mandag 14. desember 2009

10 dager igjen...

...til julaften. Ikke helt klar til det enda kjenner jeg. I går var vi i Hundeskogen med "tante" Mira og Haifa og folkene deres. De er jo voksne damer - og gidder ikke løpe etter lille villstyringen. Cora sprang nesten uten stopp i over en time - er så GØY å rase rundt mellom trær og i bekker - og å få hilse på alle de andre som er der ute (hunder da vel og merke...). Skulle tro da at hun sloknet helt for dagen, men nei da - ett par timer i kurven - så er vi klare igjen! Har fått masse enrgi den siste tida denne jenta - eller hun ikke får utløp for det på annet vis. Men men. I dag er det ikke trening for meg - og hundekurset er avsluttet for i år - så vi får legge inn en langøkt med tur og trening i ettermiddag, da.

Så til dagens nøtt - i disse førjuls-shoppe-tider;

En urmaker selger et armbåndsur for 600 kr. Av disse pengene er 300 kr hans fortjeneste. Kunden betaler med en 1000-lapp, men etter som urmakeren ikke klarer å gi igjen på den, går han inn i skobutikken ved siden av og veksler seddelen i 10 hundrelapper.

Kunden får så med seg uret og 400 kr i vekslepenger.Folka i skobutikken finner senere imidlertid ut at 1000-lappen er falsk, og leverer den tilbake til urmakeren som bytter den mot en ekte seddel.

Hvor mye har urmakeren tapt på denne “handelen”?

-------------------------------

7 kommentarer:

  1. Jeg misliker sterkt disse matteoppgaven ;-) men gjør et forsøk likevel... tror han har tapt 2000kr. 1000kr (600+400) for klokken og 1000 kr til skobutikken..
    Føler jeg er helt på bærtur her menmen...

    SvarSlett
  2. Stakkars urmaker! Heldigvis for ham var ikke det det rette svaret! Bare prøv igjen :-)

    SvarSlett
  3. Da tipper jeg 300 kroner, siden det var fortjenesten hans og forsikringen tar seg av resten ;-)
    (tenk at jeg går offentlig ut på nettet med mine mattekunnskaper)

    SvarSlett
  4. Nei- det var ikke det heller. Det er ikke så mye mer matte en ren addisjon - problemet ligger i hva du skal addere? Det går an å løse - så stå på :-D

    SvarSlett
  5. Godt ingen hadde løst den enda for gåter er morro :-)
    700, 300 som uret kostet å kjøpe inn og 400 som han ga i vekslepenger til kunden som kjøpte uret=)

    Så kjekt med tur med både Haifa og Mira. Håper det blir en ny tur til helga :-)
    Har forresten fri denne uka så bare skrike ut om du skulle slutte tidlig noen av dagene :)

    SvarSlett
  6. Denne trodde jeg først at jeg hadde hele kontrollen på, men nå er jeg neimmen ikke sikker...

    Tunga beint i munnen nå:

    Først er det 300 kroner som er det klokka kosta å kjøpe inn.
    Så går han og bytter til seg 1000 ekte kroner. Nå er han 700 i pluss.
    Så gir han fra seg 400 kroner i vekslepenger til kunden, og er 300 i pluss. Så kommer skofolka og vil ha tilbake 1000 kroner, og dermed er han 700 kroner i minus.

    Regnestykket blir satt opp slik:
    -300
    +1000
    -400
    -1000
    =-700

    Dermed er jeg enig med Monica (som jeg nettopp har funnet ut hvem er ;-) Bedre sent enn aldri)

    SvarSlett
  7. Ja - sånn var det! Stakkars mann. Men nok en gan gratulere til Monica siden hun var først - men kjekt at det er flere som vil være med på dette! Har kjøpt in quiz-bok til familien til jula jeg - så her i heimen liker vi og gåter!

    Ha en fin dag alle "mann"!

    SvarSlett