I dag er dagen for oppstarten for påbyggingen hos oss. Det betyr at det før vi har fått søvnen ut av øynene kommer det folk inn på eiendommen. Ikke så mye innearbeid de første dagene, men Cora må jo passe på! Mye styr ble det i morges, for vi måtte få bilene ut av garasjen før de parkerte kranbilen – så vi sprang litt opp og ned og inn og ut av dørene. Hjalp jo sikkert ikke på det heller, men hun giret seg i hvertfall godt opp – men ikke så mye varsling, tror hun trodde det var en ny lek i de tidlige morgentimene :) De skal jo holde på i ca 18 uker – og det er ikke mulig for henne å være med på jobb i hele den perioden, så i dag tester jeg ut hvordan det går å ha henne i kjellerstua. Håper jeg har klart å rydde vekk alt hun ikke får tak i – f.eks strikketøy. Hun har fått mat og vann inn dit og et par tyggebein, og kurven sin. Jeg trakk for gardinene så hun ikke ser ut, så håper jeg det går greit og at hun ikke stresser så mye at hun går bananas. Hun kan jo høre de på utsiden, og de sa at de ikke trengte å jobbe inne de første dagene, men de vil sikkert inn for å spise lunsj eller andre nødvendige ærend… Jeg ga de beskjed om at hun er der og at hun sikkert kommer til å lage masse lyd, men at de måtte bare prøve å overse henne. Litt travelt fra morgenen av i dag også – så jeg hadde ikke tid til å trene så lenge og belønne for at hun roet seg, men fikk tatt et par runder med belønning for å legge seg i kurven etter å ha boffet mot vinduet lydene kom fra. Jeg satser på at hun gir opp og kapitulerer. Hun har nemlig begynt med det i det siste – både når vi får besøk og ungene får besøk; etter å ha hilst og snust og passet på at vi er med besøket hele tiden tusler hun ned og legger seg. Hun legger seg da strategisk til så hun ser når de skal gå ut igjen. ;) Alle besøkende får beskjed om å overse henne til vi sier det er greit – både ved ankomst og ved “avgang” – og det har blitt SÅÅÅÅ mye bedre. Vet ikke helt nå når hun er alene hjemme med besøk, men hun kan ihvertfall ikke få gjort de noe -så får vi heller rydde opp i stua når vi kommer hjem. I morgen skal jeg time det sånn at vi er ute når de kommer – eller legge turen innom de sånn at hun får sett og luktet på de, ta en litt lenger tur om morgenen. Det må vel hjelpe. Så skal hun få seg gode lange turer om ettermiddagen og få ut “stresset”. Skal se om jeg ikke kan få filmet oppførselen hennes når det ringer på eller kommer noen inn, jeg tror ikke det er agresjon, men om det er ren glede/nysgjerrighet eller om det er superstress – jeg blir ikke helt enig med meg selv – og håper da at det er noen av dere der ute som ser noe jeg ikke oppfatter.
Så spennende at dere er kommet i gang :)
SvarSlettCora blir sikkert vandt til alle lydene og at folk kommer og går når de skal holde på så lenge. Du får se det som god trening :)
Ja hun hadde ikke gjort ugang i går ihvertfall, men Dag sa hun var overlykkelig da han kom hjem. Han trodde også at hun var kald eller syk for hun bare skalv og skalv, så han hadde pakket henne godt inn i tepper. Hun var ikke mye syk nei - sikkert ganske så stressa og full av adrenalin, men, men - det går seg nok til. Ikke helt fornøyd i dag heller, seslv om vi var utenfor da de begynte å bære opp verktøyet sitt - og litt misfornøyd med at hun måtte være i kjelleren da de ringte på, men det er hundelivet :)
SvarSlettSyns dåkken gjer heilt rett, eg. Her pleier me også å sette Ayla vekk når det er besøk som ikkje kjenner til henne og som eg er sikker på vil bli godtatt av henne. Då er det litt protester sånn til å begynne med, men så sovner ho og er rolig til besøket går igjen.
SvarSlettCora kommer heilt sikker til å venne seg til dette her, og det kan dessuten hjelpe om dåkken oppholder dåkken i kjellaren litt i lag med henne sånn i det daglige. Eg meiner ikkje å sove der nede og sånt, men bare sitte litt - eit kvarter - i løpet av ettermiddagen/kvelden.
Har du radio på til henne om dagen?
Ja vi er jo det - både om morgenen når de kommer og så er ungene der nede med henne etter skolen (de vil ikke være der oppe hvor bråket er :)). I tillegg er det jo den stua vi bruker hver kveld, så hun er vant til å være der nede. I dag var jeg litt tidlig hjemme fra jobb, og da tok jeg bånd på henne og tok henne opp. Her er det store vinduer og hun kunne se folkene som jobbet. Interessert men ikke krakilsk. Han ene var på vei inn, og da stormet hun til døra - og han smalt den igjen på et blunk - tror de tror hun er en skikkelig attack-dog! Jeg holdt henne igjen og fikk henne i sitt. Tror nok det er verre når hun er alene og føler "ansvaret" for huset alene, men og at hun blir vant til de etterhvert. Blir nok litt verre igjen når de skal begynne å gå inne hver dag - satser på at hun får noen fridager på jobben, men at kjellerstua blir normen mens dette står på.
SvarSlett