Viser innlegg med etiketten bånd. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten bånd. Vis alle innlegg

torsdag 9. september 2010

Rally- og tur-trening

I går gjennomførte Monica m/Gibson og jeg og tutta den planlagte trenings- og feriekoloni turen vår. Viktig å holde seg til planen :) Cora skal jo være hos de når vi reiser på ferie – ikke lenge til nå – og vi tenker det er greit hun har vært hjemme hos de noen ganger – både for hennes del og for Gibson sin del. Gibson er mye mer sjef i sitt eget hus enn npr de er på tur, forståelig nok, og Cora vet ikke helt hvordan hun skal forholde seg til det. Vi har gjort dette en gang tidligere også, og det gikk bedre nå enn da, men fremdeles ikke helt komfortabel. Blir sikkert bedre når hun får noen av sine ting med seg – så som buret og kurven så hun føler at hun bare må forholde seg til Gibson sine ting. Vi trener – eller Monica er det som må slite med det – å ha begge i samme kobbel. Ikke så lett for hundene som vil gjerne ha litt mer plass rundt seg og gjør det de kan for å holde max avstand. I tillegg er begge opptatt av å komme seg fram og vimse i bånd – spesielt i sele. Men sånn ser det altså ut:

Double-trouble3

 Double-trouble 

Double-trouble2

I tillegg er det litt logistikk utfordringer når det må legges inn “toalett-besøk”:

Koordinering

Heldigvis er jo Henning også hjemme i den perioden– og da kan de ha hver sin hund på noen turer.

Vi tok en runde rundt Mosvannet først med de samlet og så byttelånte vi hund. Cora gikk som et lys for Monica – skulle ønske hun gadd å bry seg om meg like mye på turer :s. jeg fikk prøve å ha en hund som omtrent setter seg på skoene – gibson adlød mine kommandoer også :) På returen stoppet vi på en grusbane for å trene litt på lydighetsøvelser som vi hadde i lekse fra mandag. Innkomst, kontakt, sitt og fvf var vel det vi var innom. Her er en liten serie derfra:

Cora-marsj3

Cora-marsj2

Cora-marsj  

Cora i fvf – marsj. Fin kontakt og hun setter seg ikke like fort som tidligere. Når jeg stopper setter hun seg – må trene mer på at hun kun får belønning på sitt når det kommer fra en kommando.

“Sitt” gjør hun jo – men den er ofte litt skjev – og med litt avstand:

Cora-inkorrekt-sitt Cora

Når jeg da prøver å gå litt nærmere flytter hun seg som om vi skulle ta en vending – hmmmm. Prøver å shape inn at hun skal komme nærmere – men som regel ender det med et par bjeff og at hun legger seg eller prøver noen andre “kunster” – så det virker ikke som hun forstår helt hva jeg mener? Og hun blir jo fort frustrert... Tips anyone? Hvis jeg prøver å lokke henne inntil for å kunne klikke når hun er nærmere – har hun ikke rompa nedi:

Cora-ivrig

Men hun kan – se her:

 Cora-korrekt-sitt

Vi øvde også på 1,2,3,steg fram – sitt – det funker fint – da blir sitt litt bak meg, men ganske tett – det er ved innkomst og utgansposisjon hun ikke vil komme nærmere. Mens vi trente satt Gibson og Monica og så på og motsatt etter tips fra Ghita m-fl. Dette for at det er lettere å gi tilbakemeldinger når du ikke trener selv, og litt ekstra trenign for hundene – både å “bare” skulle se på, og for hunden som trenes – da blir det litt forstyrrelser. Særlig Cora roper hengivent til Gibson – og skulle gjerne vært ute på grusen sev. Her er Gibson tilskuer:

Gibson-tilskuer2  Han fikk trene selv også – og ingenting galt med denne sitte-posisjonen:

IMG_2394

Han blir lett forstyrret av særlig- smell:

IMG_2395

se den stusselige halen, dakar – men Monica ventet og trente videre – det er vel bare en vanesak å kunne skru på treningsknappen. En kjekk, men slitsom økt for både Cora og meg – men vi skal ha oss noen runder i kveld også – det må da gå an å få til et fin og tett sitt – hun kan jo så mye annet?

onsdag 3. mars 2010

Uka som gikk

Jamen har det gått ei uke siden sist her inne! Vi har hatt det ganske så aktivt - med enda en skitur i Melsheia - kurs og trening - og de vanlige turene rundt nullen da. Nå er det kun få dager igjen til vi kan springe friturer igjen - satser på at det blir til helga - det skal bli skjønt!

Her fra den siste på Hellestø:


Det er enda en del snø - men den er blitt våtere for heldigvis har gradestokken begynt å krype oppover! Snart vår og sommer - det håper jeg VIRKELIG!

Tror og Cora lengter etter sommer - her isbading på Hellestø!

På kurset på mandag var det lekedag - litt triks øving - og så hadde de tatt med et lite hinder og en tunnel - hun koste seg masse - og var skikkelig sliten da hun kom hjem - hadde glemt ut hvordan det tar på å leke seg med agility utfordringer. I tillegg var det litt øving på å gå fint i bånd - egentlig mest for eier - for å se at vi kan gi riktige signaler - ellers er det jo ikke lett for hunden å vite hva som er rett. Det fikk vi øvd mer på i dag - en god lang tur i Sandvedparken - nesten helt til Ganddal og Stokkelandsvannet med Gunn og Embla. Det ble litt for langt å trene "bånd" - og vi hadde ikke tatt med sele for å slippe opp litt - så vi snudde når det ble mye "vimsing". Det må jeg huske neste gang - for hjemover hadde det vært fint å ikke ødelegge det vi fikk til på vei utover :S Det som er positivt er at hun har begynt å ta kontakt når det kommer joggere eller turgåere - eller hvis hun kom litt for nærme Embla - begge vimser litt fram og tilbake - selv om båndet er slakt - må jo fremdeles noen ganger gi lyd, men har sett at hun kikker opp når det er noe som kommer forbi. Hun har jo aldri vært så interessert i folk/joggere/syklister som kommer uten hund, men greit at hun kommer til meg og litt ut av veien for "vanlige" turgåere. Fornøyd med det. Nå har hun "gravd" seg ned under teppet i sofaen og har sloknet. Det tar på å være lydig :D Må jo ha med et lite bilde av Embla og - dette fra sporkurset i høst - "sjønne" jenta!

Skal bli kjekt å bli kvitt snøen og finne de stakkars hjortelabbene igjen!

mandag 1. februar 2010

Jeg er så glad i....

...broddene mine! Har tenkt på det lenge nå fordi det har vært så holkete og lite kjekt å gå - spesielt med det til tider turboladete dyret i bånd! Genialt. Jeg er også glad for at hverdagslydighetskrset til karin ved Siddis Hundeskole har startet opp igjen - og for de kule brillene jeg har fått meg - verden ble med ett så mye klarere!


På forrige hverdagskurs var det fri ved fot innlæring som sto for tur, men siden kurset er lagt opp til at du kan lære inpå et litt mer individuelt grunnlag, trener vi inn først nå båndtrening - og det å gå fint i bånd - for der er det en del mangler. Til tider er jeg veldig fornøyd, og når vi går "øverunder" på litt "kjedelige" plasser - så som skolegård eller P-plasser går det supert og kontakten er veldig bra. På turer i parken eller litt mer "interessante" stier - er det vanskeligere. Jeg stopper når båndet blir stramt - og da piler hun tilbake til meg og kikker opp - men "glemmer" det i neste sekund....Det er vel bare å fortsette i samme stil - så gir hun vel opp...Target trenign derimot - det tar hun lett - vi har øvd inn (kanskje den er 80% perfekt - så litt igjen, men..) slalom mellom bena mine - med bruk av snutetarget på håndflate. Hun er kjempeglad og superivrig når vi skal lære noe nytt, og gir alt hun har - men altså ikke på det der båndgreiene!

Passeringstrening med andre hunder og å gå forbi folk uten hund er blitt veldig bra - ikke så lett å gå forbi et ekorn i parken i går - eller endene som ligger og kvakker etter mat i elva! :-D
Vi var nemlig en runde i Sandvedparken i går med Gunn og Embla for de hadde og lyst til å øve på å gå fint i bpnd. De har det inne, men Embla "glemmer" seg litt når det er andre hunder med på tur - og vi trenger all trening vi kan få, så vi la i vei. Jeg syntes jo Embla var superflink i forhold til mitt lille vesen - men så var det jo ikke så lett å være sosial og få med seg alt de gjorde - for jeg prøvde å holde fokus på Cora - og klikke og belønne til den store gullmedaljen. Vi møtte jo en del andre hunder også - så det ble en god treningsøkt. Embla har løpetid og snart kommer den vel til oss også (ja jeg har sagt det lenge nå, men :-)) så kanskje vi får en del slike turer de neste ukene?

I kveld er det kurs igjen - og da skal vi vise hvor "flinke" vi har vært. Tror vi kommer til å bli på dette temaet en stund, men det er det som er så bra med dette kurset - at du får hjelp til det du trenger å øve på. Det skal komme innkalling som tema snart også - enda bedre!