Viser innlegg med etiketten jul. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten jul. Vis alle innlegg

torsdag 2. desember 2010

Da var det tiden igjen…

imageDesember har begynt og tenkte å fortsette litt i samme stil som i fjor med litt julegåter av ymse karakter. I fjor var det litt “surmuling” fordi det var mattenøtter (noen av de), men det betyr jo bare at det er noe man kan bli bedre på – så her har dere sjansen i år igjen. Jeg har til og med laget nøtte-kalender med logiske og matematiske nøtter til ungene mine jeg. De får belønning for hver nøtt de klarer å løse. Kan nok ikke love dere det samme, men man vet jo aldri??? Kjekt hvis dere vil være med å leke, da.

Årets første – begynner i litt enkel stil:  Hvordan fortsetter denne tallrekka? 1, 1, 2, 3, 5, ?, ?

image

I tillegg tenkte jeg å lage en liten årskavalkade i bilder og presentere litt utover i desemberbloggingen min. Greit å få en oversikt for min egen del tenkte jeg. Se hva vi har gjort hvor langt vi har kommet og hva vi har igjen? 

Vi starter med januar i dag:

Vi hadde jo en god, “gammeldags” hvit jul i fjor og den fikk vi utnyttet til både skøyter og ski:

image image

Skøyteis på Stokkavannet…

imageimage

…og kjekke skiforhold i Sirdalen (selv om det var litt kaldt nyttårsdagene!) Vi lærte hvertfall at Cora synes snø er supert – og at hun fint kan brukes til familieaktiviteter om vinteren også – f.eks trekkhund opp de bratteste bakkene.

Og så gikk vi jo til anskaffelse av potesokker (hi-hi) – må legge ut filmsnutten her igjen selv om den ikke er av beste kvalitet:

mandag 28. desember 2009

Jula og Romjula

Tiden og dagene ble hektiske i år og ja! Siden sist; Julaften skulle vi være hos min far med mange andre - så tenkte det var en god ide å la henne få løpe fra seg. Gibson og Henning ville være med i Hundeskogen tidlig på dagen. Men den stakkars lille Polo'en min sleit med bakken opp uten pigger i vinterdekkene sine - så jeg ga opp og parkerte på en lten møteplass i bunnen. Etter en tur i høy snø med mye gøy for de 4-bente skulle vi hjem igjen - men vi satt fast! mye om og men, men kom meg løs til slutt vha to dansker! Heldigvis :-) Da vi kom hjem fikk hun en liten "tidligpresang" - ferskt storfebein - litt skummelt til å begynne med - men så - bare se her - nam;


Så på kvelden var det tid for middagsselskap - og det ble litt kos og - her med "tante" Ingunn, "kusine" Kaja og "søster" Ellen:
Vi har kjøpt nytt reisebur på utsalg - og det fikk vi prøvd på julaften. Ikke helt fornøyd med det, men vi trener - for vi skal feire nyttår og nyttårshelgen på ei hytta - og der kan hun ikke ligge i møblene som her hjemme - så nå står det her inne og hun får mange godbiter når hun legger seg der og ikke dytter det rundt omkring - for det går jo an - og er kjempekjekt!

Vi har jo fått mye snø - og hun har det så gøy! De siste dagene har det blitt mildvær og litt kaldere om nettene - så snøen er ikke så lett og fin som den var - og det kommer jo og et lett skarelag oppå. Det er hun ikke så fornøyd med - hun går med sprikende tær - og liker ikke når hun detter gjennom - festlig syn. Hun får også potefett før vi går ut, for jeg liker ikke å ha naken hud mot is og snø - og sikkert ikke hun heller. Problemet er at hun sklir rundt på parketten og i trappene her inne - litt skeptisk da :-) På lørdag var hun med Stein og Ellen på Dalsnuten - og da var snøen dyp og ikke så kul - men hun sprang og koste seg der og.

Søndagen fikk vi komme på besøk til Embla og Gunn - fra sporkurset vårt. De bor på en gård ikke så langt herfra - men tok vel en drøy halv time å gå opp siden det var litt holkete på gangstiene oppover. Vel framme slapp vi dyra og de fikk springe over markene og inn i et lite skogholt som hører til gården. Jentene er begge to ganske sjef - og "kjeklet" litt og til tider nesten slåss, men mye springing og lekekamp. Fikk tatt seg ut skikkelig begge to, tror jeg - Cora var ihvertfall skutt da vi kom hjem - og mesteparten av kvelden. Cora er jo vant til at hun styrer showet når hun setter igang - Embla var ikke helt enig i det - og Cora har godt av å bli satt litt på plass. Vi går jo ofte tur med Gibson - og han lar henne få styre - og få pinnene - og godbitene :-) Her er bilder fra søndagen - flere i album på Coras Side:
Nå kommer jeg og tar deg!
Ha-ha - du klarer ikke!
Kom igjen, da!
Halve størrelsen!
Mye spennende i Asheim-skogen!


Flotte Embla!

Ikke lett å ta gode bilder med litt mørkt vær - skog og svarte hunder mot hvit snø ser jeg - har prøvd å fikse på noen av de - men dere får ta de som de er :-)

søndag 6. desember 2009

Gratulerer til Kari Anne

Kari Anne gjettet gåten i går og som lovet skal jeg gjøre ekstra stas på henne her inne :-) Sjekk ut bloggen hennes . Kari Anne var instruktør - en veldig givende så dann, på Valpekurset vi gikk på i regi av Fokus Hundeskole. Hun driver med mye innen hund og hundesport, men det siste nå er at hun klarte kravene i klasse 2 Rallylydiget. Hun har en flott Rottweillertispe - Ayla - og deres hverdag og mange nyttige tips får dere på sidene hennes!

Legger inn en ny gåte også jeg, når jeg først er her;

Foruten at de selvsagt er å finne i samme ordbok, hva annet binder disse ordene sammen og gjør dem til en helt spesiell gruppe?

Flor - lime - Irak - rep - alle - mot - senga

Lykke til!

Vi har nettopp vært i HUndeskogen med Gibson, og "tante Mira" var og med i dag - så ekstra kjekt. Cora fikk rast fra seg, så nå sover hun. Vi fikk trent litt på burleken med buret i bilen - ikke helt der enda, men buret her inne funker fint! Litt båndtrening på siste del av turen, og kom-sitt på stuegulvet før vi gikk. Viktig å gjøre leksene før kurset i morgen:-).
Kakemennene er ferdig pyntet, men det ble dårlig med husvask - håndballkampene var kjekkere - og så strikker jeg genser til Odin (Pinschergutt) og vognteppe til "Lindis" sin gutt (fra Pinscherforumet). Alt er kjekkere enn å vaske hus! Nå er det middag - vi snakkes!

søndag 29. november 2009

Blodspor - på egen hånd

I dag hadde vi avtale med Gunn og Embla om å møtes i Skjævelandsskogen for å legge vårt første egne blodspor. Oppmøte kl 11 - men det viste seg å være for sent - skogen var allerede opptatt av kurs i ID-spor (med Karin fra Hverdagslydighetskurset og Ragnhild med Phoebe bl. a) og også Marit og Jan fra sporkurset - så da måtte vi putle oss ned i den mørke delen av skogen. Gunn hadde gått til innkjøp av merkebånd og blod - og tappet det på flasker. Det var egentlig bare for meg å møte opp, og vi begynte å lage merker (klyper og merkebånd) (faktisk så hadde jeg med klypene da, må jo få sagt det, så jeg ikke virker som "grastispassasjer" her!)

Dagen ble fdin den uansett, fikk til og med inn en rast med Kvikk-Lunsj og kaffe mens biler og hester kjørte forbi :-D. La først ut "hovedsporet" - ca 150-200 m med både vinkel (2) og sporleie, avhopp og selvfølgelig skank i slutten. Blodforbruk ble ikke målt, men ble lagt for annenhvert skritt (ca hver annen meter?) og ingen godbiter før slutten. Det fikk ligge en halv time, og i mens la vi hvert vårt korte spor (15 m)- Gunn la inn sårleie, og jeg la ett med vinkel. De fikk ligge bare 10 min før vi gikk det - og da var det tid for det store. Jeg gikk Gunn sitt spor og Gunn gikk i mitt. Terrenget jeg la spor i endte i en krattskog, men Embla orienterte seg fint - men gikk fort forbi sårleie og vinklene ble mer buer - så de skjønte fint hvor sporet gikk (litt mye blod? = for lett) og avhoppet brydde de seg ikke særlig om.

Cora gikk også sitt fint, men det samme der, og i tillegg vimset hun litt rundt om kring underveis - stort sett fant hun veien uten stram line. Men ser at Embla er mye roligere i sine spor enn Cora- hun er IVRIG, og tror hun tar opp flere lukter som hun lar seg distrahere av. hmmm

Etter Kvikk-lunsj pause la vi et spor til hver -ca 75-100 m (?) med vinkel og sårleie. De gikk fint for begge to. Begge hundene var interesserte i skanken ved slutten i dag, og de skjønner helt klart hva som gjelder. De "slurver" litt i vinklene, kanskje er det for mye blod så de ikke må lete opp sporet igjen, men går bare rett fram i deres hode. Kanskje det samme med sårleie - de kjenner lukta av neste "drypp" så sterkt at de ikke tar seg tida til å lukte ekstra på økt mengde blod. Neste skritt diskuterte vi litt underveis i dag, skal vi øke liggetiden på sporet, lengden eller redusere mengde blod - eller alt eller deler av det på en gang? Kanskje rådføre oss med kurslederne - de vil sikkert kunne gi oss gode råd.

Hadde det kjekt i skogen i dag. Veldig hyggelig at det var "naboer" som også synes dette var spennende, da blir det lettere å komme seg ut. Det kjedeligste med hele dette er å legge sporet og vente! Gleder meg til vi kommer dit at det kan legges en dag og så komme rett ut dagen etterpå og gå det med det samme vi komme fram!

Takk for en hyggelig dag i skogen, Gunn! Gleder meg allerede til neste gang. I morgen er det en travel dag, først min trening og så er det rett på hundekurs - i morgen står det "burlek" på programmet - og så er det jo bare 25 dager igjen til jul! Hjelp - her må lages lister og planer hvis det skal gå i hop til jul! MEN - har fått fram adventslys og hengt opp dørkrans og fått utelys på (på ett tre i hvertfall!)