fredag 29. oktober 2010

2. forsøk

Nå har jeg prøvd å få til de endringene som både Ghita og Kari Anne kom med etter mitt første forsøk på å tegne en rallybane: 

2nd-tryBlir kanskje litt smått, men hvis dere kan se den tar jeg gjerne i mot kommentarer denne gangen også. Skal få prøvd den, tenkte i dag, men sånn som været ser ut nå tror jeg ikke jenta er særlig villig til å jobbe – må i så fall være biff som belønning! Men det skal lette i løpet av helgen :) Det er bare 15 poster – skal vel etter retten være 20, men det er en start. Det skal være 4 meter mellom hver post når øvelsen er avsluttet, var det så? Må sikkert justere litt når vi får det utover på en bane.

Vi trente faktisk en del innendørs i går; “sitt/bli” og “sitt/dekk/sitt” og bare “sitt/dekk”. Kanskje jeg skulle byttet om treningsrekkefølgen på de to siste – for hun trodde hun fortsatt skulle opp i sitt etter dekk i siste omgang. Men det betyr jo bare at hun må bli flinkere til å gjøre som hun får beskjed om – ikke hva hun tror jeg vil at hun skal gjøre. Vi prøvde oss litt utendørs i går også – men da mer på fvf og endring av takt + 1,2,3 steg framover – ikke lett å få henne ned i bakken når det bare er vått gress og sølepytter! Ellers på turen fikk hun gå å snuse – vi gikk en ny sløyfe i går så det var masse spennende nye lukter. Ble en del stopp og vent på å få henne tilbake på plass for hun hadde skrekkelig lyst å dra av gårde. Vi møtte mange ulike “ekvipasjer” – unger på sykkel med svære ballnett på ryggen, en med hettegenser på skateboard, en i elektrisk rullestol med en kompis på siden med krykker. Alt dette er ting Cora finner på å bjeffe på hvis hun får stå i vinduet og se ut på veien, men nå når vi var ute brydde hn seg mindre om dem – et lite blikk og så nesa i bakken igjen. Til og med en hund som fulgte oss fra terrassen sin for sjekke at vi ikke kom inn til ham overså hun fullstendig. Det er veldig rart at hun har “killerinstinkt” inne – mens hun ute bryr seg døyten!?

Har fått ei bok jeg bestilte; “Bjeffing – språket som høres”. Regner med at jeg blir litt klokere og dermed også kan prøve å få det vekk – for det har blitt mer og høyere vokting på jenta siden i våres…hun vokter til og med hunder i TV-reklamer (les Europris og Kid :))!

3 kommentarer:

  1. Den banen ser heilt flott ut! Du har stopp-sitt to gonger, men har du to av dei skilta, så går jo det heilt fint, ellers er det raskt gjort å bytte det ut :-)

    Boka du har bestilt er heilt ok, den.. Korleis er pinscher på vokting sånn generelt? Hvis det ligger i genene hennar, så er det nok litt vanskeligare å gjer nåke med, tenker eg..
    Går det an å dekke til vinduene mot veien der Cora pleier å stå og vokte? Eg har vore inne hos folk med frosta vinduer opp til skulderhøgde pga hunden vokter ;-)

    Emil bryr seg ikkje om hundane til Europris og Kid, men den beaglehunden til Posten, DEN er teit, den! :-)

    SvarSlett
  2. P.S. Ein bane skal bestå av 15-20 skilt i klasse 1, så du er akkurat innanfor det :-)

    Og det å tegne banar gjer det enklare å forstå ein framand bane, for ein venner seg bedre til kva vendingar dei ulike øvelsane fører til.
    Så bare fortsett :-)

    SvarSlett
  3. Pinschere er vel genetisk "belastet" for vokting, men ikke alle er like "ille". Blir ikke aktuelt å dekke til alle vinduene - det er flere med utsikt til veien - hun gir seg når vi sier NOK - men irriterer meg at vi må gå inn å si noe som helst... hmmf - sær jeg ser du. Isj . klarte jeg altså å repetere 2 skilt - trodde jeg hadde oversikten, men ikke helt altså. Ja, ja vi får bare ta noe annet - eller kutte det ene ut - det er jo egentlig bare for min egen interesses skyld :)

    SvarSlett