Forrige onsdag var jeg på teorikurs. Det er starten på Hverdagslydighetskurset jeg har meldt Cora og meg på. Jeg gleder meg til å få en viss struktur på trening/ aktiviteter igjen. Ser at de gangene jeg tar et par enkle øvelser med Cora enten på fotball banen eller på stuegulvet er hun superklar og treningsvillig. Dessverre er ikke alltid jeg i det moduset, så det blir ofte de samme turene med litt innlagte fri ved fot og litt enkle rallyøvelser. Så hadde hun vist dette hadde hun sikkert gledet seg hun også :)
Sommerne har jo ikke vært den beste i manns minne kan man si, men på de fine dagene vi har hatt har det blitt en del turer til Hundeskogen – og der tør hun nå faktisk hoppe ut i. Vil ikke si at hun legger på svøm, men hun vasser ihvertfall! Og i slike flotte omgivelser:
Det er det samme type kurset vi gikk på da Cora var ca 1 år, til og med samme instruktøren. Regner med at mye har vi fremdeles kontroll på, eller – vi trenger ihvertfall ikke lære det helt fra bunnen av – men hovedgrunnen til at jeg tenkte et slikt kurs ville hjelpe er for Cora sin del å kunne klare å jobbe og konsentrere seg med andre hunder rundt. I tillegg ønsker vi å trene på å kunne passere hunder selv om vi går i bånd, aller helst at hun er i bånd og det løper hunder fritt omkring. Der har vi stort forbedringspotensiale.
Det er jo mest meg og min innstilling som kan endres. Jeg VET jeg blir anspent når vi kommer i situasjoner som de over – og jo da – jeg vet også at da forsterker jeg mange av reaksjonene hennes, så det vil jeg prøve å endre. Tenkte jeg skulle lage ei liste over punkter jeg har lyst å ta opp. På onsdag skal vi ha privattime før de neste 6 ukene blir fellestreninger, og da er det jo greit å ta ihvertfall ha klart for meg hva jeg vil fokusere på, og selv om de første timene vil være enkel klikkerinnføring kanskje jeg kan få tips til hviordan denne og andre teknikker skal brukes der vi trenger litt hjelp. Har lest det og prøvd det, men det er jo det siste leddet som mangler – som det som regel alltid er med oss – å være konsekvent og trene og trene og overtrene til det blir et “naturlig” reaksjonsmøsnter. Her er Cora på jernbanen for å møte “storebroren” – det var ikke så mye trafikk der, men hun stresset seg veldig opp – så kanskje vi må bli flinkere til å miljøtrene henne på litt mer urbane steder også?
Men før vi kommer så langt - dette er altså planen min for kurset til uka:
- passeringstrening – med og uten bånd
- trene med forstyrrelser
- inkalling
- distraksjonsøvelser
Så en video som ble lagt ut på Pinscherklubbens sider – og den er jo inspirerende nok den, men tror ikke vi kan klare dette på de første 6 ukene ihvertfall – men hey – man trenger jo noe å strekke seg etter :) se og bli motivert!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar