På forrige mandag fikk vi jo i “lekse” å lære oss å leke – og denne gangen gjelder det både meg og Cora. Vanligvis er det jo lekser til eieren :D. Så da er det bare å ta seg selv i nakken og Cora i langline å starte. Vet at det er flere som har hatt lekeprosjekter med sine kjære firbente –og nå er det altså vår tur :) Hun er jo ei jente som liker å være “interaktiv”, men det er inne. Ute er det så mye annen belønning at vi mennesker kommer litt i andre rekke; Hun vil heller tusle og snuse rundt på egenhånd – og ikke minst SPRINGE bananas. Og nei da – det er ikke vanligvis ei ri som går over – helst overalt - hele tiden. Sikkert en innlært greie, vi bare vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn – litt genetikk inne i bildet, men også sikkert fordi vi ikke har satt grensene fra starten av – så nå må det startes på nytt. Oppdraget er som følger; Cora skal synes det er kult å være med meg, men hun skal gjøre det frivillig –ikke som en “kommando”. Jeg la lystig i vei forrige tirsdag. Da var det regn og ikke et vær noen av oss synes det er kult å å gå ut i. GÅ ut i – når vi først er ute – glemmer Cora at det er litt kjipt – hvis hun får bestemme hva som skjer… Det som skjedde var: Vi trente på fotballbanen. Den ligger rett ved et lite skogholt Cora ofte får gå i langline. Vi trente leking - både med leke og herjing med meg. Alt gikk bra en stund - plutselig kom hun mot meg – hun så ut som hun hadde kontakt - og jeg hoiet og herjet (og trodde vi lekte), og så plutselig skjærer hun ut og stikker!!! og hun var ikke i langline en gang (litt lite planlagt av meg det, ja :( ) Så er det som hun har “tittern på hjørnet”; for hun holder kontakten, men på så lang avstand at jeg ikke kan nå henne - og så piler hun videre. Jeg sprang motsatt vei (selv om jeg ikke kunne se henne i mørket), og herjet med leken og hun kom jo etter, men måtte nesten hive meg over båndet før hun fikk sjansen til å stikke igjen. Vet at hun har selvbelønning ved å snuse og lunte rundt i skogen med innlagte springerunder, og at det er et ganske sterkt instinkt i henne. I etterkant begynte jeg å tenke på hva som er den beste måten å håndtere slike “nedturer” på…: fortsette leke-treningen, eller gjøre som jeg gjorde - fortsette som en bånd-tur hvor vi trener kontakt. Det skal sies at hun hadde super kontakt på veien hjemover, og jeg svarte med å være positiv og glad, men ikke belønning utover det. Som sagt var jeg først rasende, så litt frustrert, og etterhvert begynte jeg å reflektere over hva jeg burde ha gjort.... Det jeg tenkte som en plan videre var:
1. LANGLINE!!!!
2. trene en plass som ikke er spennende - det er ikke lett -virker som hun finner noe spennende under hver eneste tyggiklyse eller gresstust...
3.???
Tenkte litt høyt rundt dette med Ghita og svarene er som alltid logiske, og konkrete løsninger på å ta tak i ting. Tar meg den frihet å klippe inn svaret fra Ghita. (For hundefolk er jo ikke dette nytt, og ja jeg har og hørt det før – men det er ikke alltid så lett å omsette det i praksis når du trenger det – så ihvertfall trenger jeg å høre det flere ganger og i den rette settingen); “I den situasjonen som du beskriver under (over) her er det ikke sikkert du hadde fått Cora i lek igjen - siden du tydligvis ikke var helt blid..... Da hadde jeg bare belønnt med godbiter når hun kom. Jeg belønner alltid hundene for å komme - også om de har stukket av. Jeg gjorde det veldig motvillig i starten, men ser at det har effekt. Dette for at det skal lære seg at det er hos meg det lønner seg å være. Når man ikke har et problem med dette lengre - da kan du variere.
Treningen (lydigheten) derimot ville jeg trent slik du sier på rolige, trygge plasser som trigger minst mulig annen atferd.
Jeg ville fortsatt med å leke med henne på forskjellige plasser, men da med langline på - og veldig korte økter. Du skal stoppe å leke mens hun er toppgira - og lenge før hun går lei. Da vil du få effekt av dette til slutt.
Trener du med andre så få dem til å holde Cora, mens du stikker og gjemmer deg - la det bli en lek og belønn masse om hun kommer og finner deg. Så kan du la henne gå igjen. Kjekt for eiere og hund – og dette er med på å bygge opp samspillet mellom dere.“
Så det har vi øvd på denne uka. Nye leker er innkjøpt – og jeg har “fristet” henne med de inne (lekt noen få økter – hun leker så mye bedre inne) så hun vet at den er kjekk) og så lagt den vekk. Når vi går ut passer jeg på at hun ser den, men ikke får den, for så å finne den fram i ulike områder og settinger i løpet av turen. Hun synes det er kjekt – men foreløpig er det så mye annet også som er kjekt – under enhver busk og gresstust… :(. Nå regner det heldigvis ikke så mye lenger – vi har fått ingen grader og nesten storm, så ikke så ille, men ille nok til at Cora kjapper seg når hun må ut – så settingen er utfordrende nok. Det går framover, på søndag var vi i hundeskogen ganske så tidlig, og med ikke så mange folk var settingen perfekt for å trene i et miljø som var spennende nok uten andre stimuli, men ikke så spennende at ikke de nye trekk-ballene var interessante. Vi klarte noen få runder på mindre enn ett minutt, men leken var god med masse lyd og innsats og vi ga oss i giret tilstand. Noen av øktene “måtte” hun avslutte med å enten sitte eller gå fri ved fot før hun fikk fri kommando – eller å få masse godbiter utover bakken. I mitt hode blir det da at hun gjør noe for å få enda en større belønning – friløp eller godbit, men hvis det er noen som har innspill på at det ikke er så lurt å kombinere – gi gjerne beskjed.
Må legge til at jeg på anbefaling har bestilt Kontaktkontrakten av Eva Blomfeldt for å få ytterligere kontroll på kontakten. Som sagt – føler den er god, men ofte er den god fordi Cora vil at den skal være det – og ser at kontrollen skal ligge hos oss –. uten at hun merker at hun ikke bestemmer lenger :D Det kommer flere oppdateringer etterhvert…1 uke til neste treningskveld.
Skjønner at leken til Embla har komt billig. Her er det "ooo bevegelse la oss ta det, o lykke lyd enda betre"
SvarSlettMen ho kan fint syns at det er kjekkare å leka åleine særlig om det er lyd i leika.
Men det eg eigentlig skulle sei: Så flink du er som legger ned så mykje tid og innsats både i prosjekt leik og i Cora generelt :)
Takk for oppmuntringen. Cora er ikke vanskelig å få i lek - problemet er å få henne i lek og "påskrudd" når jeg vil og når hun er ute på spennende plasser. Og spennende for henne er nesten overalt ute :) Men jo da - vi skal nok få det til. Vil dere være med å leke gjemsel en dag er det bare å si fra :)
SvarSlettEin ting til du kan prøve..
SvarSlettMed mindre Cora står i fare for å bli skada der ho stikker av, når ho endeleg kjem inn til deg, MOTSTÅ FRISTELSEN å grabbe tak i bandet eller langlina. Finn fram leika, og dra den langs bakken til ho henger i den, eller gi henne eit godbitsøk.
Jo fleire gonger ho får oppleve at ho mister friheten når ho kjem inn til deg, desto verre vil det bli å få henne til å komme. Joda, for all del, ha på henne langline, men tren GJERNE i nærheten av plasser ho kan tenke seg å dra avgårde på eigahand.
I tillegg; tren MYKJE innkallingstrening.
Reagerer Cora med nysgjerrighet dersom du plutselig pirker litt på bakken?
Jo da - innkallingstrening holder vi også på med - både med og uten at hun "mister friheten".. Noen ganger er hun nysgjerrig - og noen ganger stopper hun på avstand for å se om det bare er "tull" :D Det var faktisk et triks jeg husket fra valpekurset; "finn-noe-på-bakken-trikset... Problemet er at når hun får springerier er det ikke lett å få kontakt med henne enten det er med eller uten leke - men det er vel bare å jobbe på!
SvarSlettNår Cora kommer for å sjå kva du har funne på bakken, må det ALDRI vær tull. Hvis du ikkje har noko å "finne", må du heller ikkje pirke.
SvarSlettOg joda, det er bare å jobbe på.
Springeriene, når får ho dei? Hvis det er sånne springerier som EG meiner, så skjer dei stort sett i samband med stress, anten i starten eller slutten av ein tur, eller kanskje midt i - dersom det nettopp har skjedd eit eller anna hunden reagerer på.
Ein annan ting du kan trene på er at ho nærmast skal oppsøke hendene dine med kroppen sin. På den måten vil det å gripe etter halsbånd eller sele bli MINDRE forbunden med å miste friheten, men meir å få belønning for å oppsøke hender :-)
Det er MANGE måtar å bli kvitt avstikkingsproblemer på, så det er ingen grunn til å fortvile heilt endå ;-)
Hun er jo glad i å soringe, men det er vel helst i starten av en tur - men vet at det hjelper f.eks på stranda eller i skogen å gå en stund i bånd til hun har roet seg ned. På turer i nabolaget er hun jo alltid i bånd pga trafikkerte veier - og vi jobber opp kontakten. Det som skjedde her om dagen var at hun først jobbet fint - og kom på innkalling eller frivillig - helt til hun skjønte at hun var "fri". Og nei - det er ikke tull når jeg lokker med å grave i sanda - men ikke alltid superbelønningen heller - så jeg ser den. :) Takk nok en gang for gode tips .) hmmm- ikke fortvil ENDA!??? Håper jo at det ikke blir for seint en gang - hun VIL jo være med oss og det er jo ikke det at hun "flykter", mer at hun oppfører seg litt selvstendig. I dag har vi fått et lite lag av nysnø - og det er kjekt å leke i - så ny økt i dag...
SvarSlett