I dag la vi optimistisk i vei for å trene på de tingene vi fikk til i går, og for å bli bedre på det vi ikke hadde helt kontroll på. Fint vær i dag og, men litt kaldt og så er det kommet et surt drag i lufta. Tok på langline fra starten, men slapp henne ikke helt fritt fra starten av. Ikke vet jeg hva hun var laget av i dag, men makan til flink hund er det lenge siden jeg har opplevd på tur. Vi endte opp på fotballbanen der vi hadde våre første frustrerende lekerunder for et par uker siden, men i dag var det full fokus. Lina hang bare etter, jeg trengte ikke en gang å trø på den. Vi begynte med en liten snuserunde før jeg kalte inn og så gikk vi fvf og ned i sitt. Godbit og videre i fvf. Så sitt og dekk. Flere ganger spratt hun opp igjen og forventet belønning, men da gikk vi et skritt til – så i sitt – ned i dekk – og jeg la belønningen ned 1 cm fra nesa hennes og sa vær så god. Litt videre i fvf og så sitt og bli mens jeg gikk rundt. Nå satt hun helt til jeg bøyde meg og ga godbit. Så litt springing og leking før ny innkalling og på plass. Mens vi holder på med vårt kommer det først to folk på gangstien. Måtte kikke på de og så rett tilbake i kontakt. Rett etter på kom det to folk med to hunder. Da trakk jeg oss litt i utkanten av banen uten at hun nølte med å komme etter. De slapp hundene sine og de herjet, Cora fulgte godt med før hun kikket på meg og da kylte jeg leka av gårde og sprang om kapp med henne. Funket – JIPPI!!!! Vi holdt vel på i 20 minutter med bli og venstresvinger uten å sleppe bakenden mot bakken – så bandt jeg henne mens jeg la ut godbiter for frisøk (etter “oppskrift” fra Ghita). Hun fulgte veldig nøye med, men da jeg slapp henne vimset hun bare og fant kun et par – og så kom hun tilbake og ville ha mer…??? Så la jeg ett til – men i snøen så jeg kunne se hvor jeg hadde gått og dermed hjelpe hvis det skulle trengs (det første var på en bar gressflekk og jeg klarte ikke å finne de igjen i skumringen). Hun tok dette bedre, men det var jo andre som hadde gått på samme sted så hun fulgte de luktene også. Jeg så jo at hun sporet, men ikke bare i mine spor, men, men…aktivisering var det ihvertfall. På vei hjemover gikk hun med hele langlina slakk, men jeg holdt i i tilfelle det skulle komme biler. Det vi altså øvde oss på i dag var fvf, bli-posisjoner, venstre svinger, kontakt og innkallling. Ikke verst for en liten times tur. Glade og fornøyde slapper vi av i sofaen her. Jeg har sagt det høyt og har enda planer om å melde oss på til vår-cup stevne den 28.3 (iiiik). Har sendt av gårde innmelding til NRL for det må vi nemlig være. Så synes jeg å huske at etter at Kari Anne var på dommerkurs kom det noen presiseringer av noen øvelser. Så må jeg ta øvelsene etter tur og evt legge en taktikk for en evt start – hvis det er noe jeg vet vi ikke har inne er det vel lurere å gå forbi skiltet i stedet for å bruke tre “vegringer” – da er vel sjansene for disk stor. Det er målet nemlig –å gå uten disk – så får poengene blir som de blir.
tirsdag 22. februar 2011
Det er kjekt!
mandag 6. desember 2010
Spor i snø
Først må jeg gratulere Kari Anne med svaret på forrige oppgave – hvis det er et hull er det jo ikke mer jord igjen i det – uansett mål :) hi-hi.
Så litt om helgas aktiviteter: Lørdag skulle Cora og jeg møte Gunn og Embla i Hundeskogen. Litt glatt men foreløpig greit å kjøre opp – da var det enda ikke kommet snø. Vi hadde snakket om å prøve oss på litt sporlegging snart – lenge siden sist, men var litt usikre på om det var vanskelig for hundene på frost-marker? Uansett sa Gunn seg villig til å legge ut et par enkle spor om ettermiddagen som vi kunne prøve oss på på søndag morgen. Da hadde det ihvertfall fått ligget lenge, hvis det var vanskeligere å spore. Turen i hundeskogen var herlig og ikke så mye folk og hundene sprang og var så gode venner som aldri før. De har hatt noen tendenser til å egle litt på hverandre de to der. De har to ulike måter å leke fritt på – Cora vil springe og vimse, Embla vil og springe men da for å ta igjen og brulte litt. Den ene like god som den andre – Cora springer fram og står klar til å stikke av – Embla står og passer på skogholtet hvor Cora kan tenke seg å komme ut og så – JIPPI! Men, men denne gang og sist gang har det ikke vært noe tendenser til å komme på kant. Men ei god økt blei det, for Cora var ganske så fornøyd og rolig resten av dagen. Uvanlig rolig, men kanskje hun nå endelig har begynt å bli “voksen”? Må ikke si det høyt – da går det kanskje over. På lørdags ettermiddag fikk jeg først en beskjed om at sporene var nå lagt ut, så rett etterpå – de snør ned! Det er ikke langt fra Gunn til meg, men vi hadde enda ikke fått noe snø, så jeg tenkte at det umulig kan bli så mye – og vi valgte å prøve allikevel. Søndagsmorgen pakket vi derfor for spor og dro opp. Det var mer snø der enn hos meg – og faktisk så mye at vi ikke kunne finne igjen klypene – ikke en gang de for spor-start!. De lå utover ei stor mark, så markørene var jo og festet under snøhøyde – enda en grunn til å legge ut spor i beskoget terreng :) Så kom vi på den glupe ideen å slippe hundene løs og se om de fant de selv, eller ihvertfall antyde at de fulgte noe – men den gang ei – de spant rundt på marka og spor var vel det som var fjernest fra de! Vi tuslet nå rundt der og Gunn fant den ene sporslutten – en gul pipeball, men ikke antydning til noe annet. Vi får vente til våren og gå å plukke klyper før de skal pløye (hvis det er ei mark som pløyes? Ha’kke peiling på gårdsdrift jeg???). Hadde ikke med kameraet, men siden det er årskavalkade tar jeg med bildene jeg tok da de lekte på marka der i romjula i fjor:
Det var den gangen. Cora var jo i himmelen også nå. På gården er det kyr og sauer, samt katter og kaniner – så det var mange “forlystelsesspor” å følge – og hun markerte nesten over hele – kanskje det er hennes måte å lage ønskeliste på? I stedet for spor, tenkte vi å prøve noen elementer fra rallyen. Jeg har bestemt meg for å få henne kjappere ned i ligg – den har vært seig, og særlig utendørs. Ligg og bli har hun også vært stri på – for en ting er å legge seg på fuktig og kald bakke – en annen ting er å bli der! Begynte med litt fri ved fot og holdter – litt vankelig å komme “på” – for vi var jo på den kjekke plassen – hadde nesten ikke tid – men så kom det seg. Så var det “ligg”. Fremdeles noe tregt, men hun gikk ned – flere ganger og etterhvert som godbitene drysset - raskere og raskere – og jeg kunne til og med få til ligg-bli –gå rundt! Yeah! Faktisk så var Cora den minst pysete av jentene i dag – tenk det! Så var det litt løping igjen – og så innkalling for å gå hjem – da kom det til tumulter mellom jentene. Hadde tidligere belønnet begge to fra egen lomme, men da med at de måtte sitte og vente på tur. Nå dro jeg bare opp belønningen, og Cora syntes Embla var vel nærme godbitene “sine” og sa tydelig fra om det – men Embla ville også ha – hun hadde jo fått før og tok igjen. Ble faktisk litt forfjamset og skremt med en gang, men vi klarte nå å få skilt de og roet de av. Begge hundene var litt spake og i hvertfall jeg litt skjelven etterpå. Embla hadde fått ei lita rift akkurat ved øyekroken, om det var tenner eller klør er jeg ikke sikker på men håper det går bra og at det ikke blir betennelse eller noe. Cora hadde ingen skraper så vidt jeg kunne se. Hundene var litt flate etterpå og Cora vill faktisk inn i bilen – noe hun vanligvis er treg med å få inn, hun vil som regel springe mer. Lessons learned from this: de hadde holdt på i over en time med lek og springing, For Cora var det jo utrolig mange nye lukter og steder – så hun var nok sliten og litt “høy”. Og så det at de begge skulle få godbiter uten at jeg roet de av og ba de vente gjorde nok sitt til at det trigget ressursforsvars-mekanismene. Så ikke mer av den type belønning og setting. Kunne gjerne vært foruten de siste minuttene der, ja, men vi får legge det i kunnskapssekken og gå freidig videre.
Så til dagens utfordring (dette er en som er med i ungenes nøtte-kalender :) ):
Hvilket tall skal spørsmåltegnet byttes ut med?
a) 5 - b) 6 - c) 12 - d) 2
LYKKE TIL!
mandag 28. juni 2010
Dag 4 – 5.døgn
Jenta kommer seg mer og mer, nå. Merker at å bevege seg ikke er så vondt lenger – trapper og turer går lettere, og i stedet for å krøke seg opp i sofaen (mer kryping enn noe annet) spretter hun oppi. Medisinering går bra. Matlysten er vel ikke den største, men nå er hun snart ferdig med smertestillende som kan ha en appetittreduserende effekt. Hun drikker ikke mye heller, men så er aktivitetsnivået lite, så…Hun sover mye, men virker ikke slapp, så jeg regner med det kommer seg det òg etterhvert. Hun prøver ikke en gang å slikke i såret. Bena og baken ja, men ikke magen. Hun som vanligvis har den runden på kveldsstellet tar det litt mer overflatisk nå. Men skal jo ikke klage på det. Sover med krage og har den på hvis hun er alene hjemme, men jeg har “testet” henne – hun legger seg i kurven på gangen, så venter jeg et lite minutt og går ut for å sjekke – men ikke en gang har jeg tatt henne i å prøve seg på “snikvasking” :D
Når vi går turer har begynt å bli litt mer “med”; snusing og små vimseturer, så hvis været er som nå skal jeg legge et lite godbit søk eller slepespor i hagen eller i den lille skogen her opp i morgen så hun får tatt seg litt mer ut :D Problemet er vel bare at ikke alle nabohundene som går turer der kommer og og vil spore! ;)
søndag 15. november 2009
Sporkurs - siste dagen
Tenkte jeg skulle ramse opp hva som kreves for godkjent spor i konkurranse; (det står også mer om dette og neste kurs på Marits hjemmeside)
600 m spor med bruk av 0,3 l blod. Sporet skal være 12-24 t gammelt. Det skal inneholde 4 vinkler, 2 avhopp (opphold i blodsporet) hvor av et i vinkel (altså retningsendring med et opphold før blodspor starter igjen. 1 sårleie - som hunden skal markere ved.
Et blodspor defineres som: Blod blandet med lukten av dyr, mennesker, brukket vegetasjon.
For å bli godkjent ettersøkshund (Søk etter skadd vilt): 1 stk 2. premie i blodspor + 1 fersksporprøve (følge minst 1 time gammelt ferskspor i min 20-30 min).
For Viltsporchampionat: 3 stk 1. premier av tre ulike dommere.
Det er et stykke igjen dit, men helt klart med litt innsats noe som går an å få til!
Dagen i dag begynte med å legge et spor på 150-200 meter som skulle ligge i 1 time før vi gikk, med to vinkler. Vi jobbet to og to i dag og la for hverandre. I blodet la vi også godbiter. Jeg la sporet for Rottweilleren Embla - og hun jobbet veldig rolig og konsentrert - ei fokusert jente! Cor afulgte også sporet, men var litt vimsete. Terrenget vi gikk i hadde de lagt spor i i går, lpuss at det var en del turgåere- selv om det var tidlig på dagen. Marit foreslo derfor at jeg la et kort spor med kun blod - sårleie og godbit i enden. Det gikk som en drøm - og da tror vi at hun ble litt forvirret av å ha for mange inntrykk og følge og at det var derfor hun vimset sånn. Vi la et spor til for å demonstrere sårleie - og så skulle vi legge et lengre spor med to vinkler og sårleie i en ny del av skogen. Også her var det folk og hunder som hadde gått og gikk mens vi la spor, men det er kjekt med utfordringer! Mens vi ventet på dette fikk Cora lov å være demo-hund når John Inge skulle vise avhopp. Og det gikk fint - rett på!
Tid for langsporet med sårleie og vinkler - både Embla og Cora klarte seg fint, til tross for utfordringer med forstyrrelser og fuktig og ulendt terreng! Så måtte vi flytte oss til et nytt område for å legge et rett spor med avhopp - vinkler med avhopp var litt dumt å ta sånne helt på slutten, de skulle jo avslutte med suksess! Også dette rette sporet gikk fint og tilslutt fikk vi alle utdelt kursbevis med bilde og tekst som var spesiell for hver hund - ut i fra John Inge og Marits observasjoner - SÅ GØY - og ekstrapremie var at vi fikk ta med hjem hver vår ferske skank:-)
Da kurset var ferdig og været fremdeles bra, bestemte Gunn m/Embla og jeg m/Cora for et besøk i Hundeskogen på vei hjem. Cora og Embla hadde MASSE energi igjen og sprang og lekte i en time der! Vi to-bente ble og enige om at vi skal samarbeide for å legge spor for våre kjøre 4-beinte siden vi faktisk ikke bor langt fra hverandre! Det skal bli spennende å se - både hvordan vi er som sporleggere og hvordan de klarer seg :-) Håper jeg kan få tak i bildene Gunn tok i dag - så skal dere og få se :-)
fredag 13. november 2009
Litt fra første valpekurset


Bokseren på dissebildene - Katinka møtte vi faktisk på NKKs utstilling på Orre - og på Trones i September :-) Veldig kjekt.
I helgen er det jo sporkurs vi har meldt oss på. Kjenner at det har vært et tett program i det siste - sammen med alt annet, men men - godt med alt som er gjort! Værmeldingene er vel som kan forventes i november på disse trakter - håper bare Cora blir så opptatt av å spore at hun glemmer at det er vått og kaldt og vind!
Jeg har i hvertfall vært og shoppet ny lue og vind- og vanntett Stormberg antrekk på XXL - kjekt med salg - og unnskyldning for hvorfor du trenger noe nytt :-)