fredag 9. desember 2011

15 dager igjen til jul!

..og været er NIIIITRIST. Et par dager med litt hvitt på bakken, men nå er det bare klissvått det som kommer ned, og det kommer i tillegg helt vannrett siden det blåser kraftig. Selv om Cora har superlyst til å gå ut – bråstopper hun på trappa når hun ser hva som venter henne. Litt bedre når hun får på dekken, men hun gjør kjapt det hun skal gjøre før hun frivillig snur og trekker kraftig mot huset :) Hun har fått litt inne-aktivisering de siste dagene, men travle dager betyr dessverre at hun må finne seg i å vente litt – og hun er blitt ganske så flink til det. Det jeg tenkte var lurt og som vi kan gjøre alltid er noe som Catrine trener Milly på – hilse ved hjelp av håndtarget.

Cora har jo alltid syntes at trening vha target er kjekt og siden vi da trives med slik trening tenkte jeg å legge det inn i hilserutinene her hjemme. Vi har jo fremdeles utfordringen med dørklokka – hun går helt bananas og synger og piper og tripper rundt, men vi har nå kommet til det at hun må ligge på plass før vi åpner. Hun piper og spreller mye, men holder seg ihvertfall på “matta”. Der må hun bli til vi sier det er OK å hilse. Da har vi kontrollen på om bare er overstadig glad og bare vil hilse, eller om hun synes at de som kommer inn ikke har noe hos oss å gjøre… :(

Uansett – ikke all synes det er like greit å ha en overstadig glad, hoppende jente på seg, så nå tenkte jeg å være konsekvent på å innføre at hun hilser ved å touche hånda (eller kanskje jeg burde tatt noe annet hvis folk er engstelige for snute mot hånd?) og så kommer til oss for å få godbit. Tenkte også at det sikkert er lurt at gjester faktisk ikke gjør noe annet enn å stå stille og rekke fram håndflaten – så her må alt og alle instrueres. Er sikker på at hun vil ta dette kjapt – hun VIL jo undersøke de som kommer og hvis den eneste måte å få lov til det på er ved håndtarget…? Så når hun frivillig går for håndtarget så kan jeg jo sette på “hils” kommandoen – den ligner ikke på noen andre ord vi bruker. Vi testet det litt ut da Ellen hadde to jenter på besøk. Ei som er hos oss ofte og som Cora ikke bryr seg så mye om lenger, men også ei som hun ikke kjenner så godt. Fikk de til å stå på gulvet – alle fikk godbit (i første runde), men kun ei holdt fram hånda om gangen – for så å gi henne goddbit (av den andre hånda). Var det to forsøk? Ikke mange ihvertfall. Nå gjelder det bare å få henne til å forstå “ferdig”-kommandoen – for hun prøvde alle andre triks når det var slutt på hilsingen. Og alle som var på besøk var jo kjempekjekke – eller var det potensielle godbiter hun ventet på? Tror nok helst det, men det vil nok gå seg til.

Må jo bare nevne det her og; etter måneder med venting og flere anmerkninger fra naboen på byggeprosessen vår og brev og svar fra kommunen fikk vi endelig svar fra Fylkesmannen. Vedtaket om tillatelse til påbygg ihht til tegninger opprettholdes. Klønete skrevet – og Fylkeskommeunen brukte tre sider på å si det samme – men altså: VI FÅR LOV TIL Å BEHOLDE PÅBYGGET SOM DET ER BLITT GJORT. Det sto også at saken ikke kunne videre påklages. Så da ble det gledesstemning i heimen! Kanskje ikke så mye for vår “kjære” nabo, men: I DON’T CARE!

Så fra minneboka:

februar og mars var det mye rallytrening. Og i mars debuterte vi på Rallybanen. Du kan lese hele innlegget her, og legger ut videoen også jeg:

 

imageOg her er etterpå med dommerne når vi har gått banen.

Kjenner nå at det er lenge siden vi har holdt på – kanskje vi kan ta et par øvelser på stuegulvet i kveld? Det ser ikke ut til å være noe kjekt treningsvær ihvertfall!

9 kommentarer:

  1. Er Cora blitt i bedre form nå? Så bra. =) Kjekt når dei holde seg friske.. Ønske om ei god jul og et godt nyttår fra oss.

    SvarSlett
  2. God ide med å trene håndtarget på besøkande! Det du kan begynner å gjera når Cora har skjønt at alle besøkande byr fram håndtarget, er å klikke og belønne HOS DEG. Smart som ho er, vil ho då etter kun få repetisjonar tilby håndtarget på besøkande, og så søke til deg. Dermed har du større kontroll over henne, OG dei besøkande slepp å ha ei sprettande Cora rundt seg :-)

    SvarSlett
  3. Olaug: Ja da - litt antibiotika så gikk lymfen ned i løpet av helga - og når den krympet spratt halene og ørene opp igjen :)

    KariAnne - jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt at hun kun skulle få belønning av meg, ja, men når vi øvde med jentene tenkte jeg at de skulle få smigre seg vei inn til henne ved å gi henne snopet. Så når vi får "skikkelig" besøk kommer godbitene til å være hos meg. Men mener du at jeg i starten skal utstyre gjestene med godbitene?

    SvarSlett
  4. Jo meir du kan gjer gjestene til REINT target, desto betre er det. Det kan vær lurt å minke forventningar til at kjekke ting skjer rundt gjestene, og innføre låg forventing ganske tidlig.

    For meg som har ei som er direkte usikker på folk, har denne treninga vore midt i blinken. Men det var ikkje før eg la godbitforventinga hos MEG at eg fekk resultater.
    Det endte opp med at eg kan be henne gå og helse, så går ho bort og stiller seg med rumpa mot dei som vil klappe, hvilket fører til at eg ser når ho har fått nok og kan kalle henne til meg for belønning. Klappemenneskene har då fått stilt sitt behov og me har kommt fra episoden uten utfall :-)

    SvarSlett
  5. Herlig - gode Ayla som "lar" seg hilse på! Jeg må si jeg sliter litt med å se om Cora faktisk er stressa eller om hun er glad - for jeg er klar over at mange kan tolke "überlykkelig" hund som noe som faktisk IKKE er bra for hunden, men jeg klarer ikke å se at hun sliter voldsomt, bare interessert og på vakt siden det skjer noe...??? Finnes det noe å se etter utover stress-signaler som demping (hun gjør ikke det), vise tenner -ikke det -hvis de bare ikke kommer helt inn på hennes hjørne, ører er høye - ikke flate osv, osv...

    SvarSlett
  6. Der er grader av stress, og dei går fra 1 til 100. Litt stress er heilt nødvendig, og det vil alltid vær litt stress i ein hundekropp.

    I ein hilsesituasjon/besøkssituasjon er det temmelig stressande for ein hund å bli voldsomt glad. Dette stresset KAN tippe over til å bli for mykje, og det er ikkje alltid ein god følelse. Når hunden er i ein slik tilstand, og eit eller annet skummelt tilfeldigvis skjer, er allerede stresshormonene i fritt flyt, og eventuelle reaksjonar på dette skumle kan bli veldig overdrevne.

    Og ja, det er fleire ting enn dempande signaler å sjå etter: Kroppsspråk - stiv eller ledig?, Augene - oppsperra eller avslappa - ser ho på folka eller ser ho vekk, Halen - logrer den mest mot venstre eller høgre? Hundar har ein tendens til å logre mot høgre når dei logrer av behag/glede.

    Og så vidare ;-)

    Situasjonen med at det kommer folk inn i heimen har allerede blitt eit stressmoment for Cora, i og med at ho lager lyd og går bananas, som du seier. Nå vil jo eg påstå at besøkande er et stressmoment for ALLE hundar, men det GÅR an å gjer nåke med det :-)

    SvarSlett
  7. He-hje - stiv og med oppsperra auge er mer hennes stil ja. Halen - all over the place - så jeg har jo tenkt mer stress enn glede - men ikke så mye stress at det "går galt", men slapper ikke av før alt og alle er inne og "installert". Føler liksom at vi må ta toppen av første impulsen hennes - å vokte - hun mangler "impulskontroll"???? hvis du skjønner... Så da er det trening på av-stress og andre oppgaver ved besøk som gjelder - håndtarget++++? Vi har prøvd med bein og godbit-søk ved dørklokka - men ingenting er mer spennende enn å se hvem som kommer når klokka klinger...

    SvarSlett
  8. Men då kan du bruke det å få sjekke ut dei som kommer som belønning ;-)

    Og som med ALL trening er det viktig å vær konsekvent. At den same prosedyren blir utført for ALLE besøkande, sjølv dei ho kjenner. Kvar gong. Uten unntak.

    Ei vanlig løysing for ringeklokkemania er å frata hunden ansvaret for å "godkjenne" dei besøkande med at det alltid er folka som går og helser på først. Kanskje du til og med må feste eit bånd på Cora og la henne stå i bakgrunnen mens dåkken går og lukker opp og helser på dei...

    Med Ayla må eg gjer det slik at ho får gå på eit anna rom mens besøket kommer inn, og så får ho ligge og høyre på stemmene gjennom veggen. Etter ei stund får ho komme ut i stova og sei hei, og så ser eg henne an om ho vil takle at besøket beveger på seg. Hvis ikkje, får ho gå på rommet igjen, men så har ho i allefall fått helse på :-)

    SvarSlett
  9. Vi har gjort det - å ikke la henne få sjekke ut de som kommer først uten at vi har hilst først - og hun får heller ikke gå fra plassen sin før vi sier OK. Har også brukt bånd på henne ved besøk, men er ikke helt fornøyd enda - så jeg tenkte kanskje at det ble mer oppgave for henne ved besøk enn at det ble hindringer kanskje gjør at hun ikke er så "overstadig" - hva-det-nå-enn-er-hun-er. Takk for tips - skal prøves ut!

    SvarSlett