mandag 25. februar 2013

Snart konkurranse….iiiik!

Sa jo at jeg skulle komme tilbake til Rallylydigheten. Fra nyttår er jo Rally blitt en del av NKK sitt offisielle progeam, og i den anledning er Rally blitt lagt til på SBK sine treningstider. Mandager fra 19:00 og utover er det treninger på Åsen, og den 3.3 er det klart for første offisielle stevne her i distriktet –på Bogafjell – med deltakelse fra andre fylker også! Her har jeg altså klart å melde oss på. Det er litt skummelt, men også mer inspirerende å trene. For Cora og meg er det ikke nødvendigvis å trene inn øvelsene – selv om de sikkert kunne vært mer presise – det er mer det å få henne på. Jo da –dette har vi jobbet med ganske lenge – og allikevel er dette fremdeles  vår største utfordring for å lykkes i Rallyringen….

På Åsen trener vi ved Agility banen, og på feltet vi går har det vært kurs før oss. I tillegg er det i et populært turområde – så det er mye for en vaktsom og nysgjerrig lita frøken å forhol   de seg til.

På treningskveldene er det vel så mye kontakt og rotrening vi trener som akkurat det å gå baner. Det er fellestreninger for som regel 4-5-6 hunder – og noen trener uten bånd. Når Cora da går i bånd er det til tider duket for en del utfordringer, men faktisk mindre enn forventet, men det må sies at jeg har litt høyere puls når det er løse hunder i nærheten, selv om dette er verdens flotteste hunder, vet jeg ikke alltid hvordan Cora takler de. Og siden jeg er anspent smitter det jo over på henne….

Det har ikke vært lett å få henne i kontakt oppe på Åsen. Stevnet skal gå på Bogafjell der vi har trent en god del tidligere –og hvor det har gått ganske så greit. På tirsdag gikk vi tur med Gibson & Co i området og endte opp på grusbanen på Bogafjell skole. Cora var ganske så ivrig i starten på turen og trakk ganske så godt. I det vi rundet skolen og så banen skjedde det noe merkelig –hun tilbød kontakt og konm helt klart i treningsmodus….!!!??? Det er sikkert halvannet år siden vi tente der, men helt klart at hun forbandt stedet med trening. Så bra tenkte jeg –da er det kanskje sjanse for at vi ikke skal bli stående som helt idioter på søndagns konkurranse!

Oppmuntret av dette har jeg blitt veldig bevisst på å trene kontakt og belønne i alle settinger ute – om det så er på de korteste lufteturene.

Vi har også vært på noen bare springe bajas turer i hundeskogen i det siste. Da har jeg hatt med fløyta og trent litt innkalling. I skogen og på stranda har det vært vanskelig å få henne inn igjen – men også dette har blitt supert mye bedre.

Rose rally2

Ann-Mari og Enya øver i tunnelen mens Cora og jeg trener momenter

På lørdag tok vi turen til Bogafjell igjen. Kurt fra Rallyen har startet Sandnes brukshundklubb og har treninger onsdager og lørdager – på Bogafjell – så her må man bare benytte sjansen. I tillegg hadde vi med oss Enya (Rose og Ann-Mari) som og har begynt på Rally. De har hatt to praksiskvelder på grunnkurset med Ghita, men syntes de var riktig så flinke. På lørdag var det litt problemer med kontakten mellom meg og Cora, men plutselig så løsnet det. Men ser at det hjelper hvis jeg byr skikkelig på meg selv og leker litt bajas og herjer litt. Det var nok av forstyrrelser på banen også – og flere hunder som hadde gått og som satt ved sidelinja – så jo da er optimist enda – og om det skulle gå skitt har det jo kommet mye annet godt ut av dette – kontakten med Cora og også mellom Ellen og Cora har virkelig fått et løft.

Rose rally

Her har vi funnet kontakten :)

Rose rally3

Jeg fikk også låne Enya – kjekt!

Så da er det bare å fokusere mye på kontakt og leking og lek med forstyrrelser til neste søndag – så håper jeg at vi kommer derfra om ikke annet med et resultat og ikke bare oppmøte :) Og vi er klare for trening i kveld igjen

Fra Hundeskogen tidlig søndag morgen – herlig! Kan virkelig kjenne at våren kommer snart!

IMG_0878

2 kommentarer:

  1. Hohoi, dette kommer til å bli spennande! Eg såg du hadde meldt deg på, og eg blei SÅ glad! Det er jo heldigvis mykje vanskeligare å diske nå enn før, så bare du husker på laust bånd og av med alt som ikkje er lov av dekken og sokkar og sånt, så skal det nok gå så bra, atte! :-)

    SvarSlett
  2. Takk for at du har trua, Kari Anne! Vi skal nok få det til på et vis. Skal jo gå i begge stevnene på søndag, så ett av de må vi vel få til. Ikke dekken, sele eller sokker - kommer nok til å huske det for all framtid! ;)

    SvarSlett