Nå har vi altså hatt teori, privattime og første time på høstens kurs i Canis-regi v/Karin B. Lyng. I går kveld var det første kveld med alle hundene (4 stykk) + en lånehund som vi fikk trene forstyrrelser med.
Som sagt er det ingenting jeg ikke har hørt før, men alle gode ting kan ikke sies for ofte. I går var det basic kontakttrening som gjaldt – både når de gikk ut av bilen, ved fri bevegelse rundt på treningsfeltet og også å følge etter men eier gikk bakover. Det gikk kjempefint. Ellen var den som sto for klikking og belønning mens jeg var “linefører”. Det er første gang Ellen har trent Cora i en slik setting og jeg tror det ga mersmak – de var slitne begge “småjentene” da vi kom hjem gitt!
Og treningen gikk kjempefint – litt spennende lukter i ene enden av trenigsfeltet, men ellers kunne hun ikke brydd seg mindre om de andre hundene – ingen hun kjente fra før. Til og med var det fremmed hund som kom inn til bilen vår med åpent bur i – men kylling og pølse og Ellen var mer interessant. :)
Med i kursavgiften følger det med ei bok – og siden vi hadde 100% hverdagslydighet fra før fikk vi velge en annen. Da ble det “Klikkertrening for din hund” (av Cecilie Køste og Morten Egtvedt). Ser ut til å være e kjekk bok med tips til aktivisering og innlæring.Litt kult å se Linn Palm sin bok – “Valpen flytter hjemmefra” var en del av utvalget hun hadde tatt med seg. Linn er erfaren Pinscher eier med Knøttet og Zorro og har altså skrevet ei bok som er blitt godt tatt i mot på hundefronten. Kjekt det.
I tillegg gikk vi til anskaffelse av nytt leketøy. Neste uke skal vi begynne med innkalling – da er det jo alfa og omega at du er kulest av alt kult (måker, kaniner, katter, hunder – konkurransen er stor!). Leka er fra Crash Test Toys – og kalles en Whippet leke – en saueskinn”hale” i enden av en flexisnor som er festet til en pinne. Mer som en katteleke. Den skal vi altså leke med hver gang vi roper henne inn for at hun skal synes det er kult å komme. Så kan vi begynne med fløyteinnkalling når forventnigene til kule leker med oss er “innprentet” :) Har også kjøpt inn to konger – for bytteleking fant vi ut på privattimen var kjekt. Og kongene var kule å leke med for de spratt mer ukontrollert.
Etter at jeg meldte oss på kurset har jeg merket at jeg har begynt å tenke på hva vi har lært på tidligere kurs, og har prøvd å gjeninnføre noe av det vi en gang har lært. Og jeg må si at på de siste 2 ukene er hun blitt flinkere til å gå i bånd, uten alt for mye haling og draing, men samtidig har jeg vært mer konsekvent på å belønne henne for OK innsats og overse at hun stopper opp og “fryser” på hva det nå enn er hun får ferten av. F.eks – for to dager siden gikk vi i nærområdet, og på vei ned fra skolen over en fotballbane møtte vi en liten Chihuahua i flekisbånd som kjeftet voldsomt på oss fordi vi var der ( :) ). Tok en liten bue og tenkte at nå må jeg bare få henne forbi uten at hun gjør stort nummer av det – og jamen – Cora kikket så vidt bort – kikket på meg og gikk rolig videre – uten inngripen fra meg! Yeah! Like etter det mtte vi 2 stk eiere med hver sin Cavalier. Nå var vi på en litt bred gangsti/smal vei – så jeg kortet inn båndet og sa bare gå fint. Forresten – dette er en kommando jeg sikkert har brukt opp – for jeg sier gå fint – og da slakker hun litt av – eller overser det – og noen ganger kommer hun tilbake og setter seg – så den funker vel ikke akkurat som tenkt men….Uansett – en lyd fra meg gjorde at hun kikket opp – jeg fikk belønt og vi gikk pent og pyntelig forbi de 4 møtende. Kun et lite blikk i det vi passerte – så var det over.
Vi har følgende i lekse til neste gang:
- leking – SUPERLEKING;
- begynne der hun synes er kult å leke – inne eller i hagen, og leke til hun er skikkelig giret opp. Gjerne rope henne til oss når hun ligger og sover – eller ikke gjør noe – slik at hun lærer at når vi roper er det alltid noe kult. Så kan vi etterhvert begynne på mer vanskelige steder, og til slutt legge på fløyta for innkalling når vi vet hun kommer tilbake og vil leke med oss. leke både med whippethalen, kongene og de andre kjekke lekene.
- Kontakt
- Inne har vi god koll på kontakten – så den må vi bare trene opp ute også
Ellen skal få lov til å bruke klikker når hun er med Cora for hun klarte fint å time det i gåt. Og om hun skulle misse litt så gjør det ikke noe – Cora kan klikk-godbit-koblingen, og hun vet også det grunnleggende med øyekontakt. Det er så kjekt å se at begge to synes det er kjekt å trene med hverandre!
I dag er det tur i Hundeskogen og det blåer og høljregner – men, men – kjekt å komme seg ut litt for det!