Viser innlegg med etiketten hytta. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten hytta. Vis alle innlegg

tirsdag 7. juni 2011

Svenska flaggans dag

…feiret jeg med min svenske Pinschertik på Rallybanen. Og for en bane vi gikk! Var veldig fornøyd med oss da – jeg hadde klart å skru henne på om ikke 100% så i hvertfall nok til at vi hadde kontakten fra skilt en. Det kommer mer etterhvert. Cora & krabber

Vi har ladet opp med en fantastisk langhelg på hytta der det ikke ble mye trening – litt enkeltmomenter på noen korte turer vi tok, men ellers har vi bare solt oss og Cora har vasset i timesvis, men det holder med å gå til magen så vidt toucher vannet synes hun. Krabber er spennende, enten hun graver de opp i fjæresteinene selv, eller de ligger i teina som her – litt skumle de største…

Langhelga hadde nydelig vær det meste av tiden, men mandagen opprant med et skikkelig regnvær som varte nesten sammenhengende hele dagen. Men ikke så mye å gjøre med det, og vi har jo trent de siste ukene kun i regnvær. Det som ikke var så ille var at det var god temp og ikke så mye vind. Man må ta det man får!

Vi møtte opp i god tid, ferdig luftet så tiden skulle brukes på å komme skikkelig i kontakt og legge inn noen momenter som oppvarming. Gikk relativt greit men vi har hatt bedre dager. Hun var vel ute totalt 4 ganger før det var vår tur og det gikk bedre for hver gang.

Det var totalt 6 ekvipasjer som stilte i klasse 1, 3 stykker i klasse 2. Alle syntes at været kunne vært bedre, trodde jeg var alene om å ha en hund som synes regnvær er noe av det værste som finnes. Jeg kjente at forventningene sank etterhvert som det nærmet seg start for det økte bare på i nedbørsmengder, og det kanskje hjalp, for jeg var ikke halvparten så skrekkslagen som jeg var ved vår første start.

Siden det regnet såpass lot jeg henne gå med dekken. Greit med fra start. 3. skiltet var sitt-dekk-sitt. Litt skev første sitt, ned i ligg –litt motvillig-og den siste sitten var litt kjapp, men vurderte at det får gå – helt til jeg var på vei inn i 4. skiltet – da tenkte jeg fillern, jeg skulle tatt den på nytt, men jeg visste ikke om det var for sent å gå tilbake igjen – så ja det var litt bobler i mitt hode allikevel. Pustet godt for da var vi i enkel 8 – og der følger hun greit og jeg fikk roet meg litt av igjen og tenkte at nå får vi vel bare la det stå til, Jeg gjorde det jeg kunne for å få henne til å holde seg hos meg og følte at jeg var bestemt og klar. Og ja da – resten av banen gikk vi riktig så flott syntes jeg og da vi kom i mål var jeg så glad! Uansett hva dommen ble var jeg skikkelig stolt av meg selv og Cora – for det er ikke før de siste 2 månedene (etter forrige konkurranse) vi har trent så målrettet. Og de første ukene etterpå tenkte jeg at det vil ta tid å vite hva vi må gjøre for å få fokuset og se ut som en helhet ikke ei som lokker hunden rundt hver sving og en hund som heller vil være alle andre steder! Men det klarte vi i stor grad i går og ja da - LETTELSE!

Fikk ikke sett Embla og Gunn sin debut, men det ble sagt at både vi og Gunn ble filmet, så jeg håper jeg får sjansen til å linke den inn senere.

Totalt 6 ekvipasjer og må si at i forhold til “klagingen” fra oss eiere i forkant av stevnet på hvor lite våre hunder likte regnvær, var hundene utrolig flinke og arbeidsvillige :)

Klasse 2 banen sto vi også og så på – og det ser jo ut som det er overkommelig, men nå må vi ikke ta utfordringene på forskudd – men ser kjekt ut å bryne seg litt på nye ting nå når vi kan alle momentene i klasse 1.

Så var det tid for dommen, og jeg hadde vel en snikende mistanke om at den kjappe sitten på skilt nr 3 ville diske oss. Det var totalt tre av 6 som disket, og ja – vi var en av de i dag. Grunnen som ble lest opp var at hun hadde dekken på! – men så kom det fram at sitten ville heller ikke blitt godkjent :( Jeg kan ikke huske å ha hørt eller lest at det ikke er lov å gå med dekken. Det betyr ikke at det ikke har blitt sagt. Før start ble det opplyst om at man ikke fikk gå med strupebånd, kun halvstrup, sele eller vanlig halsbånd. Ikke i mine tanker da at jeg ikke kunne ha dekken på. For klasse 2 blir det spesifisert at alle bånd skal av – halsbånd og flåttbånd. Og de fikk også beskjed hvis de ikke hadde tatt av båndet før de startet. Alle tre glemte det og fikk beskjed/spm av dommeren selv – kunne slikt kanskje blitt sagt fra til klasse 1 startende også? Men det er jo aldri dommeren sin skyld at man ikke oppnår det man vil, og man lærer stadig mer. Og det hadde jo ikke hjulpet oss uansett. Jeg er fremdeles veldig stolt av oss for det vi gjorde i går, jeg :D Kikket på dommerskjemaet da vi kom hjem (gikk ikke an å lese på stedet for det hadde regnet vekk), og det var kun 6 anmerkninger av totalt 19 skilt. Men altså en stk disk, men men. Forrige gang tror jeg kun det var 1 eller 2 skilt som IKKE hadde anmerkning på seg!

Gunn har vel et enda større glis i dag, for de tok 3. plass og fikk flott pokal. Jeg fikk ikke sett de for vi varmet opp da, så jeg gleder meg til videoen av de også :)

Marius som vi har gått på Rallykurs med stakk like godt av med 1. prisen i sin første start med sin Sita – bravo.

Kari Anne har jo i vår gått dommerkurs og hadde i går den siste prøven før hun blir “ekte” dommer. Tenk å kjøre fra Iveland utenfor Kristiansand opp hit for å dømme og så kjøre hjem igjen på en dag – og i tillegg med armen i gips! Sammen med henne dømte Ghita også og hun kom hjem fra Belger-treff i Belgia mindre enn en time før starten gikk. Dere skjønner at vi har ivrige og pliktoppfyllende instruktører/dommere. Tusen takk for innsatsen til de og – både for gårsdagen og for alle innspill i løpet av våren! Og på tross av været hadde vi mange tilskuere i går også – imponerende!

Må ta med et litt duggete og “vått” bilde av to stolte jenter:

med dommeren

Nå er det sommerferie, men det betyr vel ikke at vi har lyst å legge vekk all rallytrening for det vel?

mandag 5. april 2010

Siste del av påskens aktiviteter

Nå er det ingen nåde - i morgen er det hverdag og jobb igjen. Men vi har da fått litt gjort i dagene som har gått siden sist og :-) Vi har hatt en deilig tur i hundeskogen på fredag med Gunn og Embla + Zita - en liten herlig dame på 9 år - miks av collie, japansk spisshund og cocker spaniel, veldig rolig og behagelig i forhold til de to andre "togene". Herlig vær (bare litt byger) og lite folk - så det var bare å LØPE på! På lørdagen dro vi ut til hytta på Rennesøy - de hadde jo meldt ganske så OK vær ihvertfall for lørdagen, og noen få men fine timer fikk vi jo der inne. Fikk til og med tatt ut båten, og der er Cora en racer - like manisk på bølgene oppover skroget som i fjor ja! :S Det er så herlig der ute for hun storkoser seg med å utforske eiendommen og kan gå helt fritt - og så bjeffer hun hvis døra er igjen når hun vil inn igjen. Vi følger jo med litt i vinduene da, men hun gjør ingen ugagn eller prøver å komme seg vekk - det er bare hundehimmelen synes hun og den første halve timen var hun ganske propell og visste ikke helt hvor hun skulle begynne. Været var ganske så kaldt og vindfullt pålørdags ettermiddag - og det samme da vi sto opp på søndagen, så vi feiga ut og dro hjem etter kun ei natt med margfrost! Men, men vi har ihvertfall kommet igang for året!

I dag har vi vært på tur i Sørmarka med India og Gibson + alle de andre som går der, og det var en drøy time med futt og fart og gøy. Bare se bildene. Vi møtte til og med en Affenpinscher - ikke hverdagskost!



Cora fikk øye på 3 jenter til hest - og satte etter. Jeg så at rytterne stoppet hestene og snakket til "noe" på bakken - sikkert Cora, men jeg var så langt unna jeg kunne ikke helt se hvordan hun oppførte seg - vi har ikke "trent" på hester - bortsett fra de som står i innhegning her oppe - og de er superkule og sikkert kjekke å leke som hvilken som helst annen hund synes hun. Jeg er ikke fortrolig med hester - og siden de vi ser på tur ikke har eiere/ryttere med seg blir alt litt for "på kanten" etter min mening - så vi gir oss før ulykker skjer. Men altså i dag klarte hun å komme helt bort til de uten at jeg klarte å gripe inn. Jeg har trent litt innkalling med fløyte i det siste siden jeg ikke er noen kløpper på å plystre - og jammen kom hun ikke - selv med superkule hester på veien. Veldig fornøyd, og jeg MÅ få "sosialisert" henne på hester - for det er tydelig at det er noe hun synes er kult og vil gjerne at hun kan oppføre seg rundt de - ellers er jo potensiale for totalkatastrofe til stede!

En kort løpevideo med India og Gibson


Og en kjapp en til - dette med India og en Portugisisk Vannhund (tror jeg)...



Etter en god tur-runde tenkte vi å ta oss en runde på Agilitybanen før vi dro hjem. Gibson ble jo med, og Gunn og Embla som har gått nybegynner kurs i Palmehelga kom også - etter først å ha hatt en spordag. Det var nok litt i overkant å forlange en god økt på banen etter så mye aktivitet i forkant, for ingen av hundene var særlig "tilstede" etter kun en runde eller to på noen enkle hinder.... Stakkars. Her er Gibson - han er blitt supergod på slalom - og er blitt en "selvstarter"


Han fikk et lite "anfall" av angst han og - etter å ha gått møne, vippa - som han ikke syntes noe om i dag - skulle han gå over balansen - og så sa det stopp - vi tror at han tror at det er vippa- og bare går og venter på at bakken skal bevege seg som på vippa. Se de triste ørene da!!! Dakar!
Cora fikk ihvertfall tatt et par hinder og tunnelen, vippa, møne og balanse - stort sett alt utenom pølse og lengdehinder - da ble alt bare "mas". Ingen bilder av oss denne gang. Men her er Embla klar til dyst:

Vi fikk til slalomen bedre enn noensinne - selv om det fremdeles er heftig føring fra min side. Vippa tok hun flere ganger uten at jeg holdt igjen - og hun sprang opp igjen og ville flere ganger - men SÅ plutselig ble det en gang for mye - og det ble totalvegring på den. Men etter litt andre hinder kom hun seg over flere ganger - da med at jeg holdt litt igjen. Ingen vits å prente inn frykt for noe - vi har jo lang nok vei igjen til å mestre alt som det er :D Vi ble igjen og så på de store proffe trente litt etter at vi ga oss og la hundene i bilen. Det er så kult å se på - og hundene har det jo så kjekt! Skal slå opp litt hinder her i hagen har jeg planer om - tunnel, slalom og et hinder eller to + et lengdehinder kanskje? Blir kanskje litt mye - jeg bor jo ikke akkurat med 5 mål fritt rundt her, men det bør gå - om ikke alt på en gang!

Nå er hun helt utslått her - men fikk laks og potetrester etter søndagsmiddagen over tørrforet (smak og behag sier nå jeg) - og etter at det var fortært var det ned med rullgardina - og godnatt under teppet i sofaen her. :D