… ikke alle dager kan være like gode. La i vei og kom fram til kursstedet med et drøyt kvarter å øve på før vi skulle møte Monica og Gibson til en liten luftings før kurset begynte. Det var vel det lengste kvarteret min tlmodighet har blitt utsatt for. Cora var IKKE i treningsmodus – mer jaktmodus. ALT – og da mener jeg alt skulle voktes på og sjekkes ut – fra det minste papiret som blåste, til skjærer som gjemte seg i buskene til traktorer som kjørte rundt på jordene. Legg på da at nesa enten var i bakken eller i lufta på overvær. Hmmmmf. Kjekke leker og kontakttrning med gode varierte godbiter i overflod hjalp ikke det spøtt! Jeg har ikke fått utdelt den største tålmodigheten og i går strakk jenta det til det ytterste! Etter iherdige forsøk på å få Cora til å ville det samme som meg kom endelig Monica og Gibson. Det var en fantastisk gjensynsglede! Vi la i vei på en liten tur, men som humøret var ble det ikke en full runde (tar vanligvis ca. 20 min – akkurat passelig før et kurs for oss), men en liten runde hvor dedt var en konstant stopp rygg tilbake for å få henne på plass før hun stakk rett ut igjen – med meg i bånd bak. Gibson var og litt gira, og det hjalp ikke at Cora ledet utmarsjen. Som sagt en liten tur for å gjøre det mest fornødne før vi snudde og gikk tilbake til bilen for en liten “tenkepause”. Da var de andre kommet også så vi hadde en liten innledning uten hunder først for å høre hva vi hadde lyst å trene på. Litt forskjellig – og jeg hadde bange anelser for om jeg kunne få noe ut av kvelden i det hele tatt, men Ghita sa jeg skulle prøve etter bilpausen å trene litt kontakt for å se om hun “ville” bli med. Som sagt så gjort, og sammen med Monica trakk vi oss litt unna for å trene kontakt med Cora. Tilslutt (tok ikke mer enn maks 5-6 minutter . men lange!) klarte vi å få henne på – så humøret steg betraktelig :) Så fikk hun hvile litt igjen, for selv om hun ikke gjorde som jeg ville, brukte hun MYE energi på alt “vaset”. Gibson fikk komme ut – og Monica har trent inn “stå” fra sitt (i front) og nå var Gibson skikkelig på – det gikk jo som en drøm! De er blitt veldig flinke – og han klarte nesten sidesteg også – så det er ikke lenge før den også sitter – veldig bra jobba. Monica har også trent Cora “på plass” fra front med inngang fra høyre – og på plass er blitt mye tettere og rettere. Kudos til Monica for god trening mens vi andre har sløvet på stranda!
Så tok vi ut kjeglene for å trene spiral fra høyre og venstre. Karin og Marius fikk bygge en bane som Ghita hadde laget tidligere. Spiralen gikk fint – må bare være flinkere å belønne kontakt i alle svingene – for Cora var med – det gikk bare litt fort og litt uvant :)
Til slutt fikk vi briefe og gå banen som var satt opp – vi byttet på å være fører og hund, for det var ikke stemning for å gå bane MED hund. Veldig lærerikt å gå en bane både som hundeløs fører og ikke minst som hund. Selv om vi kan lese og dermed forvente hva fører skal gjøre er det neimen ikke lett å skulle følge med!
Etter kurset fikk Monica og jeg – og de som ville – i oppgave å prøve å tegne vår egen bane (evt. med færre poster) til neste og siste kurskveld. Jeg må si at jeg ble litt inspirert og heiv meg i tegningen da jeg kom hjem. sendte den til Ghita i dag for kommentarer. Her kan du se banen jeg tegnet:
Jeg var ganske så fornøyd med meg selv – og inviterte Monica med ti¨l å gå den. Så kom kommentarene fra Ghita:
Godt jobba,, men noen små feil er det ;) (Red anm: Ghota er alltid så flink til å fokusere på det vi gjør bra også i tillegg til konstruktiv kritikk – takk for det :)) – her kommer det jeg må rette opp:
Spiral må gå rett frem fra skiltet - når øvelsen er ferdig kan du svinge den i den retningen du vil (som passer med resten av banen). Etter sakte marsj og spring marsj må det alltid komme en vanlig marsj, derfor kan disse to skiltene ikke komme etter hverandre. (Jeg visste dette, men trodde at jeg kunne gå rett fra sakte til rask uten å gå innom vanlig marsj…) Pass ellers på plassering av skiltene. Slik jeg ser det nå står skiltene på venstre side av der du skal gå - det betyr at hunden risikerer å kræsje i skiltene. Man skal tegne skiltene til høyre for føreren - da blir det lettest å gå banen - og å holde styr på skiltene.
Ja, ja ikke så ille gæli til å være ganske så fersk – får rette det opp – og SÅ invitere Gibson med på trening :) Først skal jeg og COra “sniktrene” litt (hi-hi)
Tips til tegning av banar:
SvarSlett* Belønningsskilt med jevne mellomrom.
* Spiralane og slalåmane kan brukas som vendingar i banen.
* Jevn fordeling mellom venstre og høgre øvelsar og vendingar.
* Skilt ein veit kan vær ein utfordring for dei som skal gå banen.
* Plasser stasjonære skilt innimellom øvelsar med mykje FVF
Det kan godt hende at du kunne ha nytte av å lese den nye boka som kjem ut i slutten av oktober, den tar føre seg korleis ein kan trene hundar som er lett distraherte til å konsentrere seg sjølv om der er andre hundar og saker som er meir interessante.. Eg har bestilt den sjølv, nemlig, og har lest litt i den engelske versjonen. Det ser veldig lovande ut! :-)
Takk for tips til baner og bok Kari Anne. Bøker er alltid kjekt. Når det gjelder baner har jeg vel ikke tenkt å gå de proffe i næringen, men det var kjekt å prøve seg litt - og tips fra deg og Hita tar jeg mned hvis jeg setter opp baner for egentrening. Monica og jeg delte skilt i partall og oddetall, derfor ble det mange venstre-elementer på meg. Tilslutt måtte jeg låne noen fra henne - ellers ble det bare rot. Prøvede meg på en spiral for å endre retninh, men det var ikke "lov" å sette den vinkelrett i banen, men skjønner hva du sier med å bruke de som vendinger :) Det er bare å prøve mer skjønner jeg.
SvarSlett