mandag 23. november 2009

Høstvær og ribbemiddag

Etter at det har vært så mye kurs og greier de siste ukene tenkte jeg at det var godt for oss alle å ta det mer med ro denne uka - og været har ikke akkurat invitert til herlige langturer. Cora vil heller ikke ut hvis hun ikke må - men det betyr ikke at hun ikke har masse energi!!! Hele denne uka har hun vært spiker inne - og fredag var det bare å kle seg opp og be om ikke Gibson og de ville være med i skogen. Det ville de - og vi skulle prøve å komme oss gjennom løypa før mørket kom, men det gikk jo ikke. Litt isj med mørketid på jobbedager! Uansett - runde i skogen ble det - selv om jeg ikke så så mye av Cora. Litt fordi hun løp og løp og løp bånn gass i nesten en hel time - pluss at med bare et refleksbånd er det ikke lett å se en svart hund i en skog uten lys! Gibson hadde refleksvest på, da - så. Men innkalling funktet jo sånn noenlunde - hun kom tilbake hver gang, men hadde ikke tid å stoppe opp! Fikk kommentar på P-plassen etterpå - det var noen vi møtte på stien som sjelden hadde ett en slik "propell-hund" - og av det jeg fikk med meg må jeg jo si at hun så lettere besatt ut! :-D. Ingen bilder dessverre - men...

På lørdag fikk vi to besøk - et av en kamerat av Stein på dagen. Han var kjempespennende - og så ville han så gjerne leke! En stk gira hund kan du si! Så kom faren min og samboeren hans på middagsbesøk og kveldskos - enda mer spennende - og så luktet det jo så godt på kjøkkenet - på menyen sto ribbe med tilbehør! Etter middagen var det noen som serverte litt store resteporsjoner av kjøtt -julepølse - surkål, erter , saus og poteter - og hun lot seg ikke be to ganger!!! Da bsøket skulle gå hjem BA hun om vann - hun dyttet vannskåla rundt på gulvet - og hun drakk nesten 2 skåler før hun gikk å la seg! Burde skjønt noe der, men... søndag kom og hun peip og småbjeffet i buret i 07-tiden. Hun liker som regel å sove litt ut på formiddagen i helgen hun som oss, så jeg sto opp - da måtte hun rett ut - og diareen begynte! Så kom hun inn og begynte å pipe igjen - og jeg ba henne gå å legge seg - hun gikk på gangen til buret, men så kom brekningene! Slik holdt vi på på formiddagen. Så ville Stein og Ellen en liten tur på Dalsnuten, så de tok med seg Cora. Ingenting i veien med energien i hvertfall - hverken inne mellom riene eller på turen. Men om ettermiddagen/kveld var det nye runder i hagen og i nabolaget -. og magen var fremdeles i ulage - litt slakkere nå - og hun hadde heller ikke rørt maten eller vannet sitt siden lørdags kveld. Mandagen kom, og hun måtte rett ut da og - og romlingen og ulydene i magen var hørbare - og hun fikk ut kun magesaft - både som oppkast og diare. Jeg hadde time hos tannlegen, men tenkte jeg etterpå skulle ringe vet. og høre hvor lenge de kan gå uten drikke - og ble ganske fortvilet da de sa at ikke mer enn ett døgn, særlig med oppkast/diare burde det ikke gå da dette kan gå utover nyrene. Og hvis vi ikke fikk i henne væske og fikk stoppet diareen måtte jeg komme inn til de med henne!!! :-o Jeg snudde i kontordøra - stakk innom veten og kjøpte zoolac og så var det rett hjem for å se om lille-jenta var "i live". Det var hun, men nå var det lite energi igjen i henne - ingen gledesscener fra buret når jeg kom inn akkurat, hun ville bare sove mer. Jeg heiv over ei gryte med vann for å koke ris og noen få biter kyllingfilet. Vannet risen var kokt i skulle jeg gi som væske. 1 spiseskje med kokt ris, og noen få overokte biter med kylling servert sammen med 1 dl risavkok - tror det er det beste hun har fått - det gikk ned før det var blitt skikkelig kaldt. I tillegg slikket hun i seg en dose zoolac, så nå er jeg ikke så stresset lenger. Etterpå fikk hun 1 dl til med risvann - og det var like godt. De sier minimum 6 dl for en 12 kg hund pr døgn hvis de ikke er i mye aktivitet - så nå har vi 1/3 svelget. Hun har ikke kastet opp etter at hun spiste og la seg rett ned igjen - så hun må ikke på do heller ser det ut som. Det går sikkert bra - det var bare det at jeg ikke visste det gikk så fort før det evt kunne bli ganske mye værre. Er jo kurskveld i kveld, men vet ikke om det er så lurt å trø inn godbiter på en urolig mage? og godbiter må man vel få hvis man trener?

2 kommentarer:

  1. Off stakkars Cora. Sent oppe idag jeg så ikke fått svart på meldingen din. Vi har brukt zoolac når han har vært dårlig av sånne årsaker og det har kommet seg hver gang. Bestefaren til Henning ga Gibson kyllingkinn en gang og gjett om han ble dårlig. Han sto ute om natta med full diare og hylte fordi det gjorde så vondt. Han hadde slik hele søndagene og på mandagen frem til zoolac ble kjøpt og inntatt. Ga også ris som du skriver, blandet med moste gulerøtter. Ble litt kjeft på bestefaren etterpå,og jeg tror han har lært av det(litt hvertfall). God bedring :-)

    SvarSlett
  2. Da jeg leste at hun hadde fått så mye middagsrester, og HVA hun hadde fått, så tenkte jeg: "Dette kan umulig gå godt..."
    Erfaring, vet du ;-)

    Jeg ville nok IKKE gått på kurs i kveld, og tatt det rolig både tirsdag og onsdag når hun har vært SÅ syk som hun har vært.. Men det er meg, dah... Ayla hadde en omgang i sommer, og da fikk hun laaaaang ferie etter at hun hadde kommet seg. ;-)

    God at hun ville ha mat og drikke igjen, da er det hvertfall på bedringens vei! :-)

    SvarSlett