fredag 25. juni 2010

Dag 2, del 1, 2

Første natta er over – og har hatt bedre netter for å si det sånn. Hun fikk jo smertestillende i går, og det så ut til å hjelpe, men hun var veldig rastløs og fant hverken stillingen eller roen. Regnet med at det en liten våkenatt så jeg valgte å legge meg på sofaen med en gang i stedet for å begynne å styre og vekke huset etter at alle hadde sovnet. Ikke så mye lyd fra henne, men hun var ute 3 ganger – og ja da – hun tisset hver gang. Når hun endelig fikk roet seg på dyna mi – lå hun og sparket med bakbeina og reiste seg opp og gikk rundt seg selv omtrent hvert 15. minutt. Kl 0400 hadde jeg sovet delvis siden kl 12:00, men så husker jeg ikke mer før kl ringte i dag morges – ALTFOR tidlig føltes det ut som. Har jo informert de på jobben hva som skjer, så kan ta delvis hjemmekontor i dag, heldigvis! Hun er roligere i dag, og øynene og holdningen hennes ser bedre ut, men nå begynner jo et nytt kapittel; få i henne antibiotikaen – kapsler som det står skal svelges hele! Sta som hun er – og sikkert fremdeles usikker på hva det er som foregår, uansett hvilke fristelser som vi setter fram – ikke tale om at hun vil spise noe. Så det ble litt tvang i dag – Stein holdt henne og fikk lurt inn kapselen mellom baktennene og så spylte jeg etter med vann fra sprøyte – hmmmm. Ser ikke for meg at nå når hun har skjønt taktikken at hun vil godta dette i kveld? Vi får se. Ha en god dag alle sammen :)

----------------------

Måtte på jobben en tur i ettermiddag og da var Dag alene hjemme med henne. Hun sov mesteparten av tiden, men hadde hatt seg et par turer ute. veldig rolig. Ringte vet etter jobb-pliktene var ferdige for å høre om det var naturlig å ikke ta til seg noe, være veldig vam og sove dypt og lenge. Hun har ikke spist og drukket noe på 2. døgnet her hjemme, men hun har tisset MASSE. Ikke så unormalt sa Marita – hun fikk jo mye intravenøs væske i går – så det er ikke sikkert hun er så tørst. Hun kastet opp litte grann en gang i går kveld, og det kan skyldes at hun fikk smertestillende før dosen fra vet. var gått ut av kroppen. Siden hun sov så urolig i natt, og de første smertetoppene er på vei til å gå vekk, slapper hun mer av – derfor sovingen. Da jeg kom hjem for en time siden, var det ei mye gladere jente – hun møtte meg i døra og logret og var interessert i posene jeg hadde med hjem. Benyttet anledningen til å servere Hills A/D for som jeg fikk med fra vet – et våtfor med masse god smak beregnet for dyr som skal komme seg oppå igjen. Hun spiste et par munnfuller, men ikke full matlyst enda. Hadde og vært å hentet flytende medisin – siden hun ikke spiser er det vanskelig å lure i henne noe – så håper det går bedre i kveld med medisineringen. Nå ligger hun her med oppblåsbar krage – ser ut til at hun roer seg mer med den enn plastikk-trakta – da frøys hun bare og sto og skalv i et hjørne. Ikke helt bestemt enda, men kanskje hytta på oss i helga – må se an formen til tutta. Uansett blir det bånd og rolige turer – problemet er vel om hun ikke blir helt bananas når vi kommer ut dit og hun kvikner mer til.

5 kommentarer:

  1. Eg har skrive i bloggen min om å gi medisiner til hund..
    http://kariannesinblogg.blogspot.com/2009/10/gi-medisiner-til-ein-hund.html

    Du kan jo lese der og sjå om du finner nåken tips ;-)

    Og ikkje vær tilbakeholden med smertestillande.. Få tak i meir så du VEIT at dåkken har nok til helga.

    SvarSlett
  2. Der var det jo, takk for det. Knusing før den legges på tunga - tja vanskelig for hun kniper tennene sammen . Vi har jo ikke øvd oss på dette - altså ikke fulgt med på rådene dine før vi trenger de. Har løært leksa nå. Smertestillende gikk jo greit å løse opp i vann og sprøyte inn - kapselen var lit værre. Håper bare at matlysten kommer tilbake etterhvert som helingen tiltar - hun har jo alltid vært et matvrak og da er de lette å "lure" :) Forresten -er det de første døgna som er mest smertefulle - eller litt uti - det gikk greit med en dose smertestillende i går og til nå - så... men om det blir værre de neste par dagene må jeg vel til vet for mer medisin...

    SvarSlett
  3. Hva går hun på av smertestillende?

    For Ayla var søndagen desidert verst, og ho fekk det gjort ein fredag.

    SvarSlett
  4. Hun har Metcam, som dine. Nå har jeg snakket med vet. Marita og har fått antibiotika og smertestillende i flytende form - tror det skal bli bedre. Og det at hun ikke drikker - hun fikk mye væske IV i går, så derfor alle dobesøkene og lite drikking. Fikk også våtfor fra Hills med ekstra god smak for slike tilfeller, og da får hun væske i seg og :) Mye bedre form i dag når jeg kom hjem - og Dag hadde hatt henne på tur og hun logret og spiste et par munnfuller med god mat :)

    SvarSlett
  5. Så deilig at det går bedre :-)
    Hvis dåkken merker at hu er litt dårligare etter ein liten ruslings, så er det heilt naturlig :-) Det betyr ikkje at ting ikkje går bra ;-)

    SvarSlett