fredag 18. juni 2010

Kurs og lek

Mandag hadde vi sommeravslutning på hverdags-kurset vi har gått. Føler jeg har nevnt dette kurset et uttall ganger, og kanskje jeg skulle forklare hva det er. Etter at vi gikk på Siddis Hundeskoles Hverdagslydighet del 2 (helgekurs) i november i fjor, kunne du tegne deg på dette som heter “Hverdagslydighet hele året”. Du kjøper et klippekort på 10 eller 20 klipp (100 NOK/gang), og så er det et satt program som gås gjennom. Dvs – programmet er satt, hvor høyt du legger lista for de ulike øvelsene er opp til deg – du lærer feks sitt og fri ved fot som om du skulle gått LP-kurs, men hvor nøye du vil være er som sagt opp til deg. Det som er mest nyttig med kurset, for meg ihvertfall, er å lære “lure” teknikker for å lære inn kvaliteter du ønsker hunden din skal ha. Litt vanskelig synes jeg for de “instinktene" – feks katter som går i hagen, eller fugler som tripper/hopper på stien foran deg. Jeg laget jo ei liste over ting vi har gått gjennom på kurset og som vi har fått godkjent – der ser dere hva vi har hatt på programmet. Nå er det jo sommer og flere drar på ferie, så nå hadde vi grilling og kos, før treningene blir satt på vent for en stund. Når det er sagt, Karin trener jo med sine hunder, og hvis vi vil, kan vi bli med henne når hun trener, uten å klippe i kortet :-) Veldig grei motivasjon for å komme seg ut holde kunnskapen ved like. Før vi grillet fikk Cora lov å leke med Natasha – ei collie mix tispe vi har hatt mange kjekke øvingskvelder med. Endelig skulle de få løpe fritt! Bare se her hvor kjekt de hadde det:

Lek0

Flere øyeblikk:

 

Her er Natasha – eller Tasha som hun kalles – hun måtte ta en liten pustepause:

Tasha

Ingunn og Oya har og gått med oss i hele høst/vår. Hun har nettopp vært og hentet en ny Malanois i Sverige. Katla er nå 12 uker – og kjempeskjønn, og veldig trygg. Fikk ikke det beste bildet for hun er jo ikke i ro lenge – 12 uker som hun er:

Oya-KatlaOya bakest (lys), Katla foran 

Siden vi ikke skal ha ferie før om en stund kommer jeg nok til å slå til på tilbudet til Karin. Skal og bli kjekt å hilse mer på hennes hunder – de må jo vanligvis ligge i bilen til kurset er ferdig. Nå er det helg –uten løpetid => HUNDESKOGEN neste!

3 kommentarer:

  1. Så kjekt med kurs jevnt over, veldig greit å holde motivasjonen oppe!

    Me vil forresten vera med i hundeskogen i helga, sånn før eg reiser igjen:)

    SvarSlett
  2. Vi skal i skogen i morgen kl 0930! Litt tidlig kanskje. Vil gjerne ha tur i skog/strand søndag også hvis det passer bedre :D

    SvarSlett
  3. Cora måste ju vara jätelydig! Ni är så duktiga på att träna. Bra jobbat!

    SvarSlett