På mandag var det igjen kurskveld, og denne gangen på et annet sted enn der det pleier å gå. Forventet derfor at fokus kanskje ville være litt vanskelig i starten for Cora – og jamen kjenner jeg jenta rett :-) Derfor var det så fint at vi kom 20 minutter for tidlig og fikk det verste ut av verden med å gå en liten runde rundt plassen og trene litt fokus og kontakt før Karin og de andre kom. Denne dagen skulle vi få krysset av på lista over ting vi har gått gjennom og burde lært. Jeg har prøvd å gjemme denne lista godt vekk, for føler vel ikke når vi prøver hjemme at det går helt knirkefritt – men GJETT HVA!? Vi kan det – ihvertfall 90 % av det som vi trenger for å få “diplom” – selv om det viktigste er å mestre dette. Dette er lista:
- Burlek
- frikommando og
- omvendt lokking i bur
- Sitt-øvelsene
- komme inn og sette seg raskt foran fører –
- Bli sttende i minimum 10 sekunder (med fokus) – omvendt lokking
- Kinderegg øvelsen –
- i møter med mennesker og hund (her gjenstår det bare å bruke og lære inn den som et hinder for at hun skal plutselig ta ut,
- og å få den på plass i forhold til f.eks RINGEKLOKKA!!!!)
- Target
- touche finger/stick så fort den er presentert –
- følge etter fingeren 5 skritt i ulike retnigner-
- valgfri øvelse vha target (8 tall og slalom mellom bena mine)
- target-overføring
- Kontaktlyd
- Passering
- kinderegg ved passering av mennesker/hunder/forstyrrelser på fellestur
- Håndtering
- hunden tåler å bli tatt på (ulike kroppsdeler) av andre evt andre gjenstander – nyttig vet veterinærbesøk feks!
- Innkalling – tja – kan med fordel drilles mer
- Gå bakover/fri ved fot –
- bakover med kontakt minimum 5-8meter –
- gå fri ved fot med kontakt minimum 5 meter
- Utgangsstilling – her har vi ikke øvd i det hele tatt
- Shaping – heller ikke lagt inn mye energi på
- Bakpartskontroll –
- opp på klosse og bli stående (omvendt lokking for å kvalitetssikre) –
- rygge langs en vegg frivillig minimum ett skritt
- Spor
- Oppsøke figurant
- Følge/gå et spor på minimum 20 meter
- Avstandsbelønning/Doggie-Zen
- Kontakt og tilby enkle atferder ved doggie-zen
- kunne kommando “vær-så-god”
- kunne forskjellen på “vær-så-god” og klikk
- Gå pent i bånd – ja den kan vi når hun først har fått fokuset rettet mot føreren!!!!!
- eier skal kunne forstå og bruke metoden effektivt
- hunden skal kunne gå pent i bånd
Når jeg lister det opp sånn blir jeg kjempestolt – nå gjelder det bare å holde kunnskapen ved like.
Tok forresten en av de uttallige testene som finnes på nett. Pleier ikke gjøre det, men jeg tok nå denne da….For de av dere som ikke kjenner meg godt er det veldig godt oppsummert i resultatet som kom ut av det:
Resultat: Hvem er du egentlig? - Den interesserte (fra start.no quiz)
Du verdsetter kunnskap og opplevelser. Du kommer til å oppleve mye i løpet av ditt liv. Din søken etter svar vil sette deg i situasjoner som er få forunt. Du er en selvstendig og sterk person, som til tider har møtt motgang i løpet av livet, men takket være din fornuft er du i stand til å mestre de fleste situasjoner.
Kunnskap og opplevelser det har ihvertfall Cora gitt meg – og enda har vi masse tid igjen!
Testing testing 1-2-3...! :P
SvarSlettEr fortsatt imponert over hvor flinke dere er til å trene...!:D
Vad duktiga ni är! Det är ju massor som Cora kan. Synd att ni inte kommer på kennellägret, förstår att det är långt för er. Vi tänkte åka till Norge i sommar och gå ett viltspår! :)
SvarSlettHurra! Det fungerade!
SvarSlett