mandag 24. mai 2010

Pinsefri – men …

Nå er pinsa over, og tross værmeldingene har det vært flott sommervær faktisk – ikke før i dag det kom litt nedbør. Hadde vel planer om hytta i pinsa, men et par i familien har ikke vært helt  i slaget, og da er det ikke gøy å fryse innendørs der ute. De andre friske igjen nå, men nå har turen kommet til meg – sår hals og altfor mye snue, litt feber følger med og, men halsen er værst.

Vi har prøvd springeren flere ganger, på lørdag var alle 4 + dyret helt ut til Stokkelandsvannet i finværet – herlig. På terrassen etterpå la vi merke til at løpetiden som vi har mistenkt var i kjømda – var kommet ja! Hmmm – trodde vi var på 6 måneders-sykluser jeg, men nå altså tilbake igjen på 3,5 måned :( Ja ja – trøsten er da at vi har hele sommeren uten det å tenke på ihvertfall! kjekt å ha springer da – så får vi trim og løping, selv om det ikke er helt fritt.

Nå er det jobb igjen – og alle langhelgene brukt opp! Godt vi har høsten og ferien å se fram til da!

torsdag 20. mai 2010

SPRINGER

Som sagt har jeg gått til anskaffelse av Springer siden jeg fikk ny, kul sykkel til bursdagen. I dag monterte vi (les: mannen, mens jeg holdt i sykkelstyret og ga gode innspill :-D) den. Da vi dro fram sykkelen ble Cora kjempegira – hun vet godt hva man gjør med den – springer! Sp vi fikk litt hjelp fra hennes labber og snute også! Vi fikk den på til slutt, selv om vi underveis diskuterte hvilke forbedringer som burde vært gjort – flinke sånn. Men som sagt, den kom på og vi “monterte” Cora til den. Litt skummelt syntes hun det var å gå så nærme sykkelen, spesielt når det klikket i girene, men hun tåler alt for å få lov til å løpe – så i vei la vi. Hun har vært på sykkelturer før, ikke med meg, men Stein har hatt henne bare i styret i vanlig bånd – så helt fremmed for henne var ikke sykkelen. Ikke så veldig langt denne første gangen, men hun sprang villig, men kjente et lite drag i sykkelen hele veien, for hun ville lengst mulig unna sykkelen. Litt på asfalt, i rolig tempo, og så kom vi ut på grus og skogssti – da ble det kult. Hun striket skikkelig en gang, for hun måtte jo gå på do – halle mann “mamma” – skjønner du ingenting?, men ellers veldig greit. Ikke så mye trenng for meg – det er akkurat som å ha en liten motor på sykkelen, men snart kan vi kanskje invitere none med på sykkeltur gjennom parken og rundt Stokkelandsvannet (tok du den, Gunn?) – da blir vi nok gode og slitne alle sammen :) Men reklamen holdt hva den lovet – at hunden lærer eter kun kort tid hvordan det “funker” og at utstyret skal dempe dra-ingen fra hunden din. Det er ikke alle reklamer man kan si det om! Anbefales.

onsdag 19. mai 2010

17.mai og andre aktiviteter

Nå har den store dagen kommet og gått. Siden sist har vi gjort hverdagsting – ikke så mye strukturert trening, men Cora har fått prøvd seg på Agilitybanen, gått til Bynuten, i parken, i skogen og på stranda. Kurset vi går på har hat pause i noen uker – og jeg merker at å gå på kurs holder motivasjonen for trening oppe – men snart starter vi igjen. I huset er det jo feiring både 16. og 17. mai – så Cora har hatt det travelt med å passe på besøk som kommer og går. 17. mia måtte hun være hjemme under barnetoget fra morgenen, men fikk være med å gå en runde i gatene etterpå. Masse spennende – og for mye forstyrrelser – for hun ble helt spiker! Men vi kom oss da hjem igjen uten å bli for uvenner. Så var det bare å vente på at neste runde med besøk kom – og siden Cora synes det er kjempespennende med besøk, ble det litt trening og litt ilsing, men hun roer seg fort av – ikke rart for det går none kcal på den første fasen. Etter at alt var over la hun seg rett ut med pynt og alt:

P1606_17-05-10

Nå har det jo vært noen dager med terrassevær – selv om det ikke var 100% på 17. – og Cora nyter virkelig utelivet når alle er med: P1255[01]_14-05-10Nyslått gress og kos – i solvarmen!!! 

I dag møtte vi Gibson og folk i Hundeskogen. Vi dro litt i forkant og parkerte ved bråsteinvannet og gikk turstien rundt for å treffe de på stien.

P1744_19-05-10 P1744[01]_19-05-10

På det første bildet rakk jeg ikke å få henne med, men plutselig var hun tilbake igjen!

Vi hadde god tid, så etter at hun hadde sprunget som en tulling mellom alle trærne – mellom og over og under, trente vi litt på å roe seg av, selv om vi var på “fritur”. Hun gikk fint i bånd, og måtte sitte fint og vente pg se på andre hunder som gikk videre innover i skogen. Ganske fornøyd – problemet ble at det kom none løse hunder som eieren ikke ropte inn enda de burde se at vi trente i skogholtet der…. så litt “krangling” med de ble det. Da tok vi en ny runde – hun fikk løpe litt – og så i bånd igjen og så satt hun på fanget mens vi så Gibson kom i den gule bilen (som hun kjenner igjen) – og kom helt bort før hun fikk hilse. Etter alt dette trodde jeg kansje at hun ville ta det litt mer med ro på resten av turen, men nei da – jenta hadde MYE mer energi hun! Men enkel å få inn i bilen, og nå i ettertid har hun vært sofagris og fulgte bare med på verden da Lars Monsen og Kayaque gikk siste strekket til Nordkapp. Sofa og TV er avkobling selv for en Pinscher! Passer godt inn i familien da – først fin skogstur – og så sløving!

Jeg fikk ny sykkel til bursdagen , og i dag kjøpte jeg Springer – så snart er vi klare og motiverte for kjekke sykkelturer!

tirsdag 4. mai 2010

Endelig litt oppdatering!

To uker siden sist– for en skam! Men jeg får ta det igjen nå… Siden forrige innlegg har vi vært på et nytt mandagskurs, på Agility banen, i Hundeskogen, på Vigdel stranda, i familiebursdag på søndag - og i går, en herlig tur på Vistnes.

Vistnesfyr Vistnes fyr

mandagskurset sist gang var det shaping og overføring av target fra finger til gjenstand som sto på programmet. Target er noe Cora har skjønt og vi har gjort en del av. Ofte hvis hun ikke skjønner hva vi venter på, begynner hun å touche hånda eller foten min – eller døra eller kurven sin :D. Overføring av target gikk derfor greit. Shaping på klosse med å ende opp i utgangsposisjon øvde vi også godt på, men vi er ikke helt i mål enda.

Agilitybanen gikk det vel greit nok, men nå er altså vippa blitt litt skummel. Det satt i fra sist gang, da vi var akkurat en gang litt for tøffe med å gå over. I tillegg spredde dette seg til balansebommen og – men hun kom da over tilslutt – noenlunde frivillig (bare litt pølsebit langs bommen ;-)), så vi skal nok klare det bedre neste gang. Ikke så mange på treningen, så Monica og jeg prøvde å lage en liten bane og gå med hundene en og en. Den andre måtte stå og vente – og dette er nesten det vanskeligste – god trening! :D Slalomen gikk bra – bedre enn noen gang før – så jo da – dette skal bli bra.

Vigdel; Der var Stein og Cora – og hun fikk springe!!!! Og tok seg like godt et bad i bølgene – og i silobekken – så et lite bad var påkrevd da de var vel hjemme igjen. Det er ikke det kjekkeste hun gjør – så da var hun ganske så utslått etterpå.

soleseg

Strekk ut i sola…

I hundeskogen er det jo alltid kjekt – og nå etterhvert begynner det å bli noen “faste” hunder vi treffer på – og selvfølgelig mange nye – alle er like kjekke og hun hilser fint og avmåler situasjonen – før hun som regel ender opp med å invitere de til kappløp – det er jo det vi gjør når vi får springe fritt på fine stier! Det var en herlig dag, for det var litt le for den litt sure vinden, og sola fikk skikkelig tak- Rett hjem og i sola på terrassen. Et herlig liv! Har til og med plantet litt – og noe har overlevd vinteren – måtte bare ha med at det er kommet litt farger i vår hage også!

   blomst-hvit sol blomst

Søndag var vi i familiebursdag. Den var utendørs og med mye unger og besøk som kom til ulike tider (=stadige forstyrrelser) – i tillegg til masse sauer og lam på nabojordet! Det tok en stund, men hun roet seg til slutt på teppet sitt i solsteiken. Kjempetrening – som vi må gjøre mer av.

familieselskap hagebarn
Her ligger hun og myser mens det er “Sisten” i hagen. Mye skrål og støy, men h un har “kapitulert”…

Vistnes; Så skulle vi endelig få hilse på Emil. Det er den lille 15 uker gamle jakt-labradoren til Kari Anne. Vi tok turen ut sammen med Gunn og Embla. Kari Anne har faktisk vært instruktør på de valpekursene vi gikk på – ikke det samme, men. Verden er liten som mange av oss har funnet ut – Gunn og jeg møttes jo ikke før på blodspor-kurset i høst! Det var veldig kjekt å treffe Kari Anne igjen – og Emil var jo bare en nuuuudelig liten tass. Masse bilder følger. Området vi gikk i var helt nytt for meg – men det frister å komme igjen – herlig turterreng. Takk Kari Anne for at du dro oss ut dit – og du hadde rett – det var kortere på vei hjem ;-)

Emil var forsiktig, men sprang sammen med de to tuttene – og de på sin side var greie med den lille tassen. Emil fikk ikke være med på hele turen – det skulle jo bare mangle, litt langt for en så ung hund– så matfar kom og hentet ham og det ble en ren jentetur resten. Tror bildene skal få tale for seg:

Emil emilgodbit

Emil og Embla er på godbitsøk –

 Coraskog

…og da kommer Cora luskende også – hun hadde bare hatt seg en liten løpetur!!

Hvor er hundene i dette bildet?

findthedogs

mellombakkarKjekt å springe – uansett underlag!

  Det syns begge hundene!

kommer

tiggejenter

Og etter all den gode balanse- og kondistreningen de hadde gjort syntes de virkelig at de fortjente en godbit – pliiiiis!?

tirsdag 20. april 2010

Cora på sporet

I går var det kurskveld igjen, men denne gangen med en liten og kjekk vri. Karin driver jo egne kurs i ID-spor på  Trofast Hundeopplæring, og i går fikk vi en liten innføring i hvordan det er å gå ID-spor. Karin har en egen blogg også – så ser dere hvor seriøst hun tar “hundekarrieren sin – flink dame! Vi har jo gått helgekurs i Viltspor/blodspor, så litt har vi prøvd oss, men aldri med en figurant (person) i ved sporslutt. Nå hadde jo ikke Marius (figurant) gjemt seg så godt som dere kan se av bildene under, men det var tydelig på de hundene som var med at de skjønte tegningen. Marius har jo hundetekke (heter det det?) så det holder så premien for å finne ham var jo mer enn god nok for de firbente!

Her litt bilder fra i går kveld:

Dette er Kira - portugisisk vannhund

-----------

Dette er Bessie – en tysk spets:

----------

Og til slutt Cora-tutta:

Han-gikk-dit

Han gikk den veien…?  

Ivrig
Vet han gjemmer seg her….(litt overivrig?!)

Prøver å få henne til å forstå at det er kjekt å leke som belønning utendørs også – ikke bare pølse, men lekene er superkule – så lenge de er innendørs!!!

lekepremie Flinke jenta :)

Ellers ikke så mye å berette fra uka som gikk – en tur i hundeskogen på søndag – og der var det nesten flere folk enn hunder for en gangs skyld, men alle som va der hadde med eller var hundevante – så ingen sure miner. Faktisk en del godord å få av jenta, lydig var hun på innkalling, faktisk sånn at de bemerket det. Rett fra lek med hunder til meg uten noen nøling. Jeg klarte også å få henne til å la være å gå bort å snuse på nistepakka noen unger hadde lagt igjen på et bord – og må jo ta det med – flott skinnende pels. Det siste er jo ikke noen innsats fra vår side – Pinscherne har jo velur-pels som glinser veldig nå i vårsola! Men alltid kjekt å høre!

mandag 12. april 2010

Byjenter på gårdsbesøk

Gunn (med Embla) har jo en gård som nesten ligger i Sandnes sentrum, og nå er det lam der oppe. Jeg har bedt fint om å få ta med jentungen opp dit hvis de fikk kopplam, og denne helgen kunne vi komme på besøk. Ellen fikk til og med ha med ei venninne. Det var en ny opplevelse for disse by-snuppene på 9 år - på godt og vondt - gårdslukter er visst ikke helt deres greie!! Men de koste seg masse og fikk lov både å mate og holde lammene som bare er noen få dager gamle, ta ut kaninen, kose med Zita - en herlig gammel "dame" som elsker å kose, og lete etter kattene som bor en eller annen plass på gården! :D Her fra lammefjøset:


Etter dette dro vi ut til Hellestø for å lufte alle hundene. Her er Cora og Embla i typisk lek. Jentene trodde det var slåsskamp, men det er bare litt høylydt leking!

I de værste raptusene synes Zita det blir litt mye - hun er så rolig og for gammel til slikt tull - da er det bedre å sette seg ned ved de små jentene og vente på litt mer kos:-)


Ellers så har jeg atså vært på IKEA og kjøpt en sånn krypetunnel for unger som jeg tenker å bruke som AG-tunnel i hagen. Den er litt lett og kort, men kan sikkert festes i bakken på et vis. I tillegg kjøpte jeg tynne gardinstenger på salg der (15 kr stk) som blir fine slalompinner for trening utenom å gå opp på banen. Kan ikke klage på været heller - så nå er det bare å komme seg ut å trene! Kanskje vi rekker litt før vi skal på "Karin-kurset" i kveld?

mandag 5. april 2010

Siste del av påskens aktiviteter

Nå er det ingen nåde - i morgen er det hverdag og jobb igjen. Men vi har da fått litt gjort i dagene som har gått siden sist og :-) Vi har hatt en deilig tur i hundeskogen på fredag med Gunn og Embla + Zita - en liten herlig dame på 9 år - miks av collie, japansk spisshund og cocker spaniel, veldig rolig og behagelig i forhold til de to andre "togene". Herlig vær (bare litt byger) og lite folk - så det var bare å LØPE på! På lørdagen dro vi ut til hytta på Rennesøy - de hadde jo meldt ganske så OK vær ihvertfall for lørdagen, og noen få men fine timer fikk vi jo der inne. Fikk til og med tatt ut båten, og der er Cora en racer - like manisk på bølgene oppover skroget som i fjor ja! :S Det er så herlig der ute for hun storkoser seg med å utforske eiendommen og kan gå helt fritt - og så bjeffer hun hvis døra er igjen når hun vil inn igjen. Vi følger jo med litt i vinduene da, men hun gjør ingen ugagn eller prøver å komme seg vekk - det er bare hundehimmelen synes hun og den første halve timen var hun ganske propell og visste ikke helt hvor hun skulle begynne. Været var ganske så kaldt og vindfullt pålørdags ettermiddag - og det samme da vi sto opp på søndagen, så vi feiga ut og dro hjem etter kun ei natt med margfrost! Men, men vi har ihvertfall kommet igang for året!

I dag har vi vært på tur i Sørmarka med India og Gibson + alle de andre som går der, og det var en drøy time med futt og fart og gøy. Bare se bildene. Vi møtte til og med en Affenpinscher - ikke hverdagskost!



Cora fikk øye på 3 jenter til hest - og satte etter. Jeg så at rytterne stoppet hestene og snakket til "noe" på bakken - sikkert Cora, men jeg var så langt unna jeg kunne ikke helt se hvordan hun oppførte seg - vi har ikke "trent" på hester - bortsett fra de som står i innhegning her oppe - og de er superkule og sikkert kjekke å leke som hvilken som helst annen hund synes hun. Jeg er ikke fortrolig med hester - og siden de vi ser på tur ikke har eiere/ryttere med seg blir alt litt for "på kanten" etter min mening - så vi gir oss før ulykker skjer. Men altså i dag klarte hun å komme helt bort til de uten at jeg klarte å gripe inn. Jeg har trent litt innkalling med fløyte i det siste siden jeg ikke er noen kløpper på å plystre - og jammen kom hun ikke - selv med superkule hester på veien. Veldig fornøyd, og jeg MÅ få "sosialisert" henne på hester - for det er tydelig at det er noe hun synes er kult og vil gjerne at hun kan oppføre seg rundt de - ellers er jo potensiale for totalkatastrofe til stede!

En kort løpevideo med India og Gibson


Og en kjapp en til - dette med India og en Portugisisk Vannhund (tror jeg)...



Etter en god tur-runde tenkte vi å ta oss en runde på Agilitybanen før vi dro hjem. Gibson ble jo med, og Gunn og Embla som har gått nybegynner kurs i Palmehelga kom også - etter først å ha hatt en spordag. Det var nok litt i overkant å forlange en god økt på banen etter så mye aktivitet i forkant, for ingen av hundene var særlig "tilstede" etter kun en runde eller to på noen enkle hinder.... Stakkars. Her er Gibson - han er blitt supergod på slalom - og er blitt en "selvstarter"


Han fikk et lite "anfall" av angst han og - etter å ha gått møne, vippa - som han ikke syntes noe om i dag - skulle han gå over balansen - og så sa det stopp - vi tror at han tror at det er vippa- og bare går og venter på at bakken skal bevege seg som på vippa. Se de triste ørene da!!! Dakar!
Cora fikk ihvertfall tatt et par hinder og tunnelen, vippa, møne og balanse - stort sett alt utenom pølse og lengdehinder - da ble alt bare "mas". Ingen bilder av oss denne gang. Men her er Embla klar til dyst:

Vi fikk til slalomen bedre enn noensinne - selv om det fremdeles er heftig føring fra min side. Vippa tok hun flere ganger uten at jeg holdt igjen - og hun sprang opp igjen og ville flere ganger - men SÅ plutselig ble det en gang for mye - og det ble totalvegring på den. Men etter litt andre hinder kom hun seg over flere ganger - da med at jeg holdt litt igjen. Ingen vits å prente inn frykt for noe - vi har jo lang nok vei igjen til å mestre alt som det er :D Vi ble igjen og så på de store proffe trente litt etter at vi ga oss og la hundene i bilen. Det er så kult å se på - og hundene har det jo så kjekt! Skal slå opp litt hinder her i hagen har jeg planer om - tunnel, slalom og et hinder eller to + et lengdehinder kanskje? Blir kanskje litt mye - jeg bor jo ikke akkurat med 5 mål fritt rundt her, men det bør gå - om ikke alt på en gang!

Nå er hun helt utslått her - men fikk laks og potetrester etter søndagsmiddagen over tørrforet (smak og behag sier nå jeg) - og etter at det var fortært var det ned med rullgardina - og godnatt under teppet i sofaen her. :D