tirsdag 3. mai 2011

Trening igjen - endelig

Våren har jo på sedvanlig vis mange fridager –og mange av disse dagene ligger på mandager. Det går jo av og til utover treningskveldene, dessverre. Vi har jo trent litt på egen hånd – så vi følte oss ganske så forberedt til ny treningskveld med ekspertisen –og gledet oss. Debutantene fra forrige trening hadde også kommet (nesten alle) – veldig kult, og Carita/Oliver samt ei med en wheeten – Gizmo – som hadde trent tidligere. I tillegg Monica/Gibson og oss.

Gibson gikk først – og var ikke han den kuuuleste duden igår?!! En stund siden forrige trening og de har trent mye ro med ham – og i går så det virkelig ut som han stoooooor-koste seg. Han la til og med inn litt dressur-gange – som Ghita ga smilefjes og ekstrapoeng –hvis det hadde blitt dømt etter gamle-reglene. Veldig bra. Etter runden hans ble han med bort til tilskuerne, og han var i skikkelig god-humør og ville kose med alle. Til å være Pinscher er ikke det værst.

Embla og Gunn ser jo ikke ut som debutanter – de går veldig fint og med god kontakt, og når Embla fikk den nye ballen sin etter runden som belønning, måtte hun vise den fram til alle. Hun påkalte alles oppmerksomhet med kose-brumling for å virkelig få vise den fram. Herlig!

Oliver gikk fint- det er en virkelig skjønn gutt som har flotte bevegelser. I går kom han seg fint gjennom banen – til og med over den skumle kummen som Ghita sleipt nok hadde lagt banen rundt :)

For vår del synes jeg det gikk veldig greit –vel og merke på runde to og tre! 1. runden bruker vi på å finne fokus - hmmmf. Før første runde i går prøvde jeg både å tørrtrene på momenter /uten skilt og å leke henne i modus, og det virket som hun var med, men siden det var første besøk akkurat på den delen av P-plassen den dagen, var det litt for spennende til å klare å bli med fra start. Gibson hadde gått der før oss, så hun måtte jo finne ut hva han har gjort siden sist, og så hadde det vært noen innom i buskene den siste måneden også – tenk det! Bevisst at hun ikke skal gå ved banene før trening –for det vil hun jo ikke ha anledning til i konkurranse. Tok ingen tur der ute heller – det ser ut til å hjelpe litt ihvertfall, men fikk gjort det hun skulle i nabolaget før vi dro av gårde. Må prøve å knekke koden for på-knappen så vi får det til på første forsøk!!! Fikk tilbakemelding på at hun kan finne på å fjuske litt på ligg – så det terpet vi på –og så terpet vi på rette sitter og på plass – men synes totalt sett i går at det har virket med noen økter på egenhånd ja. Generelt veldig fornøyd, det er den der på-knappen. Help -  anyone?

Ghita sa når Gibson gikk at hun husket første praksis-kvelden vi var med på på kurset i fjor høst – tror hun mente “Pinscher gjengen”, da ;) – og sammenlignet den med rundene i går – og jo da det er framgang og håp for oss alle :) Det var jo godt å høre. Fremdeles motivert og gleder meg over hver lille ting jeg får kontrollen på. Ikke det at det betyr at vi får det til når det gjelder – men…

4 kommentarer:

  1. Tihi :) Trening er kjekt og iallefall når ein ser framgang.

    Syns Cora er så herlig der ho tripper på sida av deg, søte jenta. Og berre vent ho kjem til å finna påknappen kjappare og kjappare :D

    SvarSlett
  2. Eg må sei eg har fortsatt tru på å venne henne til at det ikkje blir tur ved treningsplassen. Dette er jo ei rutine som du har hatt heilt sidan kvalpekurset, husker eg.

    Gong nummer to og tre, kjem dei rett etter kvarandre? Eller går ho i bilen etter kvar banegjennomgong?

    Ellers så kan du jo forsøke det eg fekk beskjed om å trene på: Med ein gong ho kjem ut or bilen inviterer du til leik. Vil ho ikkje leike, så får ho gå i bilen igjen. Dersom ho VIL leike, fortsetter du berre å leike ei stund, og så får ho gå i bilen igjen. Nokre minutter seinare får ho komme ut igjen for å leike. Vil ho ikkje no heller, får ho gå i bilen igjen. Vil ho leike, ja, så blir det leik og moro og kanskje ein liten sitt og bli før leika kjem fram som belønning, og så inn i bilen igjen.

    Når det gjeld påknappen... dei fleste hundar har den berre. Dei andre må få den montert. Det gjer me enklast ved å fortelje hunden at dei ikkje lenger får belønne seg sjølv i staden for å jobbe. Sjølvbelønning kan vera snusing, å sjå på det som skjer rundt dei, markere, eller alt anna enn å jobbe med oss. Kanskje det er vegen å gå for deg og Cora også?

    SvarSlett
  3. Gang nummer to og tre var begge med pause i bilen mellom. Jeg synes jo det er bitt bedre etter at vi slutter å gå tur på treningsstedet, men ikke helt fornøyd fremdeles. Den leke sekvensen - eller det kan vel være litt kontakt eller moment øving også(?) ser jeg som en mulighet - har ikke prøvd det å sette henne i bilen hvis hun heller vil gjøre ting på egenhånd for så å ta henne ut for å gi ehenne en ny sjanse - men jo? Det blir vel som å ettermontere på-knappen det vel? Skal testes ut :)

    SvarSlett
  4. Eg trur du skal fortsette å IKKJE gå tur i treningsområdet, og så vil det muligens komme seg bare av det. Og det skader nok uansett ikkje å stoppe henne i å belønne seg sjølv NÅR hu er ute av bilen.

    Og fortsette å leke masse på ulike plasser :-)

    SvarSlett