Viser innlegg med etiketten besøk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten besøk. Vis alle innlegg

søndag 10. januar 2010

Nytt tilskudd til "Pinscherfamilien"

...nei da - vi har ikke fått flere - men til Stavanger har det kommet ei ny nydelig jente - India. Vi traff henne i Sørmarka i går. Monica har koordinert oss - så Gibson, India og Cora fikk hilse. Stakkar India - hun er bare 9 uker og synes denne vinteren så langt har vært litt i kaldeste laget. Vi fikk ihvertfall hilst før hun krøp inn i jakka til Christine og sovnet - smelt - det skjønneste dyret på turen i dag - selv om hun ikke er min! (Satser på at Monica fikk noen blinkskudd - jeg hadde ikke kameraet med, dessverre) Blinkskudd her. Tenk at det bare er ett år siden mitt bøllefrø var den nyeste i flokken! Nå har hun vokst seg til en liten dame - en meget bestemt sådann - i går var vi ikke de beste venner - hun utfordrer på ALT og er SÅÅÅÅ treg i reaksjonen på kommandoer! På toppen av alt har hun fått sprukne øretipper. Stakkar - ikke hennes feil akkurat! Ikke rart heller når jeg ikke har vært flink å smøre ofte men vært flittig å ta henne med på tur ut i kulda. De siste dagene har hun lekt trekk-hund på is - skøyteværet har jo vært supert - på lørdag på Stokka-vannet og i på søndag først i løpetur Sørmarka- så på skøytetur i Sandnes. Har forsynt seg av gjenglemte skorper og kakao i snøen! :D På turen i sørmarka så vi at det var blod på hodet og halsen hennes - og ja da - det var øretippene. De har vært litt tørre i kantene, men ikke noe blodsøl, så jeg har den siste uka smurt de med kuldekrem - som for potene - men nå gikk det altså ikke lenger. Måtte rense de med pyrisept og smøre på bacimycin i går - kan tro vi ble enda mindre venner detter det - hun så bomull i dag morges og sprang RETT inn i buret igjen! I går måtte jeg krype inn til henne for å få smurt henne - selv om buret egentlig er fristed - så er det jo til hennes beste...Har ikke teipet - det har ikke blødd mer enn det jeg så på tur i mark. Skal ta en ny runde medpyrisept og bacimycin og fettsalve i kveld- men ikke teip så lenge hun ikke blør. Ser at når hun begynner å riste på hodet - stopper hun og rister seg veldig forsiktig - så jeg tror det gjør litt vondt også? :S Håper det ordner seg og at det ikke blir et langvarig og vanskelig problem - de er jo kjente for disse Pinscher-dyra.

Så et lite hjertesukk - etter skøyteturen på lørdag skulle vi bare stoppe så vidt innom svigers før vi skulle i 6-års dag til min niese. I tillegg til henne har de tvillinger på 4 - og de var jo så glade for å få besøk av hunden! Vi hadde med buret som jeg hadde planlagt at hun skulle være i - for hun var jo sikkert så sliten etter skøyteturen! Eierne av huset (min søster + mannen) syntes at det var litt kjipt og mente for deres del at hun kunne gå løs. Men FOR ET STRESS! med alle de ungene som ville leke med Cora - og hun er jo ikke sen med å plukke opp invitasjonen - og da vi la henne i buret og fortalte ungene hvordan de skulle popføre seg med henne - vet jeg ikke hvem som ble mest på styr - tvillingene eller Cora! Må trene mer på å ha henne med på besøk, men det er vanligvis så stress at hun blir som regel hjemme, men det hadde jo vært kjekt. Hva har dere gjort - i bånd til hunden finner roen? Tror kanskje og at det er greit å trene på besøk hvor det ikke er små barn - for Coras del i hvertfall. Hun har det kjempekjekt - og er helt på alerten og synes unger er superkule - og har på ingen måter planer om å roe seg av! Hmmm

mandag 23. november 2009

Høstvær og ribbemiddag

Etter at det har vært så mye kurs og greier de siste ukene tenkte jeg at det var godt for oss alle å ta det mer med ro denne uka - og været har ikke akkurat invitert til herlige langturer. Cora vil heller ikke ut hvis hun ikke må - men det betyr ikke at hun ikke har masse energi!!! Hele denne uka har hun vært spiker inne - og fredag var det bare å kle seg opp og be om ikke Gibson og de ville være med i skogen. Det ville de - og vi skulle prøve å komme oss gjennom løypa før mørket kom, men det gikk jo ikke. Litt isj med mørketid på jobbedager! Uansett - runde i skogen ble det - selv om jeg ikke så så mye av Cora. Litt fordi hun løp og løp og løp bånn gass i nesten en hel time - pluss at med bare et refleksbånd er det ikke lett å se en svart hund i en skog uten lys! Gibson hadde refleksvest på, da - så. Men innkalling funktet jo sånn noenlunde - hun kom tilbake hver gang, men hadde ikke tid å stoppe opp! Fikk kommentar på P-plassen etterpå - det var noen vi møtte på stien som sjelden hadde ett en slik "propell-hund" - og av det jeg fikk med meg må jeg jo si at hun så lettere besatt ut! :-D. Ingen bilder dessverre - men...

På lørdag fikk vi to besøk - et av en kamerat av Stein på dagen. Han var kjempespennende - og så ville han så gjerne leke! En stk gira hund kan du si! Så kom faren min og samboeren hans på middagsbesøk og kveldskos - enda mer spennende - og så luktet det jo så godt på kjøkkenet - på menyen sto ribbe med tilbehør! Etter middagen var det noen som serverte litt store resteporsjoner av kjøtt -julepølse - surkål, erter , saus og poteter - og hun lot seg ikke be to ganger!!! Da bsøket skulle gå hjem BA hun om vann - hun dyttet vannskåla rundt på gulvet - og hun drakk nesten 2 skåler før hun gikk å la seg! Burde skjønt noe der, men... søndag kom og hun peip og småbjeffet i buret i 07-tiden. Hun liker som regel å sove litt ut på formiddagen i helgen hun som oss, så jeg sto opp - da måtte hun rett ut - og diareen begynte! Så kom hun inn og begynte å pipe igjen - og jeg ba henne gå å legge seg - hun gikk på gangen til buret, men så kom brekningene! Slik holdt vi på på formiddagen. Så ville Stein og Ellen en liten tur på Dalsnuten, så de tok med seg Cora. Ingenting i veien med energien i hvertfall - hverken inne mellom riene eller på turen. Men om ettermiddagen/kveld var det nye runder i hagen og i nabolaget -. og magen var fremdeles i ulage - litt slakkere nå - og hun hadde heller ikke rørt maten eller vannet sitt siden lørdags kveld. Mandagen kom, og hun måtte rett ut da og - og romlingen og ulydene i magen var hørbare - og hun fikk ut kun magesaft - både som oppkast og diare. Jeg hadde time hos tannlegen, men tenkte jeg etterpå skulle ringe vet. og høre hvor lenge de kan gå uten drikke - og ble ganske fortvilet da de sa at ikke mer enn ett døgn, særlig med oppkast/diare burde det ikke gå da dette kan gå utover nyrene. Og hvis vi ikke fikk i henne væske og fikk stoppet diareen måtte jeg komme inn til de med henne!!! :-o Jeg snudde i kontordøra - stakk innom veten og kjøpte zoolac og så var det rett hjem for å se om lille-jenta var "i live". Det var hun, men nå var det lite energi igjen i henne - ingen gledesscener fra buret når jeg kom inn akkurat, hun ville bare sove mer. Jeg heiv over ei gryte med vann for å koke ris og noen få biter kyllingfilet. Vannet risen var kokt i skulle jeg gi som væske. 1 spiseskje med kokt ris, og noen få overokte biter med kylling servert sammen med 1 dl risavkok - tror det er det beste hun har fått - det gikk ned før det var blitt skikkelig kaldt. I tillegg slikket hun i seg en dose zoolac, så nå er jeg ikke så stresset lenger. Etterpå fikk hun 1 dl til med risvann - og det var like godt. De sier minimum 6 dl for en 12 kg hund pr døgn hvis de ikke er i mye aktivitet - så nå har vi 1/3 svelget. Hun har ikke kastet opp etter at hun spiste og la seg rett ned igjen - så hun må ikke på do heller ser det ut som. Det går sikkert bra - det var bare det at jeg ikke visste det gikk så fort før det evt kunne bli ganske mye værre. Er jo kurskveld i kveld, men vet ikke om det er så lurt å trø inn godbiter på en urolig mage? og godbiter må man vel få hvis man trener?