Viser innlegg med etiketten skogen. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten skogen. Vis alle innlegg

søndag 15. november 2009

Sporkurs - siste dagen

Da var dagen over - vi er slitne nå både Cora og jeg. Tusen takk til Marit og John Inge v/Malmins Hundekurs for en kjekk og lærerik helg!

Tenkte jeg skulle ramse opp hva som kreves for godkjent spor i konkurranse; (det står også mer om dette og neste kurs på Marits hjemmeside)

600 m spor med bruk av 0,3 l blod. Sporet skal være 12-24 t gammelt. Det skal inneholde 4 vinkler, 2 avhopp (opphold i blodsporet) hvor av et i vinkel (altså retningsendring med et opphold før blodspor starter igjen. 1 sårleie - som hunden skal markere ved.

Et blodspor defineres som: Blod blandet med lukten av dyr, mennesker, brukket vegetasjon.

For å bli godkjent ettersøkshund (Søk etter skadd vilt): 1 stk 2. premie i blodspor + 1 fersksporprøve (følge minst 1 time gammelt ferskspor i min 20-30 min).

For Viltsporchampionat: 3 stk 1. premier av tre ulike dommere.

Det er et stykke igjen dit, men helt klart med litt innsats noe som går an å få til!

Dagen i dag begynte med å legge et spor på 150-200 meter som skulle ligge i 1 time før vi gikk, med to vinkler. Vi jobbet to og to i dag og la for hverandre. I blodet la vi også godbiter. Jeg la sporet for Rottweilleren Embla - og hun jobbet veldig rolig og konsentrert - ei fokusert jente! Cor afulgte også sporet, men var litt vimsete. Terrenget vi gikk i hadde de lagt spor i i går, lpuss at det var en del turgåere- selv om det var tidlig på dagen. Marit foreslo derfor at jeg la et kort spor med kun blod - sårleie og godbit i enden. Det gikk som en drøm - og da tror vi at hun ble litt forvirret av å ha for mange inntrykk og følge og at det var derfor hun vimset sånn. Vi la et spor til for å demonstrere sårleie - og så skulle vi legge et lengre spor med to vinkler og sårleie i en ny del av skogen. Også her var det folk og hunder som hadde gått og gikk mens vi la spor, men det er kjekt med utfordringer! Mens vi ventet på dette fikk Cora lov å være demo-hund når John Inge skulle vise avhopp. Og det gikk fint - rett på!

Tid for langsporet med sårleie og vinkler - både Embla og Cora klarte seg fint, til tross for utfordringer med forstyrrelser og fuktig og ulendt terreng! Så måtte vi flytte oss til et nytt område for å legge et rett spor med avhopp - vinkler med avhopp var litt dumt å ta sånne helt på slutten, de skulle jo avslutte med suksess! Også dette rette sporet gikk fint og tilslutt fikk vi alle utdelt kursbevis med bilde og tekst som var spesiell for hver hund - ut i fra John Inge og Marits observasjoner - SÅ GØY - og ekstrapremie var at vi fikk ta med hjem hver vår ferske skank:-)

Da kurset var ferdig og været fremdeles bra, bestemte Gunn m/Embla og jeg m/Cora for et besøk i Hundeskogen på vei hjem. Cora og Embla hadde MASSE energi igjen og sprang og lekte i en time der! Vi to-bente ble og enige om at vi skal samarbeide for å legge spor for våre kjøre 4-beinte siden vi faktisk ikke bor langt fra hverandre! Det skal bli spennende å se - både hvordan vi er som sporleggere og hvordan de klarer seg :-) Håper jeg kan få tak i bildene Gunn tok i dag - så skal dere og få se :-)