tirsdag 5. april 2011

Ny treningskveld

I går var det altså tid for ny treningskveld igjen. Etter en liten nedtur på stevnet sist gang var jeg litt usikker på hvor jeg burde legge innsatsen, men hadde bestemt meg for å bruke tid i forkant på å jobbe inn kontakten. Gunn og Embla har og “fått lov” å bli med på treningskveldene framover og sammen tok vi oss en runde i skogen bak Sola vgs (der treningene er). En liten runde i bånd på ca 20 min. Cora var litt ivrig og trakk som hun nesten aldri har gjort før (og det er ganske tungt å gå tur med selv en lettvekt hund som får ferten av masse spennende lukter) og jeg var vel ikke helt optimistisk da vi kom tilbake til P-plassen. Prøvde å trene litt på fvf og litt lek. Leken gikk greit – fvf og kontakt derimot – ikke så bra. La henne i bilen før treningen skulle begynne. Ghita var allerede i gang med å bygge to baner til oss – hun hadde bestemt seg for at vi må begynne å trene med forstyrrelser. Det kan man aldri få nok trening i. Banene lå litt fra hverandre og “motsatt” vei så det burde gå bra.
I går var det totalt 6 hunder på trening; 2 bruks-schæfere, en collie/buhund/golden miks (ny på trening), Rottis Embla (har “sniktrent” rally litt før, men første treningskveld for de også), og en puddel av Phantom type – Thassie – også ny på trening. 2 av de satte opp sitt eget lille treningsfelt, 1 valgte å trene moment/lineføring og 3 valgte å gå banene. Håper at de nye (og “gamle”) kommer til å fortsette å på treningene!

Vår første runde på banen gikk vel så der – litt bedre enn forrige uke – men litt ute av fokus. Så – da vi kom til sitt-stå gikk det helt i ball. Hun kan ikke den verbale stå-kommandoen, så da jeg sier stå klakker hun i bakken i et fint ligg. Hun kan ligg og sitt, men tilbyr altså ligg hvis hun ikke skjønner ny kommando. Sikkert fordi vi har terpet og terpet på ligg for å få henne til å ligge uansett tørt eller vått underlag. Hmm – gikk litt tilbake og inn mot skiltet igjen, men denne gang kom på plass, snurr rundt, ligg etc… tydelig at hun ville jobbe, men ikke helt visste hva som skulle til. Ghita påpekte at det så ut som jeg bøyde meg over henne og dermed ”tvang” henne (ufrivillig føring) i ligg og at jeg kanskje burde trene dette inn med Cora i front og jeg gående bakover, sakte og stoppe opp, og belønne/fange de gangene hun faktisk sto. Uiiff – ikke lett – for så fort jeg klikket for et kjapt stå – gikk hun rett i sitt. Hvordan belønner en da – jeg har jo klikket så godbiten skal jo komme – men hun kan ikke få godbit i sitt for det er jo ikke det jeg vil ha frem…. Prøvde dette noen få ganger til – så gikk jeg over til nesten-target på hånd. Det betyr jo at jeg må bøye meg framover og ta et lite skritt. Det er lov – men så var det det å ikke “tvinge” henne ned. Prøvde å bøye meg lenger unna og ikke så mye  - og plutselig gikk hun opp i stå – og holdt seg der. OK – så touchet hun hånda mi – det skal hun ikke gjøre – men hun sto ihvertfall :) Litt mer øving og litt omvendt lokking – ved at hun ikke får noe ved å ha snuten på hånda mi – kun godbit for å å stå med snuten AV hånda mi – og jammen så sto hun og holdt snuten mot men ikke på hånda. Sitter ikke helt enda, men det er håp for dette også. Kanskje jeg kan prøve å lære inn stå-kommando med hennei front og nesten-target? Løste ut ved masse lek – og i dag syntes hun det var kjempekjekt. Lekte masse og byttet med maks godbit. Hun fikk faktisk rester av oksesteika vi hadde på søndag – så det skulle bare mangle!

Så tok vi banene en gang til – og nå var det mye bedre kontakt – yeaj! Så tok vi den andre banen. Der var ingen stå – men “sitt – gå rundt”. Lenge siden den, og jeg regnet med at hun sikkert kom til å legge seg her også pga det vi har terpet på. Neida – hun fulgte kommandoer – fordi kontakten var bedre, og denne banen gikk kjempebra – 360 – helt om – sitt foran – vri 90 – 270 begge retninger fikk vi til i løpet av kvelden i går, og til og med med andre hunder bak hekken og nede ved motsatt bane. Da vi hadde gått denne fikk hun en pause i bilen igjen. Og vi gikk ikke flere baner da – litt greit å slutte med bra innsats.

Rett etter vår gruppes treningsøkt kommer de som har holdt på litt lenger og vi ble stående lenge å snakke med og kikke på de. Flere hunder var ute, og siden vi nå tross alt var på trening tenkte jeg og å ta ut Cora for å se om hun klarte å “oppføre” seg i denne settingen. Og i går var kvelden for oppturene – for ikke bare klarte hun å sitte ved siden av meg uten å beinfly mot de andre for å hilse (jo da hun hadde et par tilfeller, men jeg klarte å få kontakt og få henne tilbake igjen), men hun var veldig fokusert også! Lettere oppstemt tenkte jeg å prøve litt momenter med henne med så mye folk og hunder rundt oss og inne i bilene…Jeg tror hun aldri har gått så bra før! Jeg slapp båndet helt og vendte venstre og høyre – sitt bli – gå i fra, og kontakten var 100%. Ikke en gang datt  hun ut, og hun gikk fvf som om det aldri har vært noe problem. Sånn skulle vi hatt det for ei uke siden! Selvfølgelig var jeg og på et helt annet stressnivå i går enn for ei uke siden, men sånn det var i går skal vi få til i framtiden.

Nyttige lærdommer fra i går:

  • Oppvarmingen kan vare lenger – det tok en del økter før vi hadde jobbet opp kontakten. Kanskje varme opp med momenter og faktisk kjegler og skilt så hun skjønner hva det går i? og løse ut med lek og maks godbiter, så hun ikke mister interessen før vi er i gang. Det blir vel som å sette henne i treningsmodus – for henne er det jo/skal ikke være noen forskjell på konkurranse og trening. (Så får heller jeg spise noen valium eller noe :))
  • Ikke mase med verbale kommandoer hun ikke kan – da blir det bare feil avløst av feil – og det er jo ikke kjekt for verken henne eller meg
  • Jenta kan oppføre seg i sosiale settinger, men jeg må bare være kulere enn kulest :) Krever god innsats og motivasjon av meg,

Må bare ta med dette inspeksjonsbildet. Når håndverkerne har gått for dagen får Cora komme opp og undersøke alle luktene som ligger igjen etter de. Alltid spennende – og i går; ekstra spennende. Nå har de slått ut det som tidligere var yttervegger – og dermed er uteluktene kommet inn! I tillegg er det sikkert mange lukter som kommer fram når innvedig tak og vegger med isolasjon kommer fram. Litt skummelt også – for vi har jo ikke gulv! (flere bilder av et halvveis rasert hus er selvfølgelig i byggebloggen :)

IMG_0432

3 kommentarer:

  1. Så deilig med oppturar!!! Skikkelig kjekk lesing i både din og Olaug sin blogg etter kvelden i går :-) Og flott at dåkken fekk litt forstyrrelsar! Tenk kor mykje enklare det blir på konkurransekvelden då! ;-)

    Eg tenker eit par ting når eg leser det du skriver her.

    1. Jobb MASSE men at du ikkje trenger å vise med hånda for å få henne ned i DEKK. Dette er egentlig kosetrening som du kan holde på med heime inne.
    Ghita hadde heilt rett at det var derfor du ikkje fekk henne opp i stå. Ho er vant til at når du bøyer deg over henne, så skal ho ned i dekk, og hundane er jo som kjent mykje flinkare til å høyre etter på kroppsspråket vårt enn det me seier. Me går jo likevel og tatler heile tida... ;-)

    2. Det at Cora vanligvis er litt treig å få i gong... Kan det ha med forhåndsturen å gjera? Moduset hennar då er jo at "nå skal me på tur og eg trenger ikkje følge med på mor". Det hadde vore skrekkelig interessant om du hadde forsøkt å TRENE av henne det du pleier å GÅ av henne ein gong.. At du gjer som du seier med å gå litt kjegler og FVF og sånt i forkant av treninga i stadenfor å gå snusetur. Ikkje sikkert at det vil gjer ein forskjell, men kanskje?

    SvarSlett
  2. Vi trener daglig ligg/sitt eller bare ligg hjemme. Skal koble på stå også nå :) Det med hånda mener jeg jeg bare gjør når det er bli/gå rundt - og da både i sitt og i ligg??? Eller?

    Vi kan selvfølgelig prøve å la være å gå tur før trening, og heller ta en liten luftetur og tissetur før vi går i bilen og kjører på trening sånn at det blir et enda klarere skille. Så da vi kommer til treningsfeltet er det kun jobbing som gjelder. :)

    SvarSlett
  3. På treningen på søndag bøyde du deg ned til henne og peikte på bakken at hu skulle legge seg. Kanskje det bare var fordi det var vått?

    Og hvis du i tillegg bruker hånda når det er bli øvelsar, så kan du jo begynne å trene på bli uten hånda også ;-) Det tar aldri slutt, dette treningsgreiene skjønner du ;-)

    Slik mine egne rutinar er før ei trening, er å få hunden til å gå på do heime, og så kjører me på trening. Med ein gong eg tar hunden ut or bilen og får litt kontakt, så belønner eg. Derfra og til treningsplassen kan han (eller hu) godt få snuse og skvette litt, men eg veit jo at dei ikkje må på do, for det har dei gjort heime.

    Når me så har trent litt, kan eg godt somle til bilen igjen og gå ein ørliten runde så han får koble av litt før han går i buret.

    Hvis eg skal på tur med ein av dei, gjer eg det same. Kontakt belønnes i starten, og så får dei GÅ OG SNUS kommando som ALLTID betyr at kontakt med meg ikkje blir belønna.

    Det er nemlig ikkje så veldig mange hundar eg veit om som TRENGER tur i forkant av trening. Eg kan huske eg har høyrt om ein hund som trengte å springe av seg den verste iveren før hu gjekk spor, men dette var ein redningshund. Og hadde Cora vore full i stress og og vist tegn på at det kokte for henne om ho måtte gå rett frå bilen og til trening, så hadde eg nok aldri foreslått å droppe turen. Det aller viktigaste er å vite sikkert at ho har fått sjansen til å tisse og gå på do først.

    SvarSlett