I går avtale Monica, Gunn og jeg at vi skulle prøve å sette opp og gå en bane på egenhånd. Innrømmer glatt at vi ikke tegnet banene selv, vi lånte en som Ghita brukte på Høstcupen i fjor. Vi gikk jo ikke da – så for oss var den helt ny.
Jeg ville teste ut tipset jeg fikk etter sist trening – å gå lufterunden hjemme for så å sette fokus på trening med en gang vi kom til P-plassen. Hadde glemt å gjøre samme avtalen med Cora, så da vi kom dit ville hun veldig gjerne ta en tissetur til – for det gjør vi jo alltid her? eller? Vi inngikk et kompromiss; litt kontakt trening mens vi tok en tur på gangstiene rundt P-plassen vi trener på. Må nok noen ganger til før vi er avvent fra skogstur før trening.
Så når de andre kom, begynte vi å legge utover banen. Har ikke somlet meg til å lage skiltholdere enda, men det blåste ikke så mye så det gikk greit å ha de på bakken. Banen bygget og så briefet vi felles.
Legger ut en video Monica tok av oss på første forsøk.
Her er Monica og Gibson “in action”:
Og her er Gunn og Embla:
Vi gikk totalt tre runder hver – først en runde hver, så to ganger på siste økt.
Må jo ta med noen stillbilder av oss også (fra de to siste rundene tror jeg…?):
Det var ingen stå-skilt i banen vi gikk, men det er jo flere ting vi kan av og til og ikke alltid. I går ble det veldig tydelig at foran – og inn venstre/høyre sitt eller fram er litt klønete. Det sees vel på videoen. Tror det bunner i det samme som i andre momenter – skjeve sitter og jeg har “feil” kroppsspråk. Men det gikk bedre etterhvert, men det sitter ikke hver gang, så da må det og opp på lista.
De to siste rundene var best. Mellom de to siste sto vi og pratet og Cora var den eneste hunden som var ute – og gjett om hun nøt det. Hun ville leke og søkte kontakt med de to andre – og Monica fikk demonstrert litt på henne hvordan vi kunne få inn stå – og en bedre – beinere sitt. Gunn fikk til og med kose og klappe henne! Og alt dette mens hun var super i kontakten og brydde seg mindre om fotbllspillere på banen ved siden av og turgåere i skogen.
Alle hundene fikk samme “behandlig” – være ute og få 100% oppmerksomhet av oss alle 3 – og de nyter det virkelig. Ikke mange godbitene gikk med heller – det var belønning nok å få være med. Gibson syntes Cora sin grønne pipemark var kjempekul og ville skikkelig leke med meg. Embla er jo dronninga når det gjelder å by på seg selv – skikkelig diva-nykker når hun får kose seg med alle menneskene.
Siste runden ble enda ett hakk bedre – og sånn skal det se ut når vi går i mål – hun vet at ballen ligger i jakka:
bånn gass av gårde – mye lek og lyd – fornøyd med den og kan man si.
Takk jenter for en kjekk treningskveld – dette må vi gjøre oftere!
Takk for laget og det var skikkelig kjekt! Fina veret og svingete banen jo :D
SvarSlettHaha på bileta ser det jo jammen ut som om Embla kan det ho held på med.
Syns me var flinke, og siden det berre var me som var der er det jo ingen som kan sei oss imot :D
Har starta sitt-stå trening på jenta heime og det tja er kanskje mulignes i nærheten av at me er enige om kva me vil, så er det å få det inn på plass etterpå. jajaja lenge til juni
Dere VET hva dere holder på med. Både Monica og jeg kommenterte det mens du gikk, at kontakten er super og Embla konsentrerer seg virkelig - helt til hun må sjekke ut tilskuere og busker - men det er det flere som trenger øving på ;) Dette skal gå så bra, så...
SvarSlettJa dette va kjekt, eg glede meg allerede te nesten gang :-) Takk for bildene, nå e bloggen min oppdatert med stjålne bilder :D
SvarSlettDåkken er jammen flinke som trener utenom oppsatte tider!! Heilt imponerte, eg! :-)
SvarSlettEg må jo komme med et liiiite tips ;-)
Du seier det sjølv også, at sitt foran, og så innkomstane kan jobbas med.
Tren meir target, og husk at det er lov å ta inntil TO steg bakover for å få hunden beint i front.
Når dåkken går ein treningsbane og støter på et skilt som er vanskelig eller dåkken ikkje får til, gå heller vidare og noter mentalt at dette må trenas meir på. Hunden forstår veldig lite av repetisjonar, nemlig ;-)
Og foranøvelsen kan delast opp i fleire momenter.
1. Følge håndtarget
2. Sitte beint i front
3. Sette seg beint i front
4. Venstre innkomst
5. Høgre innkomst
Det å bare gå framover har eg aldri trent på, for det er jo bare å begynne å gå før hunden får sjans til å sette seg ;-)
Når det er sagt, trur eg det er lurt av dåkken å ha ute ein og ein hund, men huuuuusk forstyrrelsar også ;-)
Godt jobba!!!
Nok en gang takk for tips Kari Anne. Har hørt det men glemt det - smnart å dele opp øvelsen i delmomenter ;)! Helt klart må vi trene med forstyrrelser også. Vi skal ikke bare forstyrre Gunn og Embla (kikket innom på kommentarene henne også ser du) - de skal få forstyrre oss også - kanskje en hund på "luftetur, mens en annen person/person&hund beveger seg "på sidelinja" - og da trenger vi ikke bygge bane en gang, så det må vi få til ;)
SvarSlett