...til julaften. Ikke helt klar til det enda kjenner jeg. I går var vi i Hundeskogen med "tante" Mira og Haifa og folkene deres. De er jo voksne damer - og gidder ikke løpe etter lille villstyringen. Cora sprang nesten uten stopp i over en time - er så GØY å rase rundt mellom trær og i bekker - og å få hilse på alle de andre som er der ute (hunder da vel og merke...). Skulle tro da at hun sloknet helt for dagen, men nei da - ett par timer i kurven - så er vi klare igjen! Har fått masse enrgi den siste tida denne jenta - eller hun ikke får utløp for det på annet vis. Men men. I dag er det ikke trening for meg - og hundekurset er avsluttet for i år - så vi får legge inn en langøkt med tur og trening i ettermiddag, da.Så til dagens nøtt - i disse førjuls-shoppe-tider;En urmaker selger et armbåndsur for 600 kr. Av disse pengene er 300 kr hans fortjeneste. Kunden betaler med en 1000-lapp, men etter som urmakeren ikke klarer å gi igjen på den, går han inn i skobutikken ved siden av og veksler seddelen i 10 hundrelapper.
Kunden får så med seg uret og 400 kr i vekslepenger.Folka i skobutikken finner senere imidlertid ut at 1000-lappen er falsk, og leverer den tilbake til urmakeren som bytter den mot en ekte seddel.
Hvor mye har urmakeren tapt på denne “handelen”?
-------------------------------

Jeg misliker sterkt disse matteoppgaven ;-) men gjør et forsøk likevel... tror han har tapt 2000kr. 1000kr (600+400) for klokken og 1000 kr til skobutikken..
SvarSlettFøler jeg er helt på bærtur her menmen...
Stakkars urmaker! Heldigvis for ham var ikke det det rette svaret! Bare prøv igjen :-)
SvarSlettDa tipper jeg 300 kroner, siden det var fortjenesten hans og forsikringen tar seg av resten ;-)
SvarSlett(tenk at jeg går offentlig ut på nettet med mine mattekunnskaper)
Nei- det var ikke det heller. Det er ikke så mye mer matte en ren addisjon - problemet ligger i hva du skal addere? Det går an å løse - så stå på :-D
SvarSlettGodt ingen hadde løst den enda for gåter er morro :-)
SvarSlett700, 300 som uret kostet å kjøpe inn og 400 som han ga i vekslepenger til kunden som kjøpte uret=)
Så kjekt med tur med både Haifa og Mira. Håper det blir en ny tur til helga :-)
Har forresten fri denne uka så bare skrike ut om du skulle slutte tidlig noen av dagene :)
Denne trodde jeg først at jeg hadde hele kontrollen på, men nå er jeg neimmen ikke sikker...
SvarSlettTunga beint i munnen nå:
Først er det 300 kroner som er det klokka kosta å kjøpe inn.
Så går han og bytter til seg 1000 ekte kroner. Nå er han 700 i pluss.
Så gir han fra seg 400 kroner i vekslepenger til kunden, og er 300 i pluss. Så kommer skofolka og vil ha tilbake 1000 kroner, og dermed er han 700 kroner i minus.
Regnestykket blir satt opp slik:
-300
+1000
-400
-1000
=-700
Dermed er jeg enig med Monica (som jeg nettopp har funnet ut hvem er ;-) Bedre sent enn aldri)
Ja - sånn var det! Stakkars mann. Men nok en gan gratulere til Monica siden hun var først - men kjekt at det er flere som vil være med på dette! Har kjøpt in quiz-bok til familien til jula jeg - så her i heimen liker vi og gåter!
SvarSlettHa en fin dag alle "mann"!