torsdag 9. september 2010

Rally- og tur-trening

I går gjennomførte Monica m/Gibson og jeg og tutta den planlagte trenings- og feriekoloni turen vår. Viktig å holde seg til planen :) Cora skal jo være hos de når vi reiser på ferie – ikke lenge til nå – og vi tenker det er greit hun har vært hjemme hos de noen ganger – både for hennes del og for Gibson sin del. Gibson er mye mer sjef i sitt eget hus enn npr de er på tur, forståelig nok, og Cora vet ikke helt hvordan hun skal forholde seg til det. Vi har gjort dette en gang tidligere også, og det gikk bedre nå enn da, men fremdeles ikke helt komfortabel. Blir sikkert bedre når hun får noen av sine ting med seg – så som buret og kurven så hun føler at hun bare må forholde seg til Gibson sine ting. Vi trener – eller Monica er det som må slite med det – å ha begge i samme kobbel. Ikke så lett for hundene som vil gjerne ha litt mer plass rundt seg og gjør det de kan for å holde max avstand. I tillegg er begge opptatt av å komme seg fram og vimse i bånd – spesielt i sele. Men sånn ser det altså ut:

Double-trouble3

 Double-trouble 

Double-trouble2

I tillegg er det litt logistikk utfordringer når det må legges inn “toalett-besøk”:

Koordinering

Heldigvis er jo Henning også hjemme i den perioden– og da kan de ha hver sin hund på noen turer.

Vi tok en runde rundt Mosvannet først med de samlet og så byttelånte vi hund. Cora gikk som et lys for Monica – skulle ønske hun gadd å bry seg om meg like mye på turer :s. jeg fikk prøve å ha en hund som omtrent setter seg på skoene – gibson adlød mine kommandoer også :) På returen stoppet vi på en grusbane for å trene litt på lydighetsøvelser som vi hadde i lekse fra mandag. Innkomst, kontakt, sitt og fvf var vel det vi var innom. Her er en liten serie derfra:

Cora-marsj3

Cora-marsj2

Cora-marsj  

Cora i fvf – marsj. Fin kontakt og hun setter seg ikke like fort som tidligere. Når jeg stopper setter hun seg – må trene mer på at hun kun får belønning på sitt når det kommer fra en kommando.

“Sitt” gjør hun jo – men den er ofte litt skjev – og med litt avstand:

Cora-inkorrekt-sitt Cora

Når jeg da prøver å gå litt nærmere flytter hun seg som om vi skulle ta en vending – hmmmm. Prøver å shape inn at hun skal komme nærmere – men som regel ender det med et par bjeff og at hun legger seg eller prøver noen andre “kunster” – så det virker ikke som hun forstår helt hva jeg mener? Og hun blir jo fort frustrert... Tips anyone? Hvis jeg prøver å lokke henne inntil for å kunne klikke når hun er nærmere – har hun ikke rompa nedi:

Cora-ivrig

Men hun kan – se her:

 Cora-korrekt-sitt

Vi øvde også på 1,2,3,steg fram – sitt – det funker fint – da blir sitt litt bak meg, men ganske tett – det er ved innkomst og utgansposisjon hun ikke vil komme nærmere. Mens vi trente satt Gibson og Monica og så på og motsatt etter tips fra Ghita m-fl. Dette for at det er lettere å gi tilbakemeldinger når du ikke trener selv, og litt ekstra trenign for hundene – både å “bare” skulle se på, og for hunden som trenes – da blir det litt forstyrrelser. Særlig Cora roper hengivent til Gibson – og skulle gjerne vært ute på grusen sev. Her er Gibson tilskuer:

Gibson-tilskuer2  Han fikk trene selv også – og ingenting galt med denne sitte-posisjonen:

IMG_2394

Han blir lett forstyrret av særlig- smell:

IMG_2395

se den stusselige halen, dakar – men Monica ventet og trente videre – det er vel bare en vanesak å kunne skru på treningsknappen. En kjekk, men slitsom økt for både Cora og meg – men vi skal ha oss noen runder i kveld også – det må da gå an å få til et fin og tett sitt – hun kan jo så mye annet?

5 kommentarer:

  1. Flinke dere er å øve:)
    Sånn angående å få cora nærmere, så trente eg "påplass" inntil en vegg i starten. Altså med hunden mellom veggen og meg, og det funka bra for oss.
    Ellers vil eg sei at Cora er HELDIG som får ein så fin feriekoloni, og at det vel er lettere for dere å stikke på en lang ferie når dere vet at hun har det fint:)
    Når stikker dere? Håper vi klarer en tur før det!

    SvarSlett
  2. Først må eg få kommentere den LEKRE frisyren til Monica!! Hu kledte kort hår! :-)

    Så over til tips.
    Enig med Gunn. Tren inntil vegg, og IKKJE BELØNN dei sittane som ikkje er bra.
    Legg også merke til holdningen din på "skeiv sitt"-bildet. Du nesten presser henne bakover og ut til sida, og kan med fordel øve deg opp i å sjå meir framover. Monica kan stå framforbi deg og sjå om Cora setter seg rett hvis du ikkje klarer å sjå det sjølv. Rett deg i det minste opp i skuldrene :-)

    Det du også kan prøve, er å førebu Cora på å stoppe ved å bruke kanskje tre-fire steg på å stanse heilt opp. Og sjå framover mens du prøver det.

    Flott at dåkken trener mellom kurskveldane!!! Knallbra!!
    Og så så nydeleg fvf ser ut!!!

    SvarSlett
  3. Visste jeg kunne stole på å få tips, ja. Takk for det! Jeg har prøvd å trene inntil en vegg - men da rygger hun. Vi brukte nemlig vegg trening for å få til det på HVerdagslydighetskurset. Men skal prøve noen ganger til. Takk for tips om holdning - og jeg vet det er viktig, men vanskelig å huske :)Tror ikke jeg presser henne så mye som det ser ut - jeg snur meg nemlig for å se om det er en bra sitt, men jepp - skal fokusere på meg og neste økt.

    Gunn: mindre enn 3 uker til, men bør vel få til en dag med tur :)

    Kari Anne: Har aldri sett Monica med noe annet en kul kort frisyre jeg, men ja hun kler den :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for komplimentet om frisyren min Karianne :) Jeg har hatt kort hår i mange år, men har muligens enda litt kortere nå enn da du så meg sist :D

    Ja her kan du alltid stole på at det er tips å få. Så får vi bare fortsette å trene mellom kurskveldene :)

    SvarSlett
  5. Så FLINKE dere er:) Cora får det nok helt topp på feriekoloni!!

    SvarSlett