I går var dagen for å starte innlæringen for hunder med eiere. Det er vel egentlig eiere som må lære seg å vise hva de vil at hundene skal gjøre, men mottoet for RL er jo “Samspill og Glede” så begge parter må yte. Vi møtte Gibson m/folk ved P-plassen der treningen skulle foregå og tok oss en liten runde i bånd i skogen først. Litt usikker på hvor mye aktivisering de skal ha før et kurs; for lite har de for mye energi, for mye stimuli og lukt og passering av andre hunder på turen kan de bli så giret at de ikke klarer å fokusere. Det er vel en liten innkjøring før vi finner den perfekte balansen. Men de fikk ihvertfall luktet og gått litt på ny plass og gjort det de skulle før de ble plassert i bilen for å roe seg av før kurset startet. Nå er jo dette en helt ny plass, og i tillegg var det en del forstyrrelser fra turgåere med og uten hund, andre hundekurs som pågikk – riktignok et stykke unna der vi holdt på, og i tillegg litt trafikk. Men når vi først kom i gang fikk alle hunder og eiere kontakt og jobbet med sitt. I tillegg til oss er det det 2 Schæfere – ca 2 år gamle, Gibson som snart er 2,5 år og en Tervuren som er 3 år. Leksa fra teorikvelden var å finne belønning med ulik styrke til din hund. Ulike godbiter eller leker. Cora er jo totalt matvrak så jeg stilte med pølse, fiskekaker og tubeost . I tillegg kjedelige godbiter for den første turen – da prøvde vi å komme i modus ved å gi godbiter, men spare de beste til kurset. Alltid like glad i snop den der jenta :) Fikk henne litt opp i lek også, men er det mat og hente velger hun det.
Programmet for kvelden var;
- Kontakt – gå med hunden ved siden av deg og den skal søke/holde blikk-kontakt – fri-ved-fot øvelse
- Sitte (på kommando) – Cora har det med å sette seg “alltid” – en adferd hun har oppnådd “mye” med, så det går nesten automatisk, men fikk beskjed om å belønne sitt kun når du har satt sitt – så vil jeg bryte denne adferden.
- Sitte foran – her må de jo kunne kommandoen “Sitt” – og den skal gjelde uansett om hunden er foran, bak deg eller ved siden
- Vending 90 grader høyre og venstre – og hunden skal flytte seg slik at den alltid sitter på eiers venstre side. Her er en fordel at hunden har bakpartskontroll og flytter seg med deg uten at du må korrigere den på plass. Klossetrening er bra å gjøre her.
Kjenner at jeg er litt rusten i klikk og belønnings-timingen min etter å ha sløvet siden vi sluttet med kurskvelder før sommeren, men ser at det er mulig å få til hvis jeg bare tar litt om gangen. Kjekt at Gibson og de og trener med oss – vi har allerede hatt ei økt og har avtalt ei til hvor vi turer og trener. Ghita tipset om at det er smart å bare la en hund trewne så kan den andre eieren stå å se på og gi tilbakemeldinger.
Så til neste uke skal dette øves på + få inn sitt og bli – og vite at hun gjør det på min kommando – ikke fordi det er en “vane”. Så skal jeg vel begynne å pugge skilt. I teksten her ligger de vi har vært borti allerede – så kan jeg jo legge ut de som er nye for hver uke etterhvert som vi går gjennom de :) Jeg tok noen bilder fra kvelden i går, men nå er det jo høst og kurset startet litt seint, så det var blitt mørkt. Legg til skiltbelysning og litt lang avstand var de ikke helt vellykket. Men det kommer helt sikkert en anledning til, så jeg prøver igjen da.
Kanskje noen flere skilt som vi kunne klare ved hjelp av gårsdagen, men dette er i hvertfall et representativt utvalg. Bevisst har jeg ikke tatt med “mål” skiltet – er et stykke igjen dit ;)
Dagen før kurset leste jeg på Kari Anne sin blogg noen tips som hun har erfart for at du skal få mest mulig ut av en kurskveld. Kjente meg igjen der ja – og skal prøve å ta de med meg videre. Man skal lytte til erfarne fjellfolk – eller hundefolk! Verdt et besøk innom for noen og enhver – godt å ha i bakhodet selv utenom kurskvelder – hunder trenes ofte bare på hverdagssituasjoner, og hvis du får en uventet reaksjon fra hunden din – kan det være dagsform, men hvis du tenker deg om kan du påvirke “dagsform” og sette hunden din opp i situasjoner så den takler det best mulig.
Ekstra kjekt og nyttig var det at Ghita sendte mail i dag med en god oppsummering av kvelden – både det vi hadde godt igjenom og tilbakemelding på observasjoner som gjør at vi får enda mer igjen for treningen.
Veldig kjekt om du printer ut så vi kan ha på deling :-)
SvarSlettHehe..ikke værst at vi oppdaterte omtrent samtidig!!
Gleder oss til trening, tur og besøk imorgen ;)
Så bra at det er GØY på kurs:) det er viktig viktig!
SvarSlettDette klarer dåkken heilt fint! Bare tren litt kvar dag, og ha et MÅL for treningen :-)
SvarSlettEt tips hvis dåkken skal jobbe med ein og ein hund på trening; den som observerer kommer kun med POSITIV tilbakemelding på det den andre gjer med hunden sin eller tips til koss ein skal komme vidare om ein står fast. Me har lett for å kritisere og finne feil med kvarandre, heilt motsatt av det me gjer med hundane våre.. ;-)
Ja det er en tteknikk som er god å bruke ALLTID - uansett, så den tonen bør vi holde. Skjerpings. Men Ghita er flink og da til å legge den lista på positiv .)
SvarSlett