke så lett å få inn igjen, men i dag kom hun HVER gang på innkalling - i tillegg søkte hun tilbake eller sto og ventet til jeg kom. Synes jeg ser mer kontaktsøking fra henne etter agility kurset -så JIPPI! Men vi møtte jo Gibson med Henning og Kahn med faren til Henning - og hun kjente de igjen :-)
Nå ser det ut til at det fantastiske været vi har hatt de siste to ukene er over - nå er det grått med litt regn i lufta og masse vind. Håper bare snuen gir seg og ikke blir verre i ruskeværet! Neste helg er det nemlig nok en treningshelg utendørs på Hverdagslydighet 2 med Siddis Hundeskole -og det gleder jeg meg til allerede :-)
torsdag 22. oktober 2009
Første trening på AG-feltet
Etter kursslutt på søndag fikk vi beskjed om å ikke trene på mandagens oppsatte trening for nybegynnere - men nå er det jo torsdag - og da var det å ta turen opp igjen. Cora hadde ikke glemt det - hun var fullstendig klar over hvor vi var da bilen stoppet - og etter en liten runde rundt "Vannassen" var det "bånn gass" inn på feltet. Det var mange fra lørdagens kurs der - og mange andre - ganske så populært så det ut som!
Mønet var satt opp til noen hakk brattere - men hun spratt over uten nøling - balansen og hinderne - null problem - likedan hjulet. Tunneler var noe herk på søndag (lørdagen var de OK) - og hun ville heller springe rundt, men i dag gikk det som en lek - til og med med bue på! Vi øvde oss på slalåmen også 4 og 8 pinner - og det må vel sies at det er mer meg enn henne som trenger treningen der - hun klarer det, men føringen fra meg er vel til tider forvirrende - det skal jo gå så fort!
Gibson m/ folk var der også - og han gikk i gennom 8 pinner slalåm i dag - på egen hånd - flinke gutten! Han var en del raskere enn oss på andre baner satt opp også så jeg- men kjekt å ha en målestokk å strekke seg etter.
Har helt glemt å si at jeg har bestilt snacks herfra; http://www.mamut.net/dogsnacks/. Bestilte litt forskjellig - kyllingnakker, hjerte, grisehaler og leverbiter. Det går ned på høykant - og det var god størrelse på det, og virket ferske og gode. Og prisen er jo langt under det en får i butikkene. Ikke at jeg ville hatt de, men smaken er jo som baken :-) Anbefales pluss tror jeg hun ville sagt!
Mønet var satt opp til noen hakk brattere - men hun spratt over uten nøling - balansen og hinderne - null problem - likedan hjulet. Tunneler var noe herk på søndag (lørdagen var de OK) - og hun ville heller springe rundt, men i dag gikk det som en lek - til og med med bue på! Vi øvde oss på slalåmen også 4 og 8 pinner - og det må vel sies at det er mer meg enn henne som trenger treningen der - hun klarer det, men føringen fra meg er vel til tider forvirrende - det skal jo gå så fort!
Gibson m/ folk var der også - og han gikk i gennom 8 pinner slalåm i dag - på egen hånd - flinke gutten! Han var en del raskere enn oss på andre baner satt opp også så jeg- men kjekt å ha en målestokk å strekke seg etter.
Har helt glemt å si at jeg har bestilt snacks herfra; http://www.mamut.net/dogsnacks/. Bestilte litt forskjellig - kyllingnakker, hjerte, grisehaler og leverbiter. Det går ned på høykant - og det var god størrelse på det, og virket ferske og gode. Og prisen er jo langt under det en får i butikkene. Ikke at jeg ville hatt de, men smaken er jo som baken :-) Anbefales pluss tror jeg hun ville sagt!
søndag 18. oktober 2009
AG-kurs i bursdagspresang!
På lørdag fylte Cora 1 år - tenk det - syntes det var nettopp jeg fikk mms fra Petra med bilde av de nyfødte nurkene. Et fantastisk kjekt år har det vært som nye hundeeiere - og at hun kan påvirke oss og dagene våre så mye! En skikkelig personlighet og et herlig vesen er hun. Ei tøff lita jente som har stor tilpasningsdyktighet. Den gleden og hengivenheten hun
Det var en fantastisk helg for både meg og Cora, selv om det ble lange dager og begge sine hoder og kropper kjenner nok øktene, var det så gøy! De sa på fredag at vi skulle gå bane som avslutning på søndag, og jeg hadde vel mine tvil om hvordan det skulle skje - men jammen - alle 15 hunder kom gjennom en bane med 11 hinder (inkl. noen felthinder) - ikke bare en - men to ganger. Kjempekjekke kursledere og -deltakere kombinert med et vær jeg ikke k an huske på lang tid for oktober begge dager...!!! Akkurat så gøy som jeg håpet det skulle være. Her er et knippe bilder - alle er tatt den siste timen - det var bare ikke mulig å få klemt det inn i løpet av innlæringsdagene :-)


Fra banen og hvileplassen for deltakerne
Litt action fra vår finalerunde:
Først balansebom - så 1. tunnel...

...så et hopp - før det krysses bak og over mønet...

Titt-tei - jeg tar veien utenom denne tunnelen, jeg - så spurt til mål så ørene flagrer!

Litt sliten, men like gode venner etter at runde 2 er ferdig!
viser oss gjør det jo umulig å bli lei eller i dårlig humør! I tillegg får vi jo vår daglige dose av mosjon - nå er det ingen unnskyldning god nok for å sløve i sofaen etter jobb - turen må vi jo ha. Livet som hundeeier er å anbefale!
He-he - jeg er COOOOOL!
Kake fikk hun ikke - enda - denne helgen har vi nemlig vært på Agility kurs for nybegynnere i SBK-regi. Og siden det florerer med godbiter på banen der, tenkte jeg at det kanskje ble litt mye for en liten mage. Tror nok hun satte mer pris på denne helgen enn noen kake.Det var en fantastisk helg for både meg og Cora, selv om det ble lange dager og begge sine hoder og kropper kjenner nok øktene, var det så gøy! De sa på fredag at vi skulle gå bane som avslutning på søndag, og jeg hadde vel mine tvil om hvordan det skulle skje - men jammen - alle 15 hunder kom gjennom en bane med 11 hinder (inkl. noen felthinder) - ikke bare en - men to ganger. Kjempekjekke kursledere og -deltakere kombinert med et vær jeg ikke k an huske på lang tid for oktober begge dager...!!! Akkurat så gøy som jeg håpet det skulle være. Her er et knippe bilder - alle er tatt den siste timen - det var bare ikke mulig å få klemt det inn i løpet av innlæringsdagene :-)


Fra banen og hvileplassen for deltakerne
Litt action fra vår finalerunde:
Først balansebom - så 1. tunnel...

...så et hopp - før det krysses bak og over mønet...

Titt-tei - jeg tar veien utenom denne tunnelen, jeg - så spurt til mål så ørene flagrer!

Litt sliten, men like gode venner etter at runde 2 er ferdig!
Vi var så heldige at Marita (som viste seg å være nesten nærmeste nabo og dyrlege på Sandnes Smådyrklinikk) vill ta bilder av oss på banen- tusn takk. Det gjør at det ligger MANGE flere bilder på Coras side, både av oss og andre deltakere på kurset.
Nå skal vi hvile - Cora har krøpet inn i buret, som hun gjorde i går, men dette er noe vi likte begge to!mandag 12. oktober 2009
Høsten kan være fin

Har vært vekke lenge og har hørt rykter om at været har vært grusomt. Derfor var det ekstra stas med de flotte høstdagene som var i helgen! Et eksempel på at jeg eksprimenterer med fotoapparatet av og til med hell ser dere her til venstre :-)
Fredag var vi på en deilig tur i Hundeskogen på Bråstein med Gibson og folkene hans - på lørdag på Hellestøstranda med innlagt skogstur. Søndagen hadde Stein og Dag seg en LAAANG sykkeltur med Cora - og hun trives godt med sykkel, men ser nå at vi bør anskaffe oss en Springer - enklere for alle da :)
Har også fått en nytt fint lilla halsbånd fra Vi2 - og endelig har jeg funnet en sele som sitter godt og avlaster bra uten å stramme! Det er en halvnome sele av merke Richo. Anbefales. Fant ikke bilde av den, men kanskje senere. Her er i hvertfall halsbåndet :-)

Her er bilder fra turene våre - det ligger flere på hjemmesiden i albumet September-Oktober.

Ikke helt fint, men veldig IVRIG!!!
Før vi kom ned på stranda går vi gjennom en skog og over ei SVÆR mark hvor det går kyr og gjess til vanlig - derfor veldig mye spennende!

For å rekke over alt er det best å bruke HELE kroppen...og ta LAAAANGE løpeturer!

Grave!!!!
Denne helga har hun ihvertfall fått løpt så det holder - og hun stortrives med det selvsagt. Ellers har jeg fått en ganske så anseelig mengde bestillinger på strikkagensere - den siste nå er til Tia - er den grønne versjonen;

mandag 5. oktober 2009
Gjensynsglede
Da var jeg hjemme igjen etter nesten to uker vekke fra barn, mann og Cora-jenta. Da jeg gikk inn dørene på fredag formiddag trodde jeg hunden hadde klikket, men hun holdt seg i buret som hun har lært å gjøre når vi kommer hjem. Derfra foretok hun lav åling og magekryping utover gulvet for å komme bort til meg. En herlig velkomst!
Tror ingen av de har lidd noen nød, og det har ikke moren heller :-) Det tok ikke mange timene før de vanlige rutinene var på plass for familiens medlemmer - men åh så herlig det er å komme hjem. Var litt produktiv på strikkesiden også mends jeg var der, selv om det var over 30 grader - heldigvis A/C innendørs. Mye kjekk jobb, og mye kjekk shopping - mest til meg selv da, men :-)
Vi var på tur i skogen i går (var så dårlig vær tidligere) - og hun var som en liten geitekilling om våren - hoppet og spratt og var høyt og lavt. Hun har ikke vært der mens jeg var vekke, og før det hadde hun jo løpetid og vi rakk bare en tur dit før jeg dro. Hun har jo ikke lidd noen nød for det, strand og park har vært flittig brukt, men altid kjekt å komme til skogen.
Mindre enn 2 uker igjen til AG-kurs, og så er det linet opp Hverdagslydighet og Sporkurs i Oktober/November - mye kjekt å glede seg til.
Det er ingenting som overgår gjensynsgleden til hunder tror jeg - og selv om hun er overlykkelig hver dag vi kommer hjem var fredagens velkomst den aller varmeste!
Tror ingen av de har lidd noen nød, og det har ikke moren heller :-) Det tok ikke mange timene før de vanlige rutinene var på plass for familiens medlemmer - men åh så herlig det er å komme hjem. Var litt produktiv på strikkesiden også mends jeg var der, selv om det var over 30 grader - heldigvis A/C innendørs. Mye kjekk jobb, og mye kjekk shopping - mest til meg selv da, men :-)
Vi var på tur i skogen i går (var så dårlig vær tidligere) - og hun var som en liten geitekilling om våren - hoppet og spratt og var høyt og lavt. Hun har ikke vært der mens jeg var vekke, og før det hadde hun jo løpetid og vi rakk bare en tur dit før jeg dro. Hun har jo ikke lidd noen nød for det, strand og park har vært flittig brukt, men altid kjekt å komme til skogen.
Mindre enn 2 uker igjen til AG-kurs, og så er det linet opp Hverdagslydighet og Sporkurs i Oktober/November - mye kjekt å glede seg til.
Det er ingenting som overgår gjensynsgleden til hunder tror jeg - og selv om hun er overlykkelig hver dag vi kommer hjem var fredagens velkomst den aller varmeste!
Abonner på:
Innlegg (Atom)




