mandag 8. november 2010

Banetrening

Høres veldig flott ut – men egentlig har jeg skrekkelig dårlig samvittighet overfor jenta. Det er nå to uker siden forrige kurs – og lite strukturert trening har det blitt på egenhånd. Litt sånn i forhold til posisjonering – på plass, ligg, ligg/bli og noen spede forsøk på å gå fra sitt til stå har vi prøvd oss på – that’s it. Helt klart at hun ikke skjønner det jeg prøver å formidle for selv om hun kan kommando for sitt og for ligg og vent – blir reaksjonen hennes en av disse når jeg prøver å legge på “stå” til vokabularet. Har også prøvd med touch metoden – at hun fra sittende går i stå når hun får presentert hånda – da reiser hun seg for å touche, men hun skjønner ikke helt sammenhengen med at hun da skal stå – hun tror hun har løst oppgaven når hun har touchet – og så detter rumpa ned igjen før jeg får belønnet i stå. Ja, ja mye kjekt å trene mer på. Utover det hardet vært hektiske og lange dager på jobben, og nå nå mørketida har satt inn har det blitt som sagt lite trening. Uansett – jeg har jo forsøkt meg på å lage en bane – og den la jeg utover i hagen i går. Først en liten runde rundt “nullen” og så til banen. Litt trangt ble det jo, men vi fikk da prøvd oss litt på vendinger og slikt. Hadde en del ferdig stekt svinesteik som belønning – det likte hun godt – og ble derfor SUPERIVRIG og tilbød alle kunster….

Vi gikk et par runder i banen, men så begynte naboen over gata sine hunder å leke ute i hagen mens eierne på sin side startet motorsaga – da datt hun helt ut. Tok derfor en liten runde med sitt og venstre/høyre svinger og gikk inn. Trente litt mer på stå inne – uten den store suksessen – og så et par runder fvf over stuegulvet før vi sa at nok var nok. Eller jeg sa det – Cora var enda superivrig etter å tjene litt mer svinesteik så hun frambød superkontakt – riktignok kun i sitt rett foran beina mine, for så å prøve dekk, på plass og hver gang jeg reiste meg var hun som klistret til leggen. Utnyttet dette da til å trene litt apport – men det er ikke så gøy – mat er kjekkere enn leke – så hun turde ikke flytte seg for langt for å gå hente apporten i tilfelle hun da gikk glipp av “snop”. Jeg har og fått tips om å baklengskjede apport-trickset, altså å først trene inn å ha apporten i munnen og så at hun må flytte seg for å få tak i apporten, men hun ville ikke ta apporten – hun visste at det var mat i nærheten :) Til slutt ga hun opp og var utslitt for hun deiset ned i kurven og sovnet.  Men som dere sikkert skjønner av dette – det er for lite struktur på treningen, og innlæringsmetodene mine har store rom for forbedring :)

I kveld er det siste kurskveld på rally, men det er fremdeles treningskvelder – så vi får det nok til etterhvert.

3 kommentarer:

  1. Stå fra sitt lærte jeg inn på Ayla med følgende momenter:
    Doggiezen - holde posisjon når jeg holder en hånd med godbiter foran henne - det være seg i sitt, ligg eller stå foran fører.

    Stå foran fører - klikket og belønnet i en heidundrande fart til å begynne med, så minket tempoet etterhvert som hun skjønte hvor lettjente godbitene faktisk var.

    Stå fra sitt eller ligg foran fører - Til å begynne med holdt hun posisjonen om hun så lå eller satt. Da jeg stilte meg rett oppi trynet hennes i enten sitt eller liggposisjon. Til slutt reiste hun seg opp i stå, og da belønnet jeg STORT.

    Target og doggiezen sammen. Jeg var raskere enn Lucky Luke, men jeg hadde target på pekefinger og langfinger sammen (utsiden av dem), så da hun touchet med snuten, kunne jeg snu hånda med godbiten inni og leke doggiezen umiddelbart.

    Stå under baklengs marsj - og da hun kunne det, signalkontroll på stå under baklengs marsj.


    Lykke til på siste kurskveld i kveld! :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Kari Anne. Prøvde trikset med target på fingrene (framsiden) og så snu hånda raskt - og belønne MASSE når hun sto nå i ettermiddag - men det er vansklig å snu det for vi har jo alltid før bedt henne sitte eller ligge for å få godbit... stakkars dyr - ikke lett for de å forstå oss mennesker alltid. Det å flytte seg nærmere funket ikke helt - for hun hoppet bare bakover UTEN å reise seg en mm :)Men belønner du selv om hun er i bevegelse opp og framover? For nå ser jeg jo at det kan bli det å reise seg å ta ett trinn framover hun lærer...men første steg er vel opp i stå så får vi plukke vekk unotene etterpå.

    SvarSlett
  3. Jeg tror du først skal få trent litt omvendt lokking mens hun står foran fører. Når hun har skjønt det, kan du prøve target igjen.
    Da har du henne i sitt, presenterer fingrene, med en gang hun reiser seg opp, snur du hånda og bruker omvendt lokking mens hun står. Hvis hun setter seg, presenterer du fingrene igjen. Snu hånda og ta omvendt lokking så du får belønnet stå. Hvis hun IGJEN setter seg, trener du enda mer omvendt lokking med godbit i hånda.

    Og det er ikke stakkars dyr som ikke forstår oss mennesker.. de skal bare skjønne hva de får belønning for ;-)

    SvarSlett