søndag 29. november 2009

Blodspor - på egen hånd

I dag hadde vi avtale med Gunn og Embla om å møtes i Skjævelandsskogen for å legge vårt første egne blodspor. Oppmøte kl 11 - men det viste seg å være for sent - skogen var allerede opptatt av kurs i ID-spor (med Karin fra Hverdagslydighetskurset og Ragnhild med Phoebe bl. a) og også Marit og Jan fra sporkurset - så da måtte vi putle oss ned i den mørke delen av skogen. Gunn hadde gått til innkjøp av merkebånd og blod - og tappet det på flasker. Det var egentlig bare for meg å møte opp, og vi begynte å lage merker (klyper og merkebånd) (faktisk så hadde jeg med klypene da, må jo få sagt det, så jeg ikke virker som "grastispassasjer" her!)

Dagen ble fdin den uansett, fikk til og med inn en rast med Kvikk-Lunsj og kaffe mens biler og hester kjørte forbi :-D. La først ut "hovedsporet" - ca 150-200 m med både vinkel (2) og sporleie, avhopp og selvfølgelig skank i slutten. Blodforbruk ble ikke målt, men ble lagt for annenhvert skritt (ca hver annen meter?) og ingen godbiter før slutten. Det fikk ligge en halv time, og i mens la vi hvert vårt korte spor (15 m)- Gunn la inn sårleie, og jeg la ett med vinkel. De fikk ligge bare 10 min før vi gikk det - og da var det tid for det store. Jeg gikk Gunn sitt spor og Gunn gikk i mitt. Terrenget jeg la spor i endte i en krattskog, men Embla orienterte seg fint - men gikk fort forbi sårleie og vinklene ble mer buer - så de skjønte fint hvor sporet gikk (litt mye blod? = for lett) og avhoppet brydde de seg ikke særlig om.

Cora gikk også sitt fint, men det samme der, og i tillegg vimset hun litt rundt om kring underveis - stort sett fant hun veien uten stram line. Men ser at Embla er mye roligere i sine spor enn Cora- hun er IVRIG, og tror hun tar opp flere lukter som hun lar seg distrahere av. hmmm

Etter Kvikk-lunsj pause la vi et spor til hver -ca 75-100 m (?) med vinkel og sårleie. De gikk fint for begge to. Begge hundene var interesserte i skanken ved slutten i dag, og de skjønner helt klart hva som gjelder. De "slurver" litt i vinklene, kanskje er det for mye blod så de ikke må lete opp sporet igjen, men går bare rett fram i deres hode. Kanskje det samme med sårleie - de kjenner lukta av neste "drypp" så sterkt at de ikke tar seg tida til å lukte ekstra på økt mengde blod. Neste skritt diskuterte vi litt underveis i dag, skal vi øke liggetiden på sporet, lengden eller redusere mengde blod - eller alt eller deler av det på en gang? Kanskje rådføre oss med kurslederne - de vil sikkert kunne gi oss gode råd.

Hadde det kjekt i skogen i dag. Veldig hyggelig at det var "naboer" som også synes dette var spennende, da blir det lettere å komme seg ut. Det kjedeligste med hele dette er å legge sporet og vente! Gleder meg til vi kommer dit at det kan legges en dag og så komme rett ut dagen etterpå og gå det med det samme vi komme fram!

Takk for en hyggelig dag i skogen, Gunn! Gleder meg allerede til neste gang. I morgen er det en travel dag, først min trening og så er det rett på hundekurs - i morgen står det "burlek" på programmet - og så er det jo bare 25 dager igjen til jul! Hjelp - her må lages lister og planer hvis det skal gå i hop til jul! MEN - har fått fram adventslys og hengt opp dørkrans og fått utelys på (på ett tre i hvertfall!)

6 kommentarer:

  1. Typiskt att skogen var upptagen, så är det ibland. Vad kul att det går bra för Cora! Ni får ta en tur hit till Sverige sedan och få henne till champion ävn här. Vi hoppas på att åka till Norge och göra prov senare.

    SvarSlett
  2. Hvordan slurver hun i vinklene, går hun forbi, eller tar hun snarvei?

    For hvis hun tar snarvei, kan det hjelpe å tenke litt vindretning der vinkelen er ;-)

    Hvis hun går forbi er det bare å vente henne ut og la henne lete opp sporet igjen selv.

    Høres forøvrig ut som en herlig hundedag! :-)

    SvarSlett
  3. Takk for tipset, Kari-Anne. Hun går ikke forbi - hun lager de mer til buer en skarpe vinkler - og ja det hjelper å vente henne ut, med en liten korrigering på lina så kommer hun seg tilbake igjen. Nå tok vi vel ikke akkurat hensyn til vindretningen i går - og vi var jo midt inne i en skog og det slo ikke meg ihvertfall! Mye å huske på gitt, men de sa jo det på kurset også :p! Det virket også som hun tok opp andre lukter og ville undersøke de litt før hun gikk tilbake - det er jo ikke så lett å finne en skog hvor det ikke er turfolk og andre hundefolk i - så det må vi bare øve oss på.

    SvarSlett
  4. For hundene er jo ikke buer feil i det hele tatt. De ønsker å bruke minst mulig energi på å lete opp det de går spor etter. Å få hunden mer nøye i vinklene er noe absolutt ALLE som trener spor med hunden sin sliter med på et eller annet tidspunkt, og det finnes utallige løsninger og tips ;-)

    For oss funket det ikke med godbiter i vinkelen, hun tok buene likevel, fikk godbitene på overvær og gikk bort og spiste dem. For oss har det fungert aller best med å tenke på vindretningen pluss det å få mer erfaring i ved å faktisk gå mange ulike spor.

    OBS med det å korrigere i lina, hun kan fort bli avhengig av den hjelpen og tenke at om du ikke korrigerer i lina, så er det riktig.. da får du en hund som stoler mer på deg i sporet enn seg selv.. og du er langt mindre til å stole på enn nesa hennes, vettu ;-) Bare et tips..

    SvarSlett
  5. Vi la ikke godbiter før ved sporslutt i går (med skanken). På kurset fant jeg ut at hun gikk bedre på rent blodspor enn blodspor med godbit i - for: "hvilken lukt er det jeg skal gå etter???" og ja det er vel bare å gå mange og ulike spor og skal stole på henne mer-det er jo helt sant - plutselig en dag mister jo jeg "markørene" og da har jeg jo ikke noe valg!

    SvarSlett
  6. Fin fin mail du har sendt til Marit:)Håper på spanande svar.
    Og dra hjelp skal det bli ja, er jo mykje kjekkare å trene hund saman med andre. Og vinklane skal me nok få retta opp i berre me får lagt ein taktikk:D Og berre vent til me lurer endå fleire inn i blodsporenes spanande verden!!!

    SvarSlett