I går var det siste trening før sommeren, men det var ikke mye sommerstemning da vi dro av gårde! ca 11 grader og heftige byger som gikk over til sammenhengende regn. Men jeg har jo sagt at jeg ikke skal henge meg opp i været, bare trene og terpe som om det er helt normalt å være søkkvåt…hmmmf.
Vi kom med vilje en halvtime for tidlig for å virkelig trene fokus og det gikk greit. I går var den største utfordringen alle stærene som sendte ut varselsignaler da vi begynte å gå rundt i det som sikkert er deres hekke/reirplasser. Men Cora kom da på plass og vi fikk noen fine momenter på plass før hun fikk tørke i bilen – akkurat da kom Olaug og Ghita. Cora fikk vente en liten stund (3-5 minutter eller så) og så tok vi en ny runde. Da var Olaug ute med sin hund også, så vi trakk oss litt vekk, men hun jobbet fint for det.
Ghita hadde bygd to baner, har jo sagt tidligere at treningene legges opp til å trene med forstyrrelser. Hvis noen ønsker er det selvfølgelig mulig å be de andre hundene være i bilen hvis en ikke ønsker forstyrrelser mens en trener baner. Det var forbausende mange på trening til å være en slik grå og trist dag. Gibson, Gismo, Oliver og oss + 2 hundeeiere som hadde “glemt” hunden sin (de hadde trent andre ting og ville bare komme innom for å se og hilse på –kjekt det :)). Vi gikk som nummer 3 (?) og mens vi gikk, gikk Gibson i den andre banen. Syntes det gikk bra, men ligg i banen var helt uaktuelt i går. Hun la seg men spratt fort opp igjen og prøvde også å jukse i liggene. Det skal sies at det var ganske så mye overvann i banen, men hun fikk ikke belønning før hun var i bakken, selv om det betød at momentet som sådan ikke var korrekt utført. Synes det er bedre enn at hun skal slurve i liggene. Sitt derimot – det går greit – og bra er det for det er mange skilt som krever sitt :D Jeg jobber mye med henne i banen; det har vært mitt forbedringspotensiale – tross alt det er jeg som har dratt oss inn i dette så det er bare å vise innsats! Jobbing betyr da å snakke og belønne mye og prøve å holde kroppsspråket tydelig og selv synes jeg vi har gjort store framskritt. Ekstra gledelig blir det da at Ghita sa at jeg jobbet så bra med henne! Skal ikke mye til før gleden bobler kjenner jeg :) Tok en runde i samme bane + 1 runde i den andre banen, da kom Gismo ned for å gå og da ble hun litt fascinert av denne nye hun ikke har hilst på enda. Da gikk vi gjennom det skiltet vi holdt på med, for det var et sitt foran+++ skilt og det ble litt vanskelig så vi gikk rett videre til dobbel 8 – da kan vi holde litt fart og få henne på plass igjen – veldig fornøyd med den! Da var det altså 2 1/2 bane (den siste var litt kortere), og følte vel selv at det var akkurat litt for mye, men vi kom oss gjennom og gikk i bilen. Og det var det for kvelden. Hun var skikkelig sliten for det var ikke mye bevelgelse på henne resten av kvelden :). Impoenert over alle som møtte opp i går, det er det som gjør det ekstra kjekt å trene!
I dag ville Gunn trene litt siden de ikke hadde trent i går, og været var til forandring bra – sol, men litt vind, men pytt sann :) Vi trente på Skeiene ungdomsskole – på asfaltplassen der. Lurte litt på hvordan det ville gå, for i det området går vi ofte tur, og jeg hadde heller ikke bil med for å sette henne på pause. Vi spaserte opp mens Gunn hadde hentet skiltholdere i bilen sin og var på plass allerede. Hundene var bundet ute mens vi bygde banen, og Cora var ihvertfall ivrig. Embla litt mer rolig og la seg ned og ventet på tur, men Cora satt og ristet litt og fulgte nøye med. Kanskje hun mentalt briefet banen ;)? Hun hoppet ihverttfall ikke helt bananas rundt i kobbelet. Klikket henne litt på plass mens Gunn briefet og det kunne gått bedre, men ganske fornøyd. Gunn og Embla begynte og Gunn gikk rett i bane uten noen kontakttrening/oppvarming først. De har vanligvis superkontakt, men Embla var ikke helt med 1. runde i dag. Fremmed plass og liten oppvarming må vel ta skylden for det. Vi gikk etterpå og fin runde for oss på første forsøk - Jippi! 2. runde klarte jeg å tråkke på labben til Cora – ikke en men 2 GANGER!!!! Ikke fordi hun var så tett i fvf, men fordi hun skar litt ut. Etter det var hun ikke like keen på å jobbe – ikke så rart kanskje. Vi tok noen momenter med litt vri og vendinger og gikk en runde til, og bedre men hun var fremdeles litt forsiktig. Mellom våre runder gikk Embla og Gunn – og da hadde hun varmet litt opp og hun fikk mye belønninger i banen, både ball og godbiter – godt jobbet inn igjen, Gunn. Mens Embla var i banen fikk Cora stå i langline og gjøre godbitsøk så vi ikke skulle forstyrre for mye. Halvannen time inkl. banebygging og rydding før vi ga oss godt fornøyde. På vei hjem trente vi kontakt i bånd, og at hun skulle begynne å stole på at jeg ikke trør på henne igjen, og jeg tror jeg har klart å be om unnskyldning. Alt i alt en herlig dag i SOL for en gangs skyld. Hun er like sliten i dag og sover godt under teppet.
PS hun nykker ikke til, halter ikke og ser ikke ut til å ha fått fysiske skader etter å ha blitt tråkket på av et digert menneske!
Ingen bilder i dag, men neste gang blir det sikkert video fra neste konkurranse – nå drar vi snart på hytta for langhelgen!
Kjapp du! Ja var tydeligvis mykje spannande å lukte på i skolegården, så matmor fekk brynt sitt temprament :P Men andre runden blei jo bra.
SvarSlettCora gjekk jo bra på tross av at du trødde ho på foten, men var litt lenger unna runden etter ho hadde blitt mishandla ja :P
Takk for laget!
Flinke jenter :) Så uheldig at du tråkket på henne, men høres jo ut som hun kommer fort over det igjen!!
SvarSlettHåper dere får ladet opp bra på hytta og blir klar for konkurranse :-)
SvarSlettLykke til ihvertfall, flinke er dere uansett hvordan det går :)