Vi kom kl 0915 til veterinæren etter å ha gått en liten omvei for å få litt tur ut av det også. Sist gang vi var der var når vi skulle ta blodprøve etter rabies vaksinering. Før dette har det ikke vært superkult men helt greit å komme dit for vi har vært litt med hun som er Coras “fastlege” Marita – bl.a på Agility kurs. For å ta blodprøve må jo selv en Pinscher barberes – og DET var ikke kult! Men blodprøven ble tatt den og svaret er kommet om at det var vellykket vaksinering. Men så da i dag når vi kom ned var det mest UKULT av alt å komme inn til de snille jentene der nede – hun satte seg bare bakerst i en krok og ville ikke hilse på noen. Hmm – hjalp ikke særlig på samvittigheten min det. Så var det inn for å få bedøvelsen satt – og uten å trekke det ut i langdrag så satte Marita den med en gang og så var det bare å vente. Jeg fikk kaffe og vi satte oss ned og vi fikk være alene for å ikke lage mer stress (regner jeg med). Rare jenta – ikke tale om at hun skulle sette seg eller legge seg på teppet jeg hadde tatt med, men sto og svaiet helt til jeg forsiktig hjalp henne ned. og så så det ut til at hun sovnet – 10-12 minutter var vel gått da. Når de kom inn skvatt hun opp – eller prøvde og bjeffet på de – så hun var altså ikke helt vekke! Hun hadde ikke kommet langt – for hun klarte knapt å flytte hodet, men bjeffe kunne hun! Så 30 sekunder etterpå var hun helt slått ut og jeg fikk/måtte gå.
Var på jobb kl 10:00 og kl 12:06 fikk jeg melding om at hun var ferdig og på vei til å våkne. Skal bli spennende å se henne og spennende å se hvordan hun takler rolig rekonvalesens!
----------------------------------
Nå er klokka 18:00 og vi har vært hjemme 3 timer. Hun er ganske betuttet og finner ikke helt ut av hva det er som er “galt”. Ingen matlyst, og den der kragen…hmmm hun dunket jo borti alle hjørner og møbler og ga tilslutt helt opp og sto bare midt på gulvet. Vi har nå tatt den av og passer på henne så hun ikke begynner med masse slikking. Hun har vært en tur ute og gjort sitt fornødne + 1 gang inne! Veterinærene hadde ikke klart å få henne ut for å gjøre fra seg der – hun var ganske snurt på de :D
Vi har og vært og hentet smertestillende og antibiotika, så gjelder det bare om å få henne til å spise tabletter – at ikke all dyremedisin kommer i flytene/paste form?
Cora var jo født med navlebrokk, men som vet ved 7 ukers kontroll sa var mulig å trykke på plass. På 12 ukers kontroll her var den plutselig satt seg fast, men det var ingen fare. Nå siden de var i “nærheten” spurte jeg om de kunne gjøre noe med den, og snille Marita sa at hun skulle se på det. Hun fjernet den, eller det var ikke en skikkelig brokk, det var kommet fett inn i den kanalen, så ingen årer å sy/sprette opp – så de fjernet den og sydde huden på plss og hun fikk litt lenger bryst søm. Eller er hun sydd i 3 lag som vanlig, med det 3. med sting som løser seg opp selv, men siden Marita kjenner Cora og vet hun er av den livlige typen satte en ekstra ytre søm som må fjernes om to uker. Heller det tenker jeg enn at sømmen skal gå opp.
Det kommer sikkert mer utover kvelden – nå må hun ut :)
----------------------------------
Litt mer fart på denne turen, men ganske rart å gå tur med en hund du ikke kjenner i båndet – nesten som om hun hadde kommet seg ut av det! Og vi gikk veldig seint. På slutten begynte hun å snuse litt og bli litt piggere. Hun får sove litt nå, men akker og offer seg litt. Vil vente litt med tablett, håper nemlig at den ska l vare gjennom hele natta – ha-ha. Det er jo lov å håpe.
Her er Cora med krage – den er ikke på nå – det virker ikke som hun bryr seg, blir kanskje værre når de begynner å gro og klø litt? Har tenkt å prøve å finne enten en oppblåsbar krave eller aller helst en sånn body – har hørt at det finnes til hunder og? Tar gjerne tips!
Stakkars jenta – dette var tatt klokka 15 da vi kom hjem…
---------------------------------------------
Nå er klokka 21:30 og vi prøvde for 1 time siden å gi henne smertestillende. Det er tabletter og skal løse seg opp i munnen – sugetabletter til hund!!!! Idiotisk. Hun vil jo ikke spise eller drikke noe særlig, så det var jo håpløst. Endte med at vi løste opp dosen i litt vann og vha ei engangssprøte sprøytet det ned i halsen hennes. Ser ut til å ha hjulpet litt. Fikk tips fra Elin m/ Scott om at Tempo Hund og Katt hadde slike bodyer og sendte de en mail om hvor raskt de kunne levere? Vet dere hva – 10 minutter etter at jeg hadde sendt de en mail ringte jamen Anita derfra! Snakk om service dere. Svaret hennes var at for ei sterilisert tispe med såret der det jo er – så vil ikke bodyen hjelpe/dekke. Hun ga meg et tips om å bruke T-skjorter og klippe hull til bakbeina og feste på ryggen – det var det de gjorde på veterinærhøyskolen når de hadde slike sår/rekonvalesenter. Ikke bare rask service men og ikke salg og tips på kjøpet – Heia de sier nå jeg. Så nå skal vi enten kjøpe bodies i baby-avdelingen på H&M og/eller ofre noen gamle T-skjorter. Tipset gikk og på å ha kragen på når hun er alene hjemme, men T-skjorter under oppsyn.
Nå er det natta snart, men kommer mer i morgen :) Jenta ser ut til å ha roet seg etter at medisinen begynte å virke – håper den varer lenge! Men det går vel kanskje an å få mer hvis vi trenger?
Takk for alle svar, tips og lykkeønskninger
Stakkars dåkken.. har heilt vondt av dåkken, eg :-) Huske koss det var å gå og vente på telefonen fra dyrlegen.. Eg frykta å få telefon om at hu hadde dødd under operasjonen, så når telefonen endelig kom og dei sa at alt hadde gått bra, begynte eg å grine av lettelse! Heldigvis hadde eg sagt fra på jobb ka som pågjekk.. :-)
SvarSlettHusk bare å sørge for at ho får nok smertestillande,
og at ho derfor kan tru at ho er bedre enn ho eigentleg er.
Du har tatt det rette valget for både dåkken og Cora. Tvil ikkje på det! :-)
Krya på dig Cora!
SvarSlettDixie har tränat på att ha krage inför sin kastrering (som inte blev av). Vi hade en uppblåsbar och den var inte alls jobbig att ha på sig för hunden. Finns att köpa på många djursjukhus i Sverige, i Norge vet jag inte...
http://www.smartasaker.se/procollar-p-632-c-109.aspx
Ja jeg har sett på en slik, men der jeg var var det bare i stor størrelse, men vurderer sterkt noe annet - hun mp jo ha noe på seg når hun skal være alene - har jo ikke fri denne første uka :) Hørte og om noen som fikk en kropps-strømpe til katten sin - i tynt gasbind lignende - hørtes jo smartere ut enn den tingen rundt halsen!
SvarSlettKari Anne;
SvarSlettVar vel ikke så redd for at hun ikke skulle våkne - som sagt før, jeg er utrolig naiv når det gjelder hundehold og tror at det helst vil gå bra. Det jeg gruet meg til er det som vi nå har begynt på... Hva mener du;; ikke for mye så hun føler seg "for" pigg, eller nok så hun ikke depper sånn?
Det viktigaste er at ho ikkje har vondt. Det er enklare å holde ein nyoperert rolig fordi ho føler seg bedre enn ho er, enn å stille smertene til ein hund som har havna ut på smertehelvete slik Ayla gjorde. Dei har nok litt vondt uansett, og holder seg greit i ro dei par første dagane uansett.
SvarSlettNår det gjelder krage, sov eg samen med Ayla dei første nettene. Då kunne eg vakne om ho starta å slikke seg.
Me prøvde body til Ayla, og hu hadde den på mens me var på jobb. Det funka godt, men den var jo gjennomvåt då me kom heim.. Men stinga (som du jo såg på bildene i bloggen) grodde fint likevel.
SvarSlettOg ikkje vent med tabletten. Hvis hu okker og offer seg nå, vil det bare bli verre utover natta. Husk kor stort inngrep ho har hatt..
Så godt at det e gjort. Stakkars Cora, hun skal nok være glad når disse ukene med skjermen på hodet er over. Men som de andre seie, du ska ikje ha dårlig samvittighet. Det er jo til det beste for alle! Masse god bedring susser fra Gibson ;)
SvarSlett