I dag hadde vi avtale med
Gunn og Embla om å møtes i Skjævelandsskogen for å legge vårt første egne blodspor. Oppmøte kl 11 - men det viste seg å være for sent - skogen var allerede opptatt av kurs i ID-spor (med Karin fra Hverdagslydighetskurset og Ragnhild med Phoebe bl. a) og også Marit og Jan fra sporkurset - så da måtte vi putle oss ned i den mørke delen av skogen. Gunn hadde gått til innkjøp av merkebånd og blod - og tappet det på flasker. Det var egentlig bare for meg å møte opp, og vi begynte å lage merker (klyper og merkebånd) (faktisk så hadde jeg med klypene da, må jo få sagt det, så jeg ikke virker som "grastispassasjer" her!)
Dagen ble fdin den uansett, fikk til og med inn en rast med Kvikk-Lunsj og kaffe mens biler og hester kjørte forbi :-D. La først ut "hovedsporet" - ca 150-200 m med både vinkel (2) og sporleie, avhopp og selvfølgelig skank i slutten. Blodforbruk ble ikke målt, men ble lagt for annenhvert skritt (ca hver annen meter?) og ingen godbiter før slutten. Det fikk ligge en halv time, og i mens la vi hvert vårt korte spor (15 m)- Gunn la inn sårleie, og jeg la ett med vinkel. De fikk ligge bare 10 min før vi gikk det - og da var det tid for det store. Jeg gikk Gunn sitt spor og Gunn gikk i mitt. Terrenget jeg la spor i endte i en krattskog, men Embla orienterte seg fint - men gikk fort forbi sårleie og vinklene ble mer buer - så de skjønte fint hvor sporet gikk (litt mye blod? = for lett) og avhoppet brydde de seg ikke særlig om.
Cora gikk også sitt fint, men det samme der, og i tillegg vimset hun litt rundt om kring underveis - stort sett fant hun veien uten stram line. Men ser at Embla er mye roligere i sine spor enn Cora- hun er IVRIG, og tror hun tar opp flere lukter som hun lar seg distrahere av. hmmm
Etter Kvikk-lunsj pause la vi et spor til hver -ca 75-100 m (?) med vinkel og sårleie. De gikk fint for begge to. Begge hundene var interesserte i skanken ved slutten i dag, og de skjønner helt klart hva som gjelder. De "slurver" litt i vinklene, kanskje er det for mye blod så de ikke må lete opp sporet igjen, men går bare rett fram i deres hode. Kanskje det samme med sårleie - de kjenner lukta av neste "drypp" så sterkt at de ikke tar seg tida til å lukte ekstra på økt mengde blod. Neste skritt diskuterte vi litt underveis i dag, skal vi øke liggetiden på sporet, lengden eller redusere mengde blod - eller alt eller deler av det på en gang? Kanskje rådføre oss med kurslederne - de vil sikkert kunne gi oss gode råd.
Hadde det kjekt i skogen i dag. Veldig hyggelig at det var "naboer" som også synes dette var spennende, da blir det lettere å komme seg ut. Det kjedeligste med hele dette er å legge sporet og vente! Gleder meg til vi kommer dit at det kan legges en dag og så komme rett ut dagen etterpå og gå det med det samme vi komme fram!
Takk for en hyggelig dag i skogen, Gunn! Gleder meg allerede til neste gang. I morgen er det en travel dag, først min trening og så er det rett på hundekurs - i morgen står det "burlek" på programmet - og så er det jo bare 25 dager igjen til jul! Hjelp - her må lages lister og planer hvis det skal gå i hop til jul! MEN - har fått fram adventslys og hengt opp dørkrans og fått utelys på (på ett tre i hvertfall!)