onsdag 31. mars 2010

Zumba og andre påskeaktiviteter

Nå har påska startet.

Denne uka har jo vært kort, men allerede har vi fått mye gjort på få dager. Mandag var vi på agilitybanen med Gibson og de. Først en fri-runde på Vaulen. De fikk frest godt ut av seg da, og luftet hodene litt før de skulle "jobbe". Har ikke vært på Åsenbanen siden oktober eller så i fjor, men du så gøy det var å blåse støv av gamle "kunster". Det var vel ikke den mest intense økta, mye ble bare å få springe på "valgfrie" hinder og kose oss litt, men helt klart må vi komme oss opp dit jevnlig og strukturert - det er jo så gøy!!!
Gøy hadde jeg det og på tirsdag; da heiv jeg meg med på en Zumba time hos Elixia! Halle mann så sliten jeg ble - og det bare av å blande litt dans og aerobic, inkludert noen stakkarslige forsøk på latinohofter og "puppe-vrikk"! Søk på Zumba og du finner mye kult - og mye ukult - men fellesnevneren er at folk har det GØY - og får trent.
I dag var det litt jobb hjemmefra før vi heiv oss i turtøy med kvikklunsj og påskekake i sekken, og la i vei til Bjørndalsnuten. Været var akkurat som lovet - litt skiftende. Men de store (men få) dråpene kom ikke før vi var nesten nede igjen, så det var en grei tur. Turistforeningen har lagt ut gjestelogg på topper i distriktet - og her skriver vi oss inn i "historien":


Som dere ser var det ikke akkurat strålende sol, og det var ganske vindfullt på toppen her og, men vi måtte jo spise opp nistepakken - er jo målet og "godbiten" for å komme seg til toppen. Mens vi satt der og "tvang" ned sjokokake og Kvikklunsj fikk Cora springe og ha eget godbit-søk etter medbrakte fiskekake-biter. Når det var tomt satte hun seg misfornøyd ned og som Pinschere er - ikke så fornøyd i fuktig og vindfullt vær. Ikke lett å se, men hele hunden ristet! :D
Her et lite bevis på øreflagring ihvertfall!


God Påske alle sammen! Håper det blir en koselig en, selv om det ikke er meldt supervær!

PS. Har påskepyntet hjemmesiden også, men ikke oppdatert så mye mer denne gang...



onsdag 24. mars 2010

Flinke jenta!

Har slitt litt med Photoshopen (den ble ikke flyttet over til den nye PC min!!!) så derfor har jeg ventet litt med nye innlegg, for jeg vil gjerne ha med noen bilder. Så derfor tar jeg med noen fra tidligere tur. Her fra Sør-marka da Hundeskogen enda var "utilgjengelig":

Gibson og Cora utforsker gresset som titter fram
Cora fikk gå godbitsøk mens vi ventet på at Gibson skulle komme

Noe spennende i snøen...
En bokser var og på tur

Ting tar tid - så her kommer ihvertfall litt oppdatering i tekst! Cora er blitt så flink å gå i bånd, og ta trening, og innkalling! I hvertfall hvis vi ikke er i Sør-marka eller i Hundeskogen - da er det fokus på alt mulig annet - og hverken godbiter, meg eller noe annet gjelder - da er det bare LØPE!!!!

Vi går jo jevnlig på kurs i hverdagslydighet. Veldig rart når vi kommer dit - da er det aldri noe mas eller trekking - da er vi jo skikkelig på jobb! Forrige uke var det å trene inn shaping på kloss, og å følge etter/gå ved siden av eier iover en viss avstand, med fokus. Dette er litt konkurranselydighets-preg på, men fordelen med dette kurset er jo at du kan legge lista der du vil - avhengig av behovet du føler du har. Alle lærer ihvertfall hvordan du enkelst - og mildest - kan lære inn ferdigheter - og det er bra å kunne. Cora hadde ikke glemt klossen selv om det var i fjor vi hadde den framme her hjemme. Hun "frøys" på klossen, og ventet fint på fri-kommando før hun gikk av -90% av tiden. Gangen før der trente vi inn Doggy-zen og passering - det gikk også kjempefint - dvs på treningsbanen - alt er enklere der, men nå vet jeg at hun kan, det er bare å trene inn i andre forstyrrende miljøer også. Innkalling går også bedre; På anbefaling av John (sambo og partner til Karin på kurset noen kvelder) gikk jeg til innkjøp av ei hundefløyte. Jeg er ikke flink nok til å plystre, og lyden for innkalling funker jo ikke bra nok. To pift i fløyta og jenta kommer som ei pil! Men det er kun godbit som gjelder for å få henne til å holde seg fra å springe rett ut igjen - vi øver på å like leke like godt. Derfor kjøpte jeg en ny stor Wobba:


- de små har jo vært stor suksess. Merkelig nok er det ikke like stas å leke ute - inne er både den og den gamle "halen" superkjekke??? Dette er halen vi kjøpte etter kurset til Karin i høst:

I dag var vi på tur i hundeskogen igjen. Det er 3. gang siden julaften da vi klarte kunststykket å kjøre oss fast i snømassene, og ENDELIG er det blitt greit å gå igjen. Var der for ei ukes tid siden med Gunn og Embal, men da var det enda ganske så vanskelig å gå på issvullene, men ikke nå! Mange som synes Palmesøndag var en fin dag for tur - mange hunder og folk der i dag - skikkelig vårstemning. Gibson, Mira, India og oss + alle de andre. Herlig.

Vårstemning

Nå er det bare å komme igang med spor og agility igjen - HERLIG MED LYSE KVELDER OG VÅRDAGER -

og vår-aktiviteter -måtte bare ha dette med - Agility er for alle!





fredag 12. mars 2010

Vårtegn!

Er det ikke herlig syn?! På den vante stien vår er det ett lite felt som har fått varme seg i sola nå i to uker - snøen er borte og SNØKLOKKENE har tittet fram! Så skal vi stille klokka - og alt tyder på at det er lysere og varmere tid i møte!

Cora er og ganske så fornøyd med at jord og gress-tuster begynner å titte fram med alle de gode luktene, men slaps og store vannpytter fra snøsmelting - nei huff - det tripper vi lett utenom.

Vi var på tur på onsdag med Gibson & folk i Sørmarka - og gjensynsgleden var stor (for min del og :-)) Kjekke folk og Gibson er jo en godgutt. Mye folk, hunder og unger i marka - men ingen konfrontasjoner eller overgrep. Betyr kanskje da at vi slipper unna våren uten løpetid og kan ta de turene vi vil og til og med opp på agility-banen igjen. De har stått på og ryddet banen og nybegynner treningene og vaktlistene er satt i effekt igjen. Det gjelder bare om å karre seg opp dit. De få hinderne vi har hatt på kurs og det vi gjør fritt i skogen viser jo at hun synes det er kjekt med litt fart og bevegelse, så som alltid er det eieren det står på.
Må ta med en siste historie - kan le litt nå, men var ikke spesielt blid da det skjedde; Jeg strikker jo en del, og på onsdag hadde jeg vært og kjøpt mye herlig, nytt garn (mohair og angora - godt og mykt - og ikke det billigste garnet heller!!!!). Det sto i en pose oppå en bag i gangen i underetasjen mens vi spiste middag. Vanligvis ligger Cora på stueteppet og kikker på oss og venter til vi er ferdige - da hender det jo at det kommer noe godt i skåla! Men ikke da - hun tuslet ned. Tenkte ikke noe mer på det - hun er jo ikke den lille ugangskråka hun var som valp lenger - før vi skulle sette oss ned med en kopp kaffe i TV-stua. Da jeg kommer ned trappene møter jeg et "forferdelig" syn! Hvert eneste av mine "kjære" nøster var dratt utover i en eneste stor vase - og store deler av det var tygd rett av så det var bare stumper på 30 cm igjen! = o "Bikkja" satt på gulvet ved siden av med "bevis-rester" hengende ut av munnen - og hun skjønte øyeblikkelig at her er det best å komme seg inn i buret! Der får hun jo være i fred. hmmmm Og de sier at de ikke gjør utspekulerte ting?
Veldig spak da hun kom luskende ut igjen og stakk snuten bort på hånda og kikket på meg med de tristeste øynene - og da var hun tilgitt. Sånn ser en slukøret hund ut (er nå skjønn og da):


Garnet kunne reddes det meste- og vi er venner igjen - da er det bare å fortsette å glede seg over våren som er i kjømda:

søndag 7. mars 2010

Møte med en "ny" Pinscher!

Endelig var det tid for å ha litt friløp igjen - det er nå en måned siden løpetida startet - så vi satset på å dra ut til Hellestø. Hun har sluttet med å klenge seg på alt som står i veien, så vi var ikke spesielt nervøse. Cora var SÅÅÅÅ ivrig når hun skjønte hvor vi skulle - hele hunden ristet! Hun har jo fått løpe litt den siste uka, men ikke som hun gjør når vi er i "hundeparadis"! Ridgeback klubben har jevnlige treff på søndager - så det første vi møtte var unge og voksne RR - kult! Så plutselig så vi at det var en Pinscher til der - hmmm - vi kunne ikke dra kjensel på den - og så kommer eierne bort - like glade som oss ved å være "likesinnede" - og det var Cita (eller Sita). Jeg har bare hørt om disse via Monica til Gibson - men vet at de også bor på Sandnes - kjekt å endelig hilse på dem. Hun er en voksen dame på 3 år- fra Zepzax - også i Sverige. Kanskje det blir flere møter med de - håper jo det :-)

Turen fortsatte langs sjøkanten - og det var litt tåkete der ute - men den tar vi - betyr jo at det blir varmere i været!!! - men veldig fint å gå - og fikk en herlig vårfølelse:

Det var mer solgløtt enn det ser ut på bildene her - og faktisk ganske store bølger - en herlig tur. Litt flere bilder;

Dette er vanligvis herlige sanddyner - enda en del snø igjen...

De andre står og venter - men med øra på snei - det var noe spennende i snøen der!

onsdag 3. mars 2010

Uka som gikk

Jamen har det gått ei uke siden sist her inne! Vi har hatt det ganske så aktivt - med enda en skitur i Melsheia - kurs og trening - og de vanlige turene rundt nullen da. Nå er det kun få dager igjen til vi kan springe friturer igjen - satser på at det blir til helga - det skal bli skjønt!

Her fra den siste på Hellestø:


Det er enda en del snø - men den er blitt våtere for heldigvis har gradestokken begynt å krype oppover! Snart vår og sommer - det håper jeg VIRKELIG!

Tror og Cora lengter etter sommer - her isbading på Hellestø!

På kurset på mandag var det lekedag - litt triks øving - og så hadde de tatt med et lite hinder og en tunnel - hun koste seg masse - og var skikkelig sliten da hun kom hjem - hadde glemt ut hvordan det tar på å leke seg med agility utfordringer. I tillegg var det litt øving på å gå fint i bånd - egentlig mest for eier - for å se at vi kan gi riktige signaler - ellers er det jo ikke lett for hunden å vite hva som er rett. Det fikk vi øvd mer på i dag - en god lang tur i Sandvedparken - nesten helt til Ganddal og Stokkelandsvannet med Gunn og Embla. Det ble litt for langt å trene "bånd" - og vi hadde ikke tatt med sele for å slippe opp litt - så vi snudde når det ble mye "vimsing". Det må jeg huske neste gang - for hjemover hadde det vært fint å ikke ødelegge det vi fikk til på vei utover :S Det som er positivt er at hun har begynt å ta kontakt når det kommer joggere eller turgåere - eller hvis hun kom litt for nærme Embla - begge vimser litt fram og tilbake - selv om båndet er slakt - må jo fremdeles noen ganger gi lyd, men har sett at hun kikker opp når det er noe som kommer forbi. Hun har jo aldri vært så interessert i folk/joggere/syklister som kommer uten hund, men greit at hun kommer til meg og litt ut av veien for "vanlige" turgåere. Fornøyd med det. Nå har hun "gravd" seg ned under teppet i sofaen og har sloknet. Det tar på å være lydig :D Må jo ha med et lite bilde av Embla og - dette fra sporkurset i høst - "sjønne" jenta!

Skal bli kjekt å bli kvitt snøen og finne de stakkars hjortelabbene igjen!